DoD Sagolik magiskola till DoD23

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Nämnde i en annan tråd att jag fnulat på lämpliga magiskolor, monster och dylikt för att få till mer av den trolska, mörka, mystiska sagostämningen som förmedlades i Trudvang. Eller ja, i Trudvangs illustrationer, rättare sagt. Har ju hittat en och annan hemmabyggd, magiskola som verkar lovande; exempelvis Kittelmagi som banne mig passar som handen i handsken. Således fick jag feeling och började lite snabbt och smutsigt knåpa på en egen, löst baserad på gammal, nordisk folkmagi samt trolldom som den uppträder i många av våra gamla folksagor. Mindre fireballs, mer förjäkliga förbannelser, om man ska uttrycka det så. Huruvida dessa besvärjelser är användbara i spel låter jag vara osagt, men jag kan åtminstone visualisera olika sätt de kan ställa till det på för såväl hjältar som skurkar.
Just nu går den under det jäkligt tillfälliga arbetsnamnet Häxkonst, men det är ju sjukt fantasilöst och kommer förhoppningsvis att bytas ut. Förslag emottages varmt. Så här långt har jag kommit hittills.

HÄXKONST
Häxkonstnären ägnar sig sällan åt storslagen och imponerande trolldom. Nej, häxkonsten är istället subtil, långsam och inte sällan småaktig. Det är den sluges och den tålmodiges konst, som ofta innefattar förtrollningen av föremål.

Stilla blod
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Koncentration
Med beröring kan du stämma en skadad varelses blodflöde. Varelsen slår dödsslag med fördel. För varje effektgrad utöver den första läggs ytterligare en fördel till dödsslaget.

Lugnande runa
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Omedelbar
Med beröring kan du lugna en annan varelse. Varelsen blir av med ett av följande tillstånd; arg, rädd, uppgiven. För varje effektgrad utöver den första försvinner ytterligare ett tillstånd.

Tvagningsvers
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Besvärjelsen tvättar bort en varelses dragningskraft för illvillig trolldom. Motståndsslag för att undvika att drabbas av en besvärjelse, liksom slag för att undvika eller parera besvärjelser, slås med fördel. För varje effektgrad utöver den första läggs ytterligare en fördel till slagen.

Tjuvmjölkande bjära
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Fokus (behållare)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: 100 meter
Varaktighet: Omedelbar
Besvärjelsen riktas mot en källa till föda, såsom någons matförråd, en puttrande gryta eller en mjölkko, och överför mat motsvarande T6 ransoner proviant därifrån till behållaren. För varje effektgrad utöver den första ökas antingen antalet tärningar som slås med ett, eller räckvidden med ytterligare 100 meter.

Att vinna någons tillgivenhet
Nivå: 1
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande från offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Besvärjelsen väcker plötslig tillgivenhet hos ett offer gentemot ditt tilltänkta mål. Nästa gång offret får syn på målet för besvärjelsen måste det slå ett slag mot PSY. Misslyckas slaget så börjar förtrollningen verka, och under varaktigheten har målet för besvärjelsen fördel på alla slag för färdigheter baserade på KAR gentemot offret. För varje effektgrad utöver den första ökar antalet fördelar med ett.

Hatruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Offret för besvärjelsen väcker omedelbart sin omgivnings irritation, förakt och avsky. Ingen vill samarbeta med eller komma till den drabbades undsättning. Vid effektgrad 1 vill ingen lyssna på vad offret har att säga och alla slag för färdigheter baserade på KAR får nackdel. Vid effektgrad 2 kommer alla aktivt att motarbeta offret, och vägrar vara till hjälp ens vid livsfara. Vid effektgrad 3 blir alla öppet fientliga mot den drabbade och kommer medelst våld försöka att göra sig av med denne.

Att uppdaga en tjuv
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (avbildning av föremål som stulits)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Permanent
Besvärjelsen riktas mot den nuvarande innehavaren av det föremål som avbildats, avbildningen måste ha gjorts av en tidigare innehavare av föremålet i fråga. Hädanefter måste den som drabbats av besvärjelsen inleda varje skift med slag mot PSY. Ett misslyckat slag innebär att offret är oförklarligt tvungen att med alla till buds stående medel färdas i riktning mot den tidigare innehavaren av föremålet. Besvärjelsen bryts endast när föremålet återbördats.

Kräkruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Gest, Ingrediens (1 ranson proviant)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: T6 skift
Genom att rista kräkrunan i en bit mat förbannas ransonen, och den som äter av den drabbas av besvärjelsen. Inom en kvart drabbas offret av uppstötningar, vilket kommer att fortsätta hända varje gång den drabbade äter något. Under besvärjelsens varaktighet kommer offret inte att kunna tillgodogöra sig någon proviant. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med en T6.

Fjärtruna
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Gest, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande från offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: T6 skift
Offret drabbas av besvärjelsen då fjärtrunan ristas i ett föremål som innehåller något som vuxit från dennes kropp. Den drabbade utsätts omedelbart för fruktansvärda buksmärtor och väderspänningar. Under besvärjelsens varaktighet kommer offret att ha tillståndet krasslig. Vidare kommer slag för SMYGA samt slag för färdigheter baserade på KAR att slås med nackdel. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med en T6.

Att injaga fruktan
Nivå: 2
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Ingrediens (avbildning av offret)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Permanent
Besvärjelsen fyller offret med plötslig fruktan inför den som gjort avbildningen av denne. Hädanefter kommer offret drabbas av en skräckattack varje gång denne får syn på sin plågoande.

Sömnruna
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (runstav)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Målet för besvärjelsen försjunker i en djup sömn ovanpå runstaven, och kommer inte att vakna av annat än att den avlägsnas, varpå den vid effektgrad 1 förlorar sin verkan. För varje effektgrad utöver den första får du välja ytterligare en av följande effekter:
Offret drabbas av besvärjelsen omedelbart igen vid beröring med runstaven, och somnar.
Dvalan är så djup att offret inte åldras under sömnen.
För att väcka offret måste runstaven förstöras.
Offret kan, efter att ha vaknat, aldrig mer sova utan att vara i beröring med staven.

Hamnskifte
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Ingrediens (hårstrå, naglar eller motsvarande del från den eller det vars skepnad skall stjälas)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Permanent
Målet för besvärjelsen antar till utseendet den fysiska formen av en annan varelse, av ungefär samma kroppsbyggnad. För varje effektgrad utöver den första får du välja ytterligare en av följande effekter:
Målet kan förvandlas till en varelse ett steg större eller lägre i storlek.
Illusionen antar fysisk form så att målet erhåller varelsens värden i STY, FYS och SMI, liksom eventuella andra fysiska förmågor varelsen har.
Målet erhåller varelsens röst.

Osynlighetshjälm
Nivå: 3
Krav: HÄXKONST
Rekvisit: Ord, Fokus (trollhatt)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Skift
Den som trollhatten träs på blir osynlig och förblir så under besvärjelsens varaktighet, eller tills hatten avlägsnas. Den osynlige får fördel på slag för SMYGA. För varje effektgrad utöver den första ökas varaktigheten med ett skift.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
ust nu går den under det jäkligt tillfälliga arbetsnamnet Häxkonst, men det är ju sjukt fantasilöst och kommer förhoppningsvis att bytas ut. Förslag emottages varmt.
Några förslag bara för att skaka om tankarna lite:
  • Nidkraft
  • Hämndmagi
  • Illsinne
  • Förbannelsemagi
  • Häxmagi
Men jag gillar verkligen "häxkonst".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
HÄXKONST
Häxkonstnären ägnar sig sällan åt storslagen och imponerande trolldom. Nej, häxkonsten är istället subtil, långsam och inte sällan småaktig. Det är den sluges och den tålmodiges konst, som ofta innefattar förtrollningen av föremål.
Glöm inte att skriva ihop en färdighetslista också ... :D Det glömde jag när jag skrev nekromanti i Fenix :)
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Riktigt ballt! Jag gillar tanken på en mindre stridsinriktad magi. Det gör spelet mer flexibelt
Ja jag ville ha något som lämpar sig för intrigant fulspelande, och som kan användas till kreativa skurkstreck samtidigt som det behöver ske med viss eftertanke.
Behöver du skrämma upp rövarna med brutalt våldskapital? Hamnskifta till ett stort jäkla skogstroll och jaga ut dem från skogen. Kom bara ihåg att ha förberett för att kunna förtrolla dig tillbaka till dig själv efteråt.
Har fogden börjat bli lite för nitisk med att lägga sig på lur och försöka fånga in er? Ge den lymmeln en smak av fjärtrunan så får han både något att tänka på och kan samtidigt glömma idén att ens lyckas smyga sig på er.
När det är dags för utpressning så åker kräkrunan på effektgraden från helvetet fram - lova att bryta förbannelsen när du fått det du vill ha. Undvik att nämna att du inte behärskar någon besvärjelse som kan bryta den.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Jag hoppas att ifall det kommer en magibok någon gång i framtiden, att både den här skolan och nekromanti inkluderas för detta är guld. Har du tänkt något på passande trolleritrick?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag hoppas att ifall det kommer en magibok någon gång i framtiden, att både den här skolan och nekromanti inkluderas för detta är guld. Har du tänkt något på passande trolleritrick?
Har funderat och hittills mest landat i små ’förvränga synen’-knep som ofta dyker upp i gamla historier om trollgubbar. Ska dock göra en djupdykning i sago-, sägen och svartkonstfloran igen för att försöka identifiera några lämpliga kandidater!
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Kollade lite i boken Svenska trollformler av Bengt af Klintberg och några förslag på trick därifrån skulle kanske vara:
* Eldbön för att hindra en eld från att slockna
* Fördriva/stämma bort skadliga djur
* Göra en ovän svarslös
* Jakt- och fiskeböner
* Göra tvätt vit, men det finns ju redan i spelet
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Kollade lite i boken Svenska trollformler av Bengt af Klintberg och några förslag på trick därifrån skulle kanske vara:
* Eldbön för att hindra en eld från att slockna
* Fördriva/stämma bort skadliga djur
* Göra en ovän svarslös
* Jakt- och fiskeböner
* Göra tvätt vit, men det finns ju redan i spelet
Ja visst ja, den är ju en guldgruva, bra grejor där! "Geting geting etterspik ..." har satt sig i minnet för all framtid. Ska ta mig en titt i den och försöka peta in några ljuvliga tricks därifrån.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
315
Fantastiskt! Jag gillar namnet Häxkonst.

"Att vinna någons tillgivenhet" borde vara en dryck, tycker jag.

Förslag på trick:
Locka ohyra: Du lockar besvärande småkryp till en plats (maximalt 10 meters radie). Irriterande! Någon som försöker vila på platsen måste slå mot PSY för att lyckas sova. Krypen försvinner efter ett skift.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Fantastiskt! Jag gillar namnet Häxkonst.

"Att vinna någons tillgivenhet" borde vara en dryck, tycker jag.

Förslag på trick:
Locka ohyra: Du lockar besvärande småkryp till en plats (maximalt 10 meters radie). Irriterande! Någon som försöker vila på platsen måste slå mot PSY för att lyckas sova. Krypen försvinner efter ett skift.
Ja jag sitter och väger på det där med att göra den till en dryck eller liknande. Mest min inre paragrafryttare som börjar knorra om hur den typen av besvärjelser ska in i DoD23:s mall på ett enhetligt sätt så att det inte krockar med andra eventuella regelkoncept för säg giftkokning och alkemi som kan tänkas dyka upp. Meeen jag har ju redan gjort något liknande med kräkrunan, så det borde jag kunna klämma in.

Och ja! Så mycket ja på att locka ohyra!
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Någon formel för exempelvis abort, kanske?
Den är visserligen jäkligt väl passande till källmaterialet, tillsammans med gammal magi om att minska födslosmärtor och dylikt (tillsammans med all folktro kring maror som följer med det). Den har ju potential att vara såväl hjälpsam som jävligt grimdark, beroende på hur den används - frågan är om jag törs slänga in möjligheten att gå så långt. 😬
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Den är visserligen jäkligt väl passande till källmaterialet, tillsammans med gammal magi om att minska födslosmärtor och dylikt (tillsammans med all folktro kring maror som följer med det). Den har ju potential att vara såväl hjälpsam som jävligt grimdark, beroende på hur den används - frågan är om jag törs slänga in möjligheten att gå så långt. 😬
Hmmmmm, mitt inspel: don't do it. :)

Eller om du gör det, skriv en text kring att det är viktigt att SL och spelare alla är med på att den kan användas i spel, och att det kan finnas spelare som kanske skulle reagera starkt negativt när/om en sådan besvärjelse används.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Hmmmmm, mitt inspel: don't do it. :)

Eller om du gör det, skriv en text kring att det är viktigt att SL och spelare alla är med på att den kan användas i spel, och att det kan finnas spelare som kanske skulle reagera starkt negativt när/om en sådan besvärjelse används.
Är benägen att hålla med, dels p.g.a. begränsat användningsområde för äventyrare och dels ett lite väl känsligt ämne för ett spel som i grunden ändå är byggt för mirth and mayhem. Lite därför jag också försökt tona ned den klassiska kärleksdryckens verkan till allmän upp-till-tolkning-tillgivenhet snarare än att ge ofrivilligt kåtslag (sidenote: jävlar vad mycket av gammal svartkonst som är rape:y alltså). Eller ja, okej, en besvärjelse som potentiellt får någon att svälta till döds är ju inte jättemysigt och lattjo heller, men till mitt försvar benämns syftet med den i verklighetens förlaga som "att driva gyckel med".
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Istället för att öppna upp ännu en tråd så sparkar jag lite nytt liv i den här igen, då jag har varit i farten med mer på samma tema. Det lackar ju mot jul, och vad ger man till häxmästaren som redan har allt? Ännu en lagom ondskefull, sagoinspirerad magiskola med tveksamt stridsvärde på slagfältet och tvivelaktigt användningsområde utanför det, så klart! Behöver säkert städa upp formuleringar och balansera den något, men här kommer den:

SPEGELMAGI

Färdigheter: Spegelmagi, Bluffa, Finna dolda ting, Främmande språk, Myter & legender, Undvika, Upptäcka fara, Stav

Trick:
Maskera: Du gör att du själv inte reflekteras på några spegelytor.
Putsa: Du gör en reflekterande yta glänsande ren.
Ljus: Du får ett reflekterande föremål att utstråla en 10 meter lång ljuskägla.
Spricka: Du kan få glas att spricka genom att spegla dig i det.
Avbild: Du får en spegel att visa en valfri bild ur ditt minne eller fantasi.


Förlängt öga
Nivå: 1
Krav: Spegelmagi
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: -
Varaktighet: Koncentration
I din spegel reflekteras vyn från en annan spegel, som du vid något tillfälle rört vid. Ökar du effektgraden ett steg, så kan du inte bara se, utan även höra vad som händer i spegelns närhet.

Gömställe
Nivå: 1
Krav: Spegelmagi
Rekvisit: Gest, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: -
Varaktighet: Omedelbar
Spegelns yta blir immateriell för dig och du kan, beroende på hur stor den är, kliva, krypa eller åla in genom den. Du försvinner från den här världen och in i spegeln. Du kommer att se allt som reflekteras i spegeln, och om du önskar kan du visa dig för den som ser in i den. För att ta dig ut ur spegeln måste samma besvärjelse användas igen. Skulle spegeln krossas måste tillräckligt många av spegelns skärvor sitta ihop för att du ska ha plats att ta dig ut genom dem.

Varsel
Nivå: 1
Krav: Spegelmagi
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Koncentration
Du kan ställa en specifik fråga till spegeln, som kommer att besvara den genom att visa visioner, ofta gåtfulla sådana. Det är upp till SL att beskriva visionen och sedan upp till dig att uttolka svaret. Effektgraden avgör vilken typ av fråga du kan ställa; på effektgrad 1 svarar den enbart på frågor som kan besvaras med ja eller nej, på effektgrad 2 kan du ställa frågor som kan besvaras med vem eller vad och på effektgrad 3 kan svaren röra sig kring hur eller varför.

Stjäla livskraft
Nivå: 1
Krav: Spegelmagi
Rekvisit: Gest, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: 10 meter (kon)
Varaktighet: Omedelbar
Den som ser sin reflektion i spegeln tar T6 i skada per effektgrad, när spegeln formligen suger åt sig varelsens livskraft. Besvärjelsen har ingen effekt på någon som inte har uppmärksamheten riktad mot magikern och det går att ducka för att hinna vända bort blicken innan den börjar verka. Den som därnäst ser sin reflektion i spegeln får motsvarande mängd VP från den livskraft som spegeln samlat.

Skugga
Nivå: 1
Krav: Spegelmagi
Rekvisit: Gest, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Omedelbar
Räckvidd: 10 meter (sfär)
Varaktighet: Koncentration
Ut ur spegeln kliver en perfekt illusion av den varelse som reflekteras i spegeln. Illusionen kan röra sig enligt magikerns vilja, men inte ge ifrån sig ljud eller påverka omvärlden på något annat sätt. Varje effektgrad ökar räckvidden som illusionen kan röra sig inom med 10 meter.

Speja
Nivå: 2
Krav: Förlängt öga
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Koncentration
I din spegel ser du en plats, sak eller varelse, och vad som pågår i dess närhet just nu. Det behöver inte finnas några speglar i närheten av det du vill se, däremot måste det röra sig om ett ting du har kännedom om; som en plats du varit på eller en person du träffat.
Vid ökad effektgrad minskar kraven för din koppling till det du vill se i spegeln; på effektgrad 2 räcker det med att du fått objektet beskrivet av någon som varit i kontakt med det, på effektgrad 3 räcker det med att du har hört talas om det.


Samtal
Nivå: 2
Krav: Varsel
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: -
Varaktighet: Koncentration
Besvärjelsen låter dig tala genom din spegel, till en annan som du varit i beröring med. Din reflektion kommer att synas i den andra spegeln, och bara det du säger kommer att höras genom den. På effektgrad 2 kan du höra vad någon som står inför den andra spegeln säger och på effektgrad 3 kan du även se vad som sker där.

Astralpassage
Nivå: 2
Krav: Gömställe
Rekvisit: Gest, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: 10 meter (sfär)
Varaktighet: Koncentration
Du skickar din ande genom spegeln, till en annan spegel som du vid ett tidigare tillfälle sett. Din kropp blir kvar vid din egen spegel, men din ande kliver ur den andra spegeln och kan röra sig omkring där för att se och höra vad som händer där. Anden kan inte upptäckas utan magiska medel, då den inte har någon fysisk kropp som kan synas eller ge ifrån sig ljud. För varje effektgrad ökar avståndet som anden kan röra sig från spegeln med 10 meter.

Dubbelgångare
Nivå: 2
Krav: Skugga
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: -
Varaktighet: Koncentration
Ut ur spegeln kliver en exakt dubbelgångare av dig. Den kan göra allt du kan, du har full kontroll över den, genom spegeln ser du allt som den ser och hör allt som den hör. Den är dock en bräcklig kopia och har lika många KP som besvärjelsens effektgrad. Skulle dubbelgångaren förstöras med våld, så utsätts du själv för all skada som överskrider dubbelgångarens KP.

Låna skepnad
Nivå: 2
Krav: Stjäla livskraft
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: 10 meter (kon)
Varaktighet: Kvart
Den varelse som ser sin egen reflektion i spegeln, ser även hur gestalten blir kvar på spegeln yta. Nästa varelse som ser på reflektionen ändrar då skepnad till en perfekt kopia av den som syns i spegeln. Förvandlingen lånar endast röst och utseende, inga andra egenskaper, vilket kan göra att den snabbt avslöjas. Besvärjelsen har ingen effekt på någon som inte har uppmärksamheten riktad mot magikern och det går att ducka för att hinna vända bort blicken innan den börjar verka. Vid effektgrad 2 ökas varaktigheten till ett skift och vid effektgrad 3 håller den i sig ett helt dygn.

Portal
Nivå: 3
Krav: Astralpassage
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: -
Varaktighet: Koncentration
Spegelns yta förvandlas till en portal till en annan spegel som du vid ett tidigare tillfälle vidrört. För varje effektgrad kan en varelse kliva genom din spegel och komma ut direkt ur den andra spegeln, eller vice versa.

Själsförflyttning
Nivå: 3
Krav: Låna skepnad
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Kvart
Räckvidd: 10 meter (kon)
Varaktighet: Permanent
Genom att se till att både din och en annan varelses reflektioner syns i spegeln samtidigt, och vinna ett motståndsslag mot varelsens PSY, låter ni era sinnen byta plats med varandra. Era färdighetsvärden förblir opåverkade, men ni växlar STY, FYS och SMI, samt därav påverkade sekundära grundegenskaper med varandra. Varje effektgrad ger en fördel på ditt PSY-slag.

Fängsla
Nivå: 3
Krav: Dubbelgångare
Rekvisit: Ord, Fokus (spegel)
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: 4 meter (kon)
Varaktighet: Permanent
Den varelse som ser sin egen reflektion i spegeln, måste lyckas med ett PSY-slag med 3 fördelar, eller blekna bort ifrån den här världen och bli kvar i spegeldimensionen. Den som fångats befinner sig i samma omständigheter som den som använt besvärjelsen Gömställe. Varje effektgrad ger en nackdel på PSY-slaget.
 
Top