Nekromanti Sagokampanj

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag såg just filmen Stardust ifrån 2007 och den fick mig att inse vad jag egentligen vill ha i ett fantasykampanj.
Jag vill inte ha Tolkien utan jag vill ha en saga. Jag vill ha ett rollspel baserat på Stardust, trollkarlen från oz böckerna, Grimsagor, (narnia) och barnhistorier om nordiska bestar så som skogsrån och Näcken.
Jag vill ha magi som nästan uteslutande kastas av onda häxor, eller med hjälp av magiska föremål som givits till hjältarna ifrån av gåvor ifrån goda häxor.
Jag vill ha prinsar och prinsessor som faller i villkorslös kärlek, och där historierna har lyckliga slut. Jag vill ha talande djur istället för alver. Mystiska magiska byar som alla är helt unika, istället för en sammanflätat värld.
Jag vill helt enkelt ha lekfullhet istället för mörker.


Har någon erfarenhet av att spela en sagokampnaj i rollspel, har ni några tips på vad man ska tänka på och har ni några förlsag på regelsystem som hjälper än skapa en sagostämning? Eller är det fate som är det mest lämpade?
Någon borde ju ha skrivit det här spelet, för vi alla har väl vuxit upp med sagor som barn.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Det finns ett Oz rollspel! Det är bra och gör exakt det du beskriver här ??
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Adventures in oz adventures beyond the yellow brick road. Trodde det bara fanns ett, sorry.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
Don't Rest Your Head har ju lite de här ambitionerna med sagostämning även om det är MÖRKT OCH EDGY!!!! samtidigt och det skulle nog gå att göra ett hack med en mer definierad och stegvis Trajectory som prickar in viktiga punkter i en saga.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vi har lyckats bäst med sago-stämning i Trudvang, men jag vill inte påstå att reglerna hjälpte till. Mitt tips skulle först och främst vara att se till att spelvärlden drivs av sago-logik. I en saga kan du till exempel komma till månen genom att gå tillräckligt långt, eller med en stege från det högsta berget, men du kan också fånga månen genom att snabbt stänga fönsterluckorna när den lyser in i ditt rum. Det är alltså en logik baserad på association, snarare än kausalitet, och som är lokal, snarare än generell. Det är också viktigt med stereotyper, typ Kungen och den sorgsna Prinsessan. Associationer förklarar allt annat, så det behövs en fast grund.

Den andra grejen är att bra sagor så gott som alltid har en fruktansvärd inramning. Oftast är det vuxna som misshandlar barn, men ibland är det äldre syskon eller styvsyskon som gör det och nån gång kanske det är en gubbe och en gumma som träter. Oavsett är en grundbult att världen är styrd av orättvisa och nyckfulla regler som när som helst kan drabba dig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Fall of Magic är nog det spel jag har spelat som givit mest sagostämning. Vet inte om det har dramaturgin hos en saga, men det ger en väldigt mysig stämning med en hel del trollskhet. Man spelar en resa genom världen, till landet Umbra där magin föddes.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Blue Rose är lite åt det här hållet. Det kom till under OGL-guldrushen som en slags Princess Bride-version av D&D, med egna d20-regler som så småningom muterade till True20. Just nu är en ny version på väg ut som bygger på AGE-motorn (den i Dragon Age), och det ser ut som det jag vill ha i den genren.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jag associerade till Prosopopée när jag började läsa inlägget. Det är väl fel i grund, men det borde gå att hacka till lekfull saga istället för surrealism. Allt och alla har fortfarande beskrivande namn, man introducerar problem allteftersom och sedan löser man dem. Färdigheterna behöver väl stuvas om... eller kanske inte.
 
Top