Nekromanti Sagoförslag

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Håller på att sammanställa ett antal korta sagoförslag till Äventyr. Tanken är att det ska gå att spela med endast minimalt med förberedelser. Förslag på sagor mottages tacksamt.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Menar du att du vill ha riktiga sagor som funkar fint att konvertera till ett rollspelsäventyr?

Eller menar du att du vill ha adventure seeds som i stil påminner om klassiska sagor?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Kanske ett klargörande. En saga i Äventyr är vad ett äventyr är i andra rollspel. Det är dottern som fått bestämma terminologin då hon uppfattade att äventyr var namnet på sagorna vi spelade.

Så för att svara på frågan, vad vi gamla rollspelare skulle kalla äventyrsidéer. Det gör dock inget alls om de är baserade på en saga eller barnsång, som tex sagan till Äventyr i senaste Fenix.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,518
Weird Quest said:
Kanske ett klargörande. En saga i Äventyr är vad ett äventyr är i andra rollspel. Det är dottern som fått bestämma terminologin då hon uppfattade att äventyr var namnet på sagorna vi spelade.

Så för att svara på frågan, vad vi gamla rollspelare skulle kalla äventyrsidéer. Det gör dock inget alls om de är baserade på en saga eller barnsång, som tex sagan till Äventyr i senaste Fenix.
Jag tror jag håller kvar vid de jag redan gett då de alla skulle fungera utmärkt som äventyr :gremsmile:

Jag kommer med äventyrsuppslag så fort jag kommit på dem. :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Ett litet axplock av vad jag lekt med mina småttingar:

Den onda eldanden Balthazar, i skepnad av kungens rådgivare, har förhäxat konungen att be äventyrarna driva ut de "onda" jättespindlarna ur Trollskogen. Jättespindlarna bor nämligen i en gammal ruin där de vaktar den farliga Eldrubinen som Balthazar vill åt...

Den sluga räven Ranki kommer till äventyrarna och ber om hjälp; Tomten Tickis mataffär har blivit rånad av den vanligen så snälla jätten Kork!
Vad äventyrarna inte vet är att Kork sedan en tid tillbaka har gått hungrig; de fält där han odlar sina jättepumpor har gång på gång blivit nedbrända och han har tvingats skuldsätta sig hos en mystisk köpman som tycks vara den enda återförsäljaren av jättens favoritmat. Givetvis är det återigen Balthazar som ligger bakom illdåden med målet att driva Kork till allt större stölder för att finansiera sin diet och tillslut få honom att anfalla slottet och stjäla Eldrubinen som där finns inlåst i skattkammaren.

Balthazar gör ett sista försök att ta över kungariket och börjar med att skicka ett paket till äventyrarna som ständigt sätter käppar i hjulen för honom, adresserat från drottningen. När de intet ont anande hjältarna öppnar lådan sugs de in i den och fångas i en "Alice i Underlandet"-absurd spegling av verkligheten. När de sedan efter många strapatser återvänder ur lådan har Balthazars flygande eldpalats där brinnande stenar rinner likt vatten uppför väggarna tagit plats på himlen och blockerar solen. Landet lyses istället upp av den glödande Eldrubinen och den bördiga jorden förvandlas sakta men säkert till aska...
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Ja, de fungerar utmärkt. Det är dessutom trevligt för barn när de känner igen sig i sagan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,518
Vampyren Dr.Acula har slutat dricka blod och gått över till en vegetarisk diet. Men han har problem med att hålla sig ifrån blod och har ersatt det med allt starkare kaffe. Han tror dock att han kan helt skaka av sig suget om han kan dricka en kopp av världens starkaste kaffe. Han har därför bett spelarna brygga världens starkaste kopp av kaffe till honom.

De kommer behöva:

1. Den magiska kaffekvarnen som finns hos dvärgarna i Java berget. Kaffekvarnen är dock priset i en matlagningstävling och den mycket otrevlige dvärg kocken Rordon Gamsey är fullt besluten att vinna tävlingen och få kaffekarnen.

2. Världens starkaste kaffebönor som växer nere i Mockadalen. Dalen är dock full med agresiva kaffe-golems som vaktar bönorna åt dalens ägare, den mörka trollkarlen Rost.

3. Slutligen måste kaffet tillagas med drakeld. Finns ingen annan drake redan i kampanjen redan finns alltid stjärndraken Bucks som reser runt i landet.

Nu måste jag sluta skriva fler dålig kaffe skämt :gremwink:
 
Top