Nekromanti Sagitaurer

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag har funderat en del kring dessa varelser. Hur använder ni sagitaurer? Själv har jag bara haft med en enda sagitaur när jag SL:at, och då hade den inte någon avgörande del i äventyret.

Saker jag undrar över, svara gärna vad NI SJÄLVA tycker, då jag kommer att få höra Neos version i Bestialiska fok: Var bor dom egentligen? Är dom helt utspridda eller finns det någon större koncentration av sagitaurer någonstans i mundana? Magi, hur ställer sig egentligen sagitaurer till detta? Dom kanske rent av själva utövar det, eller så är dom emot det, då det kan hota deras makt. Raser, föredrar dom till t ex alver?

Och sen det här med frågorna, kan vem som helst ställa en fråga till en sagitaur och få ett svar, förutsatt att man klarat gåtan, eller väljer sagitaurerna ut några av de som frågar dem något? Gåtorna, hur svåra har ni egentligen? Man tycker ju att gåtorna borde vara ganska svåra, men blir dom för svåra så kanske en fantasilös/dum spelgrupp aldrig kommer att gå till sagitaurer, inte ens när det krävs för att få äventyret vidare. Vad händer egentligen om man frågar en sagitaur någonting som den inte kan svaret på, riskerar man ändå döden då, eller kommer man undan?

Ni får mer än gärna skriva annat om sagitaurer också, detta var bara några exempel.

Mvh Victor Palm...

...Som äter korv.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Det finns en i maktahs Tempel i Tiban tror jag det var.
Annars skulle ajg sätta ett par i Khazimbergen, och så några andra utspridda på en bergskkedja per styck eller så.
Fast jag tycker inte om Sagitaurer, så dom finns nog inte, abra myter.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Sagitaurer är monster!

Jag är själv skeptisk till detta, och diskuterade en del med Nallo. Iaf så skall Sagitaurerna beskrivas i monsterboken (alltså tidigare än de bestialiska folken -> :gremsmile: )
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
LOL!! [OT]

Fast jag tycker inte om Sagitaurer, så dom finns nog inte, abra myter.
Haha.... Jag tycker inte om frisörer, dom finns inte heller va??

Hehe... Troligen e jag bara störd, men jag tycker banne mig att det var kul.. :gremsmile: Ska (försöka) lägga den repliken på minnet!!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Vad är en Sagitaurer? [NT][IT]

Tänk dig en kentaur, fast istället för häst kropp, så finns där en lejonkropp, och för säkerhets skull adderar vi två jätte stora vingar, och vips! En Sagitaur. Det är ett intelligent monster som inte gillar att bli uppretad, men annars så ställar han mest gåtor och grejjer, Och om du vill fråga honom får du passa dig, för då måste du svara på en av hans gåtor, och om du inte kan den.... Tja... Då får du troligen hoppas på bättre tur i nästa liv. Så säger ialla fall alla sagoberättare!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad är en Sagitaurer? [NT][IT]

Egentligen är ju sagitauren en ny take på sfinxmyten, med större bitar människa tillfogat. Och sfinxer har väl folk koll på?
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vet...

"Det finns en i maktahs Tempel i Tiban tror jag det var."

Nästan, det är utanför tiban oraklet finns. Men det visste jag redan, jag frågade efter DINA synpunkter på sagitaurer, inte Neos.

Mvh Victor Palm...

...Som hoppas på några mer givande svar.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Min enkla åsikt...

.. är den att de seglar runt (metaforiskt) i luften i närheten av khazim-bergens toppar. De bygger bon och lyssnar på dvärgarnas orkester då den är i staden/städerna under dem. De gillar rostat bröd, men inte med marmelad på för då blir det för sött....

Vi börjar om.

.. är den att de bor i bon, liknande fågelbon men väldigt massiva på khazim-bergens höjder, dolda i den dimma som de sakta men säkert drar sig mot London regionerna och...


Seriöst så tror jag att de bor i bon på khazim-bergen, de söker föda och så i skogarna och på slätterna runtom bergen. Om de får tag i någon förbipasserande vandrare så blir de bara glada.. *Mums förbipasserande vandrare* ..alla gillar väl kött?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Faktum är att jag aldrig använt mig av en sagitaur och inte särskilt många andra monster heller för den delen. Det är möjligt att jag kommer att kasta in enstaka exemplar i framtiden men det är inget som ligger högt upp på dagsordningen. I mångt och mycket rör det sig ju om ett standardfantasy monster. Synd att Neogames glömde bort sin ambition att vara realistiska när de skrev monsterboken.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Vet...

Om du bläddrade ner lite i mitt inlägg så har jag för mig att jag skrev var och hur många sagitaurer som borde finnas.
Och ännu längre ner så skrev jag att i mitt Mundana så finns dom inte alls.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Realitet

Synd att Neogames glömde bort sin ambition att vara realistiska när de skrev monsterboken.
Hur kan ett sagomonster vara realistiskt?? Vad e det du vill ha egentligen? Och, tänk efter, är tex, magi reglerna Realistiska? Nej, det finns ingen magi i realiteten, men vad e det som du gillar hos dem eftersom du inte klagar på dem och säger att dem e orealistiska??
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Realitet

"Hur kan ett sagomonster vara realistiskt?? "

Rollspel är i sig sällan realistiskt, men jag hade väntat mig mer av Neogames än en hoper monster som man hade kunnat hitta i vilken sunkig monsterbok som helt. Man har helt enkelt tagit det säkra före det osäkra och skapat en mängd standardmonster som inte riktigt passar in i världen. Ta hyggelmonstret till exempel. En vandrande mun med ben och ormar istället för armar. Tsk, tsk.
Ska man skapa nya varelser så ska man ha ett annat syfte än att bara vilja ha dem som motståndare till rollpersonerna.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Realitet

Man har helt enkelt tagit det säkra före det osäkra och skapat en mängd standardmonster som inte riktigt passar in i världen.
Och var ligger egentligen felet i det? Det är monster som nya rollspelare till vis del känner igen, och var kommer monster ifrån? Jag tror det är gamla sagor och sånt från vidskepligt folk, och vidskepligt är nog en ganska hyfsad beskrivning på gemene man i mundana. Därför finns det mest sagor/legender/myter och sånt om monster, inte många av dem i "verkligheten", och om dom inte finns, hur kan dom då inte passa in?

Dessutom har du fortfarande inte svarat på varför du accepterar eons magi.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Realitet

Man måste ha monster i ett rollpel (spelar ingen roll om det är ûber maffiga cyber nördar eller dreglande huvuden med ben).. och jag kan hålla med om att vissa var aningen "standard-aktiga", men man får ta det negativa med det positiva...

Själv har jag inga problem med att föreställa mig hyggelmonstret, det som är problem är snarare vart man skall slänga ut det... jag menar, jag kan då inte se ett enda monster i mitt Jargiska Kejsardöme, i mitt Consaber eller mitt Soldarn.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Realitet

Visst tycker man kanske att man borde vänta sig mer av NeoGames, men dom är fortfarande bara männskliga, dom kan inte göra allting orginellt, speciellt inte i en fantasyvärld, för då skulle man bara få höra 'Det där är inte fantasy!' istället.

Men gör som ett antal andra redan sagt, skit i monstren du inte tycker om, använd dom du tycker passar (själv nöjer jag mig med troll hittills, kentaurer gillar jag också), eller gör egna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Realitet

"Dessutom har du fortfarande inte svarat på varför du accepterar eons magi. "

Därför att den inte är standardfjantasyaktig. Det känns mer som en vetenskap och det finns stora variationsmöjligheter. De eventuella fel man kan finna när det gäller Eons magi är möjligen att den är aningen för komplicerad.

"Och var ligger egentligen felet i det? "

De flesta rollspel försöker marknadsföra sig som orginella, ju mer Eon börjar likna alla andra fantasyrollspel desto minder anledning att spela det.

"Det är monster som nya rollspelare till vis del känner igen, och var kommer monster ifrån?"

Om man ska kasta in de gamla klassiska monstren igen så kan man väl åtminstone försöka ge lite annorlunda beskrivningar och egenskaper. Att ändra lite namn men i stort sett behålla samma egenskaper och förmågor som i fallet med Eons vampyrer är inte orginellt det minsta.

"Jag tror det är gamla sagor och sånt från vidskepligt folk, och vidskepligt är nog en ganska hyfsad beskrivning på gemene man i mundana. "

Så du menar att osannolika monster hör hemma i Eon på grund av att människorna är vidskepliga?

Låt inte mina åsikter hindra dig ifrån att njuta av monsterboken. Smaken är som baken.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Realitet

"Visst tycker man kanske att man borde vänta sig mer av NeoGames, men dom är fortfarande bara männskliga, dom kan inte göra allting orginellt, speciellt inte i en fantasyvärld, för då skulle man bara få höra 'Det där är inte fantasy!' istället."

Man kan inte tillfredställa alla som sagt. Men när det gäller fantasyrollspel så är väl det om något en utmärkt plats för orginella ideér? Jag fattar naturligtvis att det bland annat är ekonomiska faktorer som ligger bakom det faktum att monsterboken inte är särskilt orginell men det innebär inte att jag måste gilla den för det. Bara för att man både spelar och gillar ett rollspel ifrån ett visst företag betyder inte det att det företaget är höjt över all kritik och aldrig kan göra något fel.

"Men gör som ett antal andra redan sagt, skit i monstren du inte tycker om, använd dom du tycker passar (själv nöjer jag mig med troll hittills, kentaurer gillar jag också), eller gör egna. "

Med tanke på att jag spelat rollspel i mer än tio år och skrivit en bra bit över 2000 inlägg på den här sidan så är det nog rätt sannolikt att jag för längesedan insett just detta.
 
Top