Nekromanti Sagan om ringen

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Har nu för tredje gången läst ut sagan om ringen triologin, vill nu spela rollspel i denna helt underbara värld, men finns det något sagan om ringen spel som går att få tag på?(helst grattis eller kanske köpa, vet att det finns ett gammalt sagan om ringen rollspel som har sålt, misstänker att det kan vara dyrt...)

/King Kromm
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Köp inte gamla SoR, vad du än gör !

Även om jag personligen inte är ett fan av Tolkiens alster så vill jag bara påpeka skillnaden mellan den svenska versionen av ICE's tidiga MERP och det lite nyare MERP. Ska du spela i Middle Earth så skaffa dig MERP, det borde inte heller vara varken dyrt eller svårt att få tag på (borde inte...).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Gå in och kollapå hobbyspel.com. De kan ha det inne.

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A> Jag tycker åxå att det är ett underbart verk som han har skrivit. Rollspelet är åxå bra, men lite krångliga regler. Jag tycker att de var lite krångliga...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Instämmer fullständigt!! (NT)

Sakan om Ringen Rollspelet suger. tyvärr:-(

Melius frangi quam flecti
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Vad är skillnaden i själva reglerna da??? kom just ihåg att en polare jag känner ev. har ett ex av den svenska verisonen, men suger dom reglerna verkligen så mycke?? och merp, hur funkar det??

/King Kromm
 

Backman

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
6
Location
Kristinehamn
Själv tycker jag inte att den svenska utgåvan av Sagan om Ringen: Rollspelet alls är så dåligt. Det mest vitala i att spela ett rollspel i Tolkiens underbara värld måste ändå vara känslan, och den tycker jag att det spelet lyckas förmedla väldigt bra. Reglerna sen kanske inte är de mest lysande (och heller inte så annorlunda än MERP-reglerna) men de kan man ändra på så mycket man vill själv.
Dessutom tycker jag att det är skönt att slippa alla svengelska uttryck som brukar komma när man spelar ett engelskt spel.

Backman
 

Befuzin

Veteran
Joined
18 Jan 2001
Messages
71
Location
Sundsvall
Re: Instämmer fullständigt!! (NT)

Ehh vad är skillnaden mellan SRR och MERP har båda och det är ju inte så speciellt stor skillnad. Båda är ju RM-light.

*tjipp-tjipp*
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Personligen tycker jag att, av de alternativ jag känner till = MERP 1st ed, MERP, 2nd ed och SRR, så är MERP 2nd ed bäst. Jag säger inte att någon av de andra suger eller är dåliga men andra MERP är bättre tycker jag, t. ex. mer kulturinformation och regler för att lockas över till den onda sidan via den makt som lockar i magin. Jag har för mig att SRR också kommit i två utgåvor, där det är en del fel rättade i den andra. Den första skall vara den med Ringens brödraskap som omslag och den andra skall vara den med Gandalf och Häxmästaren. MERP 2nd ed. har en bild på Aragorn och hobittarna som försvarar sig med bränder mot några nazgûler på Väderklint.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
jag vet inget om merp men jag har allt som getts ut till srr (utom regelboxen version två om de uppgifterna stämmer). jag har inte ens försökt att lära mig reglerna, ett regelsystem där tabellhäftet är lika tjockt som regelboken känns inte riktigt sunt. några mindre saker som jag retar mig på är att rollpersoner kan bli magiker och att skogsalverna sägs vara avari. allt dett kan man ändra på man kan spela utan regler inte tillåta några magiker osv. det som är det stora problemet är att jag inte vågar ge mig in i proffesorns rike. det känns som om man behöver forska i ett år för att våga skriva ett äventyr. det finns så mycket matrial om världen. jag skulle gärna vilja spela i midgård men jag kommer aldrig kunna återskapa världen så jag väljer att avstå.

/Korp
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Det går väl att spela sagan om ringen i vilket system som helst? Arda är bara en värld, det går att variera reglerna...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 
Top