Nekromanti Sagan om Ringen

Zuzette

Veteran
Joined
27 Jan 2001
Messages
8
Location
Solstaden
Jämför inte filmen med boken

Tror inte att det riktigt går att jämföra Tolkiens outstanding Sagan om Ringen med den kommande filmen. För många Tolkien älskare är det risk för att filmen blir en besvikelse, eftersom något av det viktigaste i hans böcker är hans fantastiska berättarförmåga, något som är svårt att bevara i en film. Men om man går och ser filmen utan för höga förväntningar, då borde den hålla måttet.. Jämfört med andra filmer i den genren har ju Sagan om Ringen ett rejält försprång pga att storyn är så välkänd och älskad, men som sagt var - jämför filmer med filmer och inte med böcker.. kan aldrig bli riktigt detsamma

Cogito ergo sum
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Lägg till detta att fantrasy alltid har sålt bättre än SF, i alla fall vad gäller rollspel och böcker.</I>

"Alltid?" Vart hittade du fantasyböcker innan 80-talet? Förutom Sagan om Ringen fanns det på sin höjd lite gulryggade barbarpocketar från DAW.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Just. I synnerhet fantasy på svenska var ett mörker. Inte förrän vi fick en ström översättningar av Jordan, Eddings et al blev fantasy populärt bland förlagen (= de trodde det skulle sälja).

Under hela denna tid har SF haft en stadig (inte stor den heller, men stadig) ström av böcker utgivna. Dessutom har "kvalitetsSF" och klassisk SF hela tiden utgivits av Sam J. Lundwall förlag och dylikt, och dykt upp på svenska folkbibliotek (jmf. diskussion annorstädes). "Klassisk" fantasy - Leiber (=Gud), Howard, Moorcock, etc. - kom under slutet av perioden, innan de stora bästsäljande trilogierna i fem band verkligen gick igång, att produceras av Äventyrsspel. Detta var tydligt en specifik tie-in till deras rollspel, som på den tiden främst var Drakar&Demoner. Ungefär som AD&D och Dragonlance; fast Ä, i motsats till TSR, skapade inte egen litteratur utan gjorde redan existerande litteratur tillgänglig. Översättningarna var usla, men jag kan inte hjälpa att tycka att det var bra att folk fick chansen att läsa om Fafhrd och Gråkatt på svenska...

Men om vi talar tidigt 80-tal, så var inte fantasy någon dundersäljare i det enegelskspråkiga området heller. Jag tror att SF var på G (borde vara möjligt med tanke på många filmer som kom upp och startade trender) men jag vet inte.

Nightowl, bibliotekarie

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Det må ju vara hänt at SF varit mer populärt än fantasy tidigare men eftersom det är nu Sagan om ringen kommer borde det väl vara dagens tendenser man tittar på. Ta en titt i bokhandeln till exempel. Det är ju en klar majoritet av dussinfantasy där (visst finns det mycket sf-litteratur där också men inte lika mycket).

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
"SF var populärt långt innan folk ens visste vad fantasy vad."

Det tvivlar jag på, eftersom SF som litteraturgenre inte har existerat mer än i runt 2-300 år, medan de äldsta nedskrivna fantasyhistorierna kan sägas vara hjältedikterna ur gamla Babylonien och sen Grekland (såvida inte cykloper som är tjugo meter höga och har en proportionell mänsklig kroppshydda är vetenskapligt gångbara på något sätt).

Faktum är att den första gången våra primitiva förfäder satte sig ned vid lägerelden och berättade om övernaturliga väsen var det fantasy... : )

Inte fasen pratade de om neuraljacking och cyberpunk eller snabbare än ljuset skepp och laserpistoler... : )

Jag har i mitt bibliotek (fyra rejäla bokhyllor nu) ett exemplar av "En sann historia" av Lukianos, som räknas som den första fantasy/SF-romanen. Den är från runt 200 f.Kr, och är en slags satir över Odysséen och Iliaden...

Sam J Lundwall gav ut den, för övrigt...

Fridens!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top