Nekromanti Sagan om ringen???

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Allt är tilllåtet, skulle det vissa sig fel så kommer de endå bara att skära av dig ena handen =).

Själv tycker jag att Sagan om ringen filmerna är coola men litte för förutsägbara......
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför inte ??

är det tillåtet att diskutera om sagan om ringen rollspelet här?
Varför skulle det inte vara det ??
Så det är ju bara att lufta dina tanka om danar om detta rollspel !!

/ Johan K, som är intresserad av vad som kan dryftas om detta rollsepl !
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Själv tycker jag att Sagan om ringen filmerna är coola men litte för förutsägbara......
Tja det kan nog bero på att de ligger till grund för nästan all modern fantasy och har rötterna i de flesta äldre sagor. Så likt sagoepos och fantasyromaner är de rätt så förutsägbara...

Fast med Sagan om Ringen tycker jag inte att det är historien som är det viktiga... Alltså själva grundplotten. Det är allt runt omkring.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Gör ett försök vetja. Det är ju ett rollspel, så det borde väl gå.

Vad ville du diskutera?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
SoR & LOTR

Självklart måste man ju kunna diskutera Sagan om Ringen här.

Är det förresten någon som spelett Lord of the rings under en längre kampanj? Jag tyckte att det systemet var alldeles för bristande i synnerhet när det kom till strid. Vanliga orcher tålde ofantligt mycket i skada och en rollperson överlevde troligen två eller tre hugg från en Balrog. Dessutom hade rollpersonerna inga problem att avancera förbi Aragorn eller andra hjältar i färdighetsvärden på bara en tredjedel av deras level...
Detta satte mycket funderingar i mitt huvud och jag orkade inte ta mig tid och fixa till det hela så istället spelade vi något annat. Men har någon löst det hela?

Själv så tycker jag att LOTR hade många fördelar om man jämför med MERP. Däremot så vågade de inte ta ut svängarna det minsta...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Själv tycker jag att Sagan om ringen filmerna är coola men litte för förutsägbara......
Det har tydligen kommit ut böcker om sagan om ringen. Där kanske man har tonat ned förutsägbarheten lite, även om böcker baserade på filmer inte brukar vara några höjdare direkt.
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,

jag köpte rollspelet för nått år sen men har inte kommit igång med att spela. Jag funderade på en kampanj som börjar typ när frodo börjar bege sig mot mordor och slutar en bra bit in i fjärde tidsåldern.

I början blir det lite mindre och mer vardagliga äventyr för att alla ska komam in i sinna karaktärer, spelet och världen.
Under kampanjer kommer diverse grejer att hända tex att dom ser fyrarna tändas, ser en brinnandes man störta till marken och sen kommer RP ha en ganska betydande roll i ett av slagen, minns inte vilket det var jag tänkte men det var ett av dom som nämns i filmen men inte visas.
I fjärde eran ska RP hjälpa till att bygga upp Middle Earth igen och jaga dom resterande orcerna.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
tight historia...

Det känns som att historian i LotR är lite för tight för att man faktiskt ska kunna göra nåt... ja menar, man borde kunna göra vadsomhelst i ett rollspel, men det kan ju få ödesdigra konsekvenser i LotR... TÄnk dig att en RP går å slår ihjäl Saruman lr Ormtunga... det skull ju kunna paja alltihop...

Man skulle kunna ha sitt äventyr före Ringens Krig, men den historian finns jhu redan nerpräntad i böcker... ja menar... Man kan ju inte bara lägga till en hjälte i de förflutna... de funkar inte...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: tight historia...

Det känns som att historian i LotR är lite för tight för att man faktiskt ska kunna göra nåt... ja menar, man borde kunna göra vadsomhelst i ett rollspel, men det kan ju få ödesdigra konsekvenser i LotR... TÄnk dig att en RP går å slår ihjäl Saruman lr Ormtunga... det skull ju kunna paja alltihop...
Man skulle kunna ha sitt äventyr före Ringens Krig, men den historian finns jhu redan nerpräntad i böcker... ja menar... Man kan ju inte bara lägga till en hjälte i de förflutna... de funkar inte...
Använd världen, inte händelserna. Bestäm en tidpunkt, starta spelet där och från och med det ögonblicket så får det gå hur "fel" som helst jämfört med boken. Jag ser inte riktigt hur detta skulle vara ett problem.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: tight historia...

problem å problem... personligen har ja inge problem med att paja hela alltihop och låta en bonde döda sauron... så länge ja har kul... men alla tycker inte så...

vissa fans av LotR tycker att jag är en kättare när jag säger nånting som inte stämmer med historien från grunden...
de funkar inte å spela när några av spelarna bestämt sig för att ignorera en tills man ändrat sig....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: tight historia...

vissa fans av LotR tycker att jag är en kättare när jag säger nånting som inte stämmer med historien från grunden...
Fråga om de vill spela eller om de vill att du ska högläsa böckerna.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: tight historia...

låter, om inte annat, som ett ganska bra tips... fast stämningen i spelgruppen e lite spänd just nu så ja spelar hellre andra rollspel bara för att undvika konflikter...

högläsning är förresten förjävligt roligt... så länga ja slipper läsa....
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: tight historia...

Troberg har en vettig poäng: när väl spelandet har börjat skall du inte känna dig låst av vad som hände i böckerna eller filmerna.

Jag spelade i en midgårda kampanj i flera år. Det var ett helt annat regelsystem (Rolemaster), men det spelar ingen roll.

Vi körde på 1640-talet TÅ. Många hundra år före Ringens krig. En bra tid med många regionala konflikter men inga globala.

Ett annat alternativ är att använda tidsresor då och då. Midgårds historia är noggrannt beskriven av herr T och man kan hoppa in i alla möjliga roliga sammanhang.
Vid ett tillfälle skickades rollpersonerna till Ost-in-edhil precis när Sauron stormar staden, och besökte även samma ställe tusentals år senare när (nästan) allt låg i ruiner.

Jag har också kört en kampanj i Beleriand under Första åldern, men där får man göra rätt mycket själv och jag har ingen aning om hur LotR-spelets regler lämpar sig för den eran.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: tight historia...

tidsresor låter som en ganska bra ide om man räknar bort det faktum att de fortfarande har en extrem koll på vad jag gör bakom spelledarskärmen... de avgudar tolkien å hans verk (vem gör inte det???) men är alldeles för inskränkta för att våga hoppa omkring som du föreslår...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: tight historia...[OT]

högläsning är förresten förjävligt roligt...
Beror på hur bra den som läser är.

Jag kan förresten helt OT rekommendera talböcker vid långkörningar med bil. Funkar mycket bättre än musik för att hålla sig vaken och alert och får tiden att gå mycket fortare. Kanonbra!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: tight historia...

Jag hajjar inte riktigt... dina spelare vill inte rucka på Tolkiens mythos, och du är rädd för att de kommer göra det om ni spelar i Tolkiens universum? Jag menar, det är ju deras eget fel om de sabbar i så fall. Och vill de inte så vill det inte. Det är deras problem, inte ett problem med att spela i spelvärldar som redan har fått sin historia skriven.

Om du nu ändå verkligen, verkligen, verkligen vill spela i Tolkiens Midgård under Ringen-kriget, placera handlingen nånstans som inte täcks upp så mycket av böckerna. Det borde finnas en del. Du kan spela på låg nivå så att de blir en del av händelserna som beskrivs i boken, men inte påverkar de händelserna utan bara påverkar mindre händelser som är aktuella för dem.
 
Top