Nekromanti Sagan om Ringen

Gandalf

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
48
Location
Stockholm
Jaha, då var man sugen på att köpa rollspel igen, just det, spelet baserat på Tolkiens makalösa historia.
Nu råkar det vara så att jag inte har så bra koll på vad som publicerats. Jag vet att det funnits en svensk variant av spelet, men den lär väl inte gå att få tag på?
Publiceras fortfarande spelet på engelska? Finns det några stora skillnader mellan den gamla svenska versionen och den engelska? Hur är spelsystemet och spelet som hel het?
Tacksam för svar
/G
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vet att det funnits en svensk variant av spelet, men den lär väl inte gå att få tag på?"

Prova Legend spelantikvariat: <A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

"Publiceras fortfarande spelet på engelska?"

Nej. Iron Crown Enterprises förlorade licensen förra året, då de hamnade i obestånd.

"Finns det några stora skillnader mellan den gamla svenska versionen och den engelska?"

Språket är nog den största skillnaden... /images/icons/wink.gif

"Hur är spelsystemet och spelet som hel het?"

Nu blir vi subjektiva. Spelsystemet är en nerbantad Rolemaster, vilket också enligt min åsikt drar ner betyget. Rolemaster, bantat eller inte, är fel spel till Tolkiens värld. Vidare har en del skumheter smugit sig in från Rolemaster till Midgård, bland annat valutasystemet som inte är ett dugg liknande det som nämns i Ringen. Dessutom anser i alla fall jag att det inte går att uppnå samma känsla som Tolkien skrev in i sina böcker utan att ge sig in i kast med ståryns huvudelement, och det skulle förstöra storyn. ICE har löst det med ett lågnivå grisodlarspel, som enligt min åsikt ligger väldigt långt från Tolkiens episka berättelse.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gandalf

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
48
Location
Stockholm
Har kollat Legends sida, tyvärr sålde de inte några regler, inte på svenska i alla fall.
Du känner inte för att sälja dina regler Krille? =)
Jag får väl fortsätta leta då, om inte annat för att se hur ett grisodlar spel är att spela.
/G
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Absolut spel på Olofsgatan brukar ha den svenska versionen av Sagan om Ringen i sin begagnathylla.

Willie Garvin

"Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon" Mark Twain
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Sagan om ringen rollspelet har en strykande åtgång, så fort vi får in den så är det alltid någon som köper den på direkten.

Om du vill kan du maila mig på adressen kornella@hobbyspel.com och säg att du vill ha den, så skall jag försöka komma ihåg det och maila dig när vi väl får in den igen(inom kort skulle jag gissa). jag skulle även kunna inkludera tharbad och kanske nått mer, på köpet:).

Men enligt mitt tycke så verkar MERP mycket bättre, vi har just nu second edition inne samt en warhammer licens av MERP.

Personligen anser jag att ICE har misslyckats fatalt med skapandet av ett rollspel som skall vara i tolkiens anda och är enligt mig inte alls ett grisodlarrollspel (okej, ett rollspel är vad man gör det till). Spelet känns helt enkelt alldeles för tilltuffat för min smak, men jag är väl för petig:).

Kornella
Legend hobbyspel

*
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om jag får säga mitt, efter att ha spelat både svenska och engelska versionen mycket, så är båda spelen usla om man vill spela äkta Tolkien, med samma stämning som i böckerna. Men vill man ha ett klassiskt powergamingrollspel, där man med glädje våldför sig på Midgård, då är det ett utmärkt spel.
Och det är just det jag gör. Vi spelar för att det är kul, och för att spelsystem och världsbeskrvining är skräddarsytt för utspårade pwergamingkampanjer. Det blir ett trevligt ombyte mot mer rollspelande kampanjer till ex. Eon.

Som exempel kan nämnas att jag spelar en stum magikerdvärg, som är superpolare med en dvärgkrigare. Vi har startat ett eget furstendöme inom Gondor, och planerar att störta kungen. Vi ahr även en Hall of Shame lista med ett antal personer som skall dö. Vi har dödat Zalg, en drake, lite spöken, krakar och liknande.

Vi har ett ytterst hemligt skattrum i vår villa i Minas Tirith, med föremål värda astronomiska summor. Vi har planer som att hitta sjön där alverna föddes och besudla den alternativt sälja dess vatten på flaska till fanatsiaka alver, plus hitta på nåt j-vla sätt att ta oss till Aman.

Urspårat och kul, och personligen tror jag inte man kan spela riktigt bra i en seriös i Tolkienvärld. Den är för låst.

/RipperDoc - har aldrig haft så kul egentligen

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Gandalf

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
48
Location
Stockholm
Låter som en nostalgitripp tebax till DoD tiden. Jag har ett svagt minne av att jag störtade nån kung där, precis innan vi bytte rollspel. =)
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Låter som en nostalgitripp tebax till DoD tiden.

Japp, personligen så var SRR ett av de första rollspel som jag spelade, så även om spelet regelmässigt och sånt inte är någon nöjdare så ligger det något nostaligiskt över det...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Nytt SRR?

Nej. Iron Crown Enterprises förlorade licensen förra året, då de hamnade i obestånd.

Eftersom filmatiseringarna är i full gång så verkar du ju naturligt att ett nytt "officiellt" rollspel är på gång. Inte för att jag har koll på det, men det låter ju ganska naturligt.

/Emil
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Jag ska byta till mig det på tisdag mot en massa Magic Böcker och den killen har alla?!(ca trettio stycken) moduler som har utgivits!!

:cool:

Ville bara jävlas lite !

Da SkooG
 

Gandalf

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
48
Location
Stockholm
Hm, Du har visst inte hört talas om den oskrivna lagen: "Bråka inte med gubbar som har vitt skägg och överlevt en strid mot en Balrog?"
/Gandalf "the one and only"
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
<I>Publiceras fortfarande spelet på engelska? Finns det några stora skillnader mellan den gamla svenska versionen och den engelska? [/i]

Det beror på vilken version du menar. Första versionen av den svenska var så fylld av stavfel och missar i översättningen att vissa saker blev ofattbara. Man rättade dock till en del av dessa i andra versionen.

När det gäller den engelska versionen är det i största hand att man lagt in lite 'nya' regler (vissa saker känns faktiskt igen från Sinkadus). I övrigt är det samma...hmm...smörja? Nope, ICE förlorade tydligen rättigheterna. Det ska dock sägas att man inte sett allt för mycket nytt på MERP fronten på ett tag. Sista riktiga MERP utgåvan var nog kortspelet som ICE släppte...

<I> Hur är spelsystemet och spelet som hel het? [/i]

Som Krille sa. MERP/SRR är en nedbantad version av Rolemaster. Detta märks främst i första versionen, där bl.a. vissa tabeller "glömts" bort av ICE/Target.
Spelet är ett måste för tabellfreaks, även om det inte är lika illa som i RM. Det är dessutom tyvärr så att en del tabeller, iaf i den första svenska och engelska upplagan försvann. Kommer inte ihåg om de ordnade de där...
Levelsystemet gör att spelet ganska snabbt (om inte SL håller i det) slutar i allmän poäng jakt.
En *något* irriterande sak (även om den är av liten vikt) är att alla varelser är fruktansvärt verbala. Man kan utan problem tala 4-5 språk 'flytande' och ett par till hyfsat...
En annan sak jag iaf hakade upp mig på är att Hobbits får avdrag på PSY... *fundera*
Btw, finns en 'rolig' översättningsgroda i den svenska versionen. Där färdigheten 'Smyga' baseras på 'Personligheten'...

När det gäller spelvärlden har dock ICE totalt misslyckats. De är i många fall mycket taffligt skrivna, ibland undrar man om inte de skrivits direkt efter en krogrunda. Det är dessutom ett satans hattade tidsmässigt, vissa moduler ska utspelas under 1400-talet (3Å), andra 1630 (3Å) och vissa senare.
Äventyrsmodulerna är generellt av sämst kvalitet, speciellt när det gäller innehåll. Att dessutom bilderna stundtals är bedrövligt gjorda, gör inte saken bättre. Bakgrundmodulerna är dock oftast hyfsat skrivna, även om lider av att man ska peta in så många tidsperioder som möjligt. Tyvärr är även här illustrationerna mediokra...Inte gör det bättre att layouten är urtrist, och att typsnitten stundtals ser ut som allt skrivits ut på en skrivmaskin.

Jag är nog beredd att hålla med Krille och Kornella, SRR/MERP lämpar sig inte spec bra i Tolkiens värld.
Efter ett tag känns ändå Midgård som vilken annan fantasyvärld där alver sitter i skogen och spelar luta och dvärgarna knackar guld i bergen...


Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Hm, det brukar vara dumt att bråka med ärkeänglar också. *pekar på Gabriels namn* ;)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Gandalf

Veteran
Joined
16 May 2000
Messages
48
Location
Stockholm
Är första versionen av det svenska spelet ospelbar? Är det vitala tabeller och sådant som saknas?
/G
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Nej, det var inte något som Target kunde lastas för. De saknades även i originalet.
De mest uppenbara missarna var att det bl.a. saknades fördelar av skydd mot armar och ben...Om jag inte minns fel, detta har jag för mig fixades iordning till andra utgåvan.
Det är iofs inga *större* fel som gör spelet 'ospelbart'.

Mirik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top