Nekromanti sagan om ringen rollspelet

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
e det spelet bra?

Hur e reglerna?

Stämmningen?

Finns det mycket äventyr till?

E äventyren och modulerna till bra?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jag tycker att det är ett bra spel !!!

Det var dock ett bra tag sedan jag spelade det, men minnena sitter ju kvar när det gäler bra spel......

Modulerna är bra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Finns det mycket äventyr till?"

Det finns endel...men det mesta är svårhittat idag, då företaget tappade licensen och sedan har gått i KK (ICE).

Detsamma kan man väl säga om den svenska utgåvan i stora drag, Target Games slutade med SRR och har sedan dess också gått i KK.

På Svenska finns 6 moduler (som är rena äventyrsmoduler), 3 äventyr i varje, förrutom en som har 4:a (=Anduins Vålnad). Sedan finns även Gundabad, med beskrivning av berget plus även 3 äventyr. Sedan finns 3 beskrivningsmoduler på Svenska (Södra Mörkmården, Tharbad och Rohan) med några äventyr och endeö äventyrsuppslag. Det är allt på Svenska, men de amerikanska modulerna är bättre enligt min åsikt.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
e det spelet bra?
Ja, det tycker jag.

Hur e reglerna?
Ett levelbaserat system som får dagens lightrollspel att verka vara avsedda för treåingar. Nä, men allvarligt, det är ett ganska tungt system, som i sin tur är nerbantat från det väldigt detaljerade Rolemaster. Jag tycker att reglerna är rätt ok, men räkna med att en strid kan dra ut på tiden och ta några timmar.
Stämmningen?
Tja, är väl upp till spelledaren...

Finns det mycket äventyr till?
Jepp, drivor, mängder på engelska, men en del är översatt till svenska.
E äventyren och modulerna till bra?
Tja, smaken är som baken, men de jag har sett har varit helt ok.

/Wilper - Som börjar undra om de har tagit bort Svenska språket som ämne i skolorna...
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
e det spelet bra?

Helt ok spel

Hur e reglerna?
Inte direkt något favoritsystem.. Levelbaserat och visst arbete kan behöva göras för att man inte skall få mest erfarenhetspoäng på död & förintelse. (om inte jag minns helt fel).


Stämmningen?

Sagan om Ringen framställs ganska bra tycker jag.

Finns det mycket äventyr till?

En hel del svenska moduler med både lite knepigare gåtor och rena röjäventyr (om man överlever dem..)
Sedan finns/fanns det mängder med engelska som Lothlorien, Moria, Minias Thirith etc...

E äventyren och modulerna till bra?

De duger gott. Innehåller både hela äventyr och förslag till fler..

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Backman

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
6
Location
Kristinehamn
Stämmingen.

Stämmningen i spelet är mycket bra om man gillar Tolkiens böcker.
Man känner verkligen igen sig (förutsatt att spelledaren gör ett bra jobb och själv gillar Tolkiens värld).
Man bara väntar på jättespindlarna när man vandrar genom Södra Mörkmården.

Backman
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
e det spelet bra?

Jodå, det är ett helschysst spel. Dock är ju hela historien i Sagan om ringen för storslagen för att man skall kunna spela i just den. Vi har alltid spelat antingen i andra världar eller en ålder efter det att härskarringen förstördes.

Hur e reglerna?

Grovt koboldiga, som alla andra levelbaserade rollspel. Man kan väl inte beskylla den stora mängden av skadetabeller för att vara snabbspelade, men de är inte svårspelade. Det känns väl att de föråldrade, men funkar gör de.

Stämmningen?

Den beror ju som vanligt på spelledaren...

Finns det mycket äventyr till?

Jodå, det tror jag att det finns, men inte särskilt lätt att få tag på dem är det nog inte.

E äventyren och modulerna till bra?

Ingen aning. Har aldrig läst någon modul.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Top