Nekromanti sagan om ringen-rollspelet

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Snubblade häromdagen över Sagan om ringen-rollspelet (Äventyrsspel, 1986) i en second hand-butik för en tjuga. Har bara hunnit skumma igenom reglerna och har en liten fråga till de som har spelat spelet. Hur är balansen mellan olika raser och yrken?

Efter att ha tittat på tabellen över olika rasers bonusar tyckte jag att det verkade märkligt att hober hade så mycket bättre bonusar. Läste även igenom kaptilet där raser stod beskrivna samt tittade på uppväxtfärdigheter. Hittade inga nackdelar för hoberna.

Visst kan man tycka att det är en del av rollspelandet att kunna spela bättre (som i starkare, mäktigare, skickligare osv.) och sämre karaktärer, men jag vet av erfarenhet att folk ofta tröttnar på att hamna i skymundan för att en karaktär är överlägsen.

Förövrigt tycker jag att det verkar vara ett riktigt trevligt spel. Slå egenskaperna med 1d100 är ju helt underbart! blir nog hyffsat balaserat också, även om det kanske blir stora skillnader i vad man slår, iom att man får byta ut sitt yrkes huvudfärdighet mot 90.

Vet någon föresten om det finns någon bra internetsida med matrial till spelet?

//Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad det gäller tillbehör kan jag ju nämna att det är en översättning av det gamla spelet Middle Earth RolePlaying, MERP. Så leta efter material till MERP på nätet, så ska det inte vara några problem att använda det till SoRR.
 

Morningstar

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
14
Location
Växjö
Inom en snar framtid kommer våran rollspelsförening Lysmaskens hemsida att läggas upp på internet, och där kommer du att finna mycket material till Sagan om Ringen-rollspelet, bland annat nya, fräscha äventyr, samt nya yrken och mycket mer. Så håll ögonen öppna!
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
det verkar vara väldigt flummit som alla gamla rollspel från 80 talet./images/icons/grin.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
ooo... dyrka 80-talsrollspelen!!!
åttitalet, åttitalet, vad kunde gå snett? vad kunde gå galet?
 
Top