Nekromanti Sagan om ringen på svenska.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Om vi skulle låtsas att du skulle vilja spela lite rollspel i Tolkiens Midgård, och ville använda ett svenskt regelsystem vilket skulle du då välja? Sagan om ringen rollspelet från Äventyrsspel? Eller något annat?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag skulle nog använda ett lätt husreglat Äventyr! eller kanske rent av Saga.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Svärd och Svartkonst! :D

Nä, jag skulle nog försöka få tag i SoR från Äventyrsspel tror jag. Alternativt bara köra DoD (någon tidig variant). Det kluriga är ju magin, som verkligen inte är "kasta eldboll" i Midgård, men å andra sidan behöver inte rollpersoner kunna magi.

Nu blev jag lite sugen på att göra det, nästan...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n82506 said:
jag skulle nog försöka få tag i SoR från Äventyrsspel tror jag.
Har du någon faktiskt erfarenhet av detta gamla rollspel, och tycker att det är bra nog? Eller är det mest för att du tycker att det borde vara bra eftersom det är gjort för sagan om ringen från början?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Mest det senare. Skulle jag vilja spela Sagan om Ringen så skulle jag vilja börja med att testa ett spel som är gjort för det, helt enkelt. Men jag misstänker att Zoth-Ya kanske har hyffsad koll på det?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag skulle definitivt inte använda Sagan om Ringen-rollspelet. Jag spelade det mycket när det begav sig, men såhär i efterhand känns det som om vi hade kul trots systemet snarare än på grund av det. Det kräver mycket tittande i tabeller som ibland ger orimliga resultat, och det känns inte speciellt mycket som Tolkiens Midgård. Jag skulle använda en version av Drakar och demoner som jag trivs med, eller kanske Symbaroum (som jag än så länge bara läst hälften av). Magisystemet skulle jag ändra helt, alternativt kasta ut och säga att du bara får använda magi om du är lika gammal som Gandalf eller Galadriel. Och det är du inte!

/tobias
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gamla Sagan om Ringen från Äventyrsspel skulle vara rätt långt ner på listan över spel jag skulle använda, då det är rätt komplicerat (det är en översättning av det engelska Middle-Earth RolePlaying (MERP), som i sin tur är en något förenklad version av Rolemaster, men även en förenklad version av Rolemaster är jävligt meckig) och mekanikerna fungerar rätt dåligt till Midgård. Däremot skulle det kunna vara relevant som såsbok för olika folkslag och liknande.

Exakt vad jag hade använt är en bra fråga - Drakar och Demoner (old-school) hade nog funkat rätt hyggligt med lite enklare modifikationer. Den moderna svenska spelmarknaden har jag ärligt talat lite dålig koll på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Min högst personliga åsikt är att fluffet är lite som om det var skrivet av Christopher Tolkien: det är fel Tolkien.

När jag läser eller ser Härskarringen så får jag episka resor över halva världen när man jagar orcher över ett helt kungarike till fots, bryter arméer som belägrar urgamla borgar, flyger på örnar, kastar ringar i vulkaner – den sortens grejer. Naturligtvis är det sånt jag är ute efter i rollspelet.

Kruxet med MERP och SRR var att det var cappat så att man på högsta leveln var en halv Aragorn, i bästa fall, och äventyren handlade mer om grisodling och blött ylle än det där.

Det gäller för övrigt oavsett rollspelstolkning, för övrigt: Cubicle 7s och Deciphers varianter gör inte så mycket bättre ifrån sig, eftersom alla verkar vara livrädda att man snor huvudpersonigheten från Frodo eller råkar vara ballare än Aragorn. Så jag får aldrig resa över halva världen, jaga orcher över hela Rohan, flyga på örnar eller kasta ringar i vulkaner.

Så det blir bara fel Tolkien av alltihop.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Äventyren tycker jag är genomgående ganska okej. Det brukar vara c:a 3 äventyr per modul, en låglevel, en mellan och en hög. De brukar vara ganska ok både i kvalitet och känsla, även om de ger intrycken att det finns lite för många Saurontrogna överallt och det så klart blir lite väl mycket dungeon-röj i omgångar.

Jag skulle för övrigt beroende på om man vill spela böckerna eller filmerna välja endera ett moddat Pendragon eller SWd6 som system men jag skulle nog sno åtminstone delar av magin från Sagan om ringen: Rollspelet. Den magin var ganska dålig, men gav en trevlig stämning.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Gamla SRR/MERP är nog det sista system jag skulle använda. Mycket krångel och noll, verkligen noll, Midgårdskänsla. Om man satt sig ned för att medvetet göra ett system som passar så dåligt som möjligt till Midgård, så kommer man nog ganska nära SRR/MERP. :p "Vattenblixt", I rest my case.

Drakar och Demoner är ju inte så heroiskt. Jag tror mer på Fantasy!, som dessutom är sjukt lättmoddat. (Om man är beredd att ge sig på engelska tro jag liksom Ram att både d6 (finns i en fantasy-version) och Pendragon kan bli hur bra som helst. Jag tror att det finns ett BW/Mouse guard-hack för att spelar rangers också).

Zoth-Ya;n82528 said:
Vad tycker folk om fluffet och äventyren till Sagan om ringen rollspelet då?
Jag ska erkänna att jag har ganska dålig koll på det som Äventyrsspel gav ut. Rent generellt är min känsla att av ICE grejjer är äventyren ofta varierar mellan dåliga till usla (dungeoncrawls och monsterslakt) men setting-materialet kan vara bra. Med "bra" menar jag att de har fläskat ut den sparsmakade information som Tolkien själv gav om mitten av Tredje Åldern med information om kulturer och platser som ofta har ganska bra Midgårdskänsla och som är rimliga för den form av nordisk fantasy som han skrev. Min personliga favorit är Arnor-modulen, som förvisso innehåller mycket skräp men också många guldkorn. Vill man köra i Arnor i TA runt år 1600 är det mer eller mindre den enda resurs man behöver. Även Gondor-materialet verkar vara bra.

Sen vet jag att flera av mina gamla vänner gillar Kin Strife skarpt. Skriven av vår egen Anders Blixt. Bara en sån sak.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Björn Wärmedal;n82517 said:
Mest det senare. Skulle jag vilja spela Sagan om Ringen så skulle jag vilja börja med att testa ett spel som är gjort för det, helt enkelt. Men jag misstänker att Zoth-Ya kanske har hyffsad koll på det?

Problemet är ju att SRR/MERP inte egentligen var gjort för SoR. Det var ju som sagt en förenkling av RM, så har du problem med eldbollar så finns dom här också, tillsammans med vattenblixtar och liknande.

Äventyren var väl ok typ. De hade dessutom stats för Expert DoD i svenska versionen, så det är ju ett alternativ.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,087
Jag skulle använda Eon III:s regler. Eller möjligtvis Eon IV:s.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Zoth-Ya;n82497 said:
Om vi skulle låtsas att du skulle vilja spela lite rollspel i Tolkiens Midgård, och ville använda ett svenskt regelsystem vilket skulle du då välja? Sagan om ringen rollspelet från Äventyrsspel? Eller något annat?
Jag skulle göra följande:

1) Välja ett spelsystem där man får göra häftiga rollpersoner! Typ Stjärnornas Krig, där till och med en bondpojk från en ökenplanet längst bort från galaxens ljusa centrum har 3T som normalvärde och 5T i det hen är bra på och kan opta upp till 7T i smala spjutspetsområden (vilket ska jämföras med Imperiets elit som har 4T i spjutspetskunskapen och 2T i resten).

2) Kasta ut precis alla rörliga potentiella hjältar (Aragorn, Gimli, Legolas, Gandalf) samt alla namngivna äventyrande hobbitar. Deras roll får ovanstående häftiga rollpersoner ta. Stillastående viktiga personer, som Elrond, Galadriel, Denethor och möjligen Theoden, kan få vara kvar. Allt kretsar kring rollpersonerna! Som är ashäftiga!

3) Hacka systemet så att det kommer in någon form av fördärvsmekanism, om det inte redan finns en. Stjärnornas Krig har tur, för där finns Mörkerpoäng. Det är bara att döpa om det till Fördärv.

4) Hacka in någon form av kamratskapssystem. I fallet Stjärnornas Krig så kanske erfarenhet hade kunnat användas till att förbättra sin egen rollperson eller att ge till en annan rollperson som boost, men till skillnad från Stjärnornas Krig inte användas för att boosta sina egna handlingar.

5) Stoppa in någon form av skill challenges-system, där handlingar delas in i moment som fördelas på en klase olika färdigheter. Ju fler slag som lyckas desto bättre går det. Och det är nödvändigtvis inte samma rollperson som behöver slå slagen.

6) Införa Boromirs regel.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Krille;n82552 said:
Jag skulle göra följande:

1) Välja ett spelsystem där man får göra häftiga rollpersoner! Typ Stjärnornas Krig, där till och med en bondpojk från en ökenplanet längst bort från galaxens ljusa centrum har 3T som normalvärde och 5T i det hen är bra på och kan opta upp till 7T i smala spjutspetsområden (vilket ska jämföras med Imperiets elit som har 4T i spjutspetskunskapen och 2T i resten).

2) Kasta ut precis alla rörliga potentiella hjältar (Aragorn, Gimli, Legolas, Gandalf) samt alla namngivna äventyrande hobbitar. Deras roll får ovanstående häftiga rollpersoner ta. Stillastående viktiga personer, som Elrond, Galadriel, Denethor och möjligen Theoden, kan få vara kvar. Allt kretsar kring rollpersonerna! Som är ashäftiga!

3) Hacka systemet så att det kommer in någon form av fördärvsmekanism, om det inte redan finns en. Stjärnornas Krig har tur, för där finns Mörkerpoäng. Det är bara att döpa om det till Fördärv.

4) Hacka in någon form av kamratskapssystem. I fallet Stjärnornas Krig så kanske erfarenhet hade kunnat användas till att förbättra sin egen rollperson eller att ge till en annan rollperson som boost, men till skillnad från Stjärnornas Krig inte användas för att boosta sina egna handlingar.

5) Stoppa in någon form av skill challenges-system, där handlingar delas in i moment som fördelas på en klase olika färdigheter. Ju fler slag som lyckas desto bättre går det. Och det är nödvändigtvis inte samma rollperson som behöver slå slagen.

6) Införa Boromirs regel.
Super, hojtar du när du är färdig :)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle köra Saga. Och låta all magi vara spelledarstyrt (lite som i gamla Pendragon). Inga rollpersoner med magi.

Alternativt RQ eller Fantasy!, med samma begränsningar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Zoth-Ya;n82565 said:
Vad tror folk om att använda Ensamma vargen?

Det är inte den sämsta idé jag hört. Men det kräver väl en hel del jobb. Jag har bara den engelska versionen av det spelet, och där kan man bara spela Kai-munk, vilket innebär att man för att använda det i Midgård behöver skapa specialförmågor för ett antal olika arketyper (hård dvärg, glad hobbit, hästsnubbe, ninjaalv som är immun mot gravitation och andra världsliga saker) för att kunna skapa rollpersoner.

Jag vet att det finns en modul med fler potentiella yrken, men vet inte om den är integrerad i det svenska spelet.

/tobias
 
Top