Nekromanti Sagan om ringen DVD:n

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Snart snart så släpps ju den nya LOTR filmen på DVD och VHS men om jag har förstått det rätt så har DVD utgåvan alltså inte de ca 30 extra minuter material som har blivit utlovat. I stället så kommer detta material på en andra DVD utgåva som lanseras i samband med att Sagan om de två tornen går upp på duken. Stämmer detta? Ska kanske inte klaga när filmen nu var så bra som den var men att försöka lura (så uppfattar jag det) oss på pengar på detta sätt är ju lite taskigt. Men men har jag missuppfattat allt, ställt en fråga som redan besvarats, skrivit på fel forum eller bara varit så där lagom korkad så är det bara att läxa upp mig i vanlig trevlig forum anda. Tack o hej leverpastej
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Snart snart så släpps ju den nya LOTR filmen på DVD och VHS men om jag har förstått det rätt så har DVD utgåvan alltså inte de ca 30 extra minuter material som har blivit utlovat. I stället så kommer detta material på en andra DVD utgåva som lanseras i samband med att Sagan om de två tornen går upp på duken. Stämmer detta?"

Ja, det stämmer. Sedan i vintras har det varit känt att två släpp av DVDn planerats, en med bioversionen och en med en utökad "director's cut". I våras kristalliserades planerna lite mer, så att bioversionen skulle släppas under tidig höst och specialutgåvan under senhöst.

Nån gång i början på sommaren blev det känt att bioversionen skulle bli två skivor, en med filmen och en med en massa extra jox, och att specialutgåvan under senhösten skulle bli fyra skivor. Det kom också fram om ett par andra varianter i förpackningen av specialutgåvan: en vanlig fyraskivors box, en samlarutgåva och ett speciellt "gift set" i en högst begränsad utgåva.

Det kan finnas flera skäl till att man ger ut Fellowship of the Ring i två omgångar, en vanlig och en specialutgåva. Ett skäl kan vara som du säger, att man hoppas att folk ska köpa båda så att filmbolaget ska få mer pengar.

Ett annat skäl, som jag mycket väl kan tänka mig, är att tre timmar och trettio minuter är för lång tid för att pressa ner på en skiva, så man kan inte skapa en multibranschad variant med både bioversionen och specialutgåvan på ett enkelt sätt. The Abyss Special Edition är byggd på det sättet - dels bioversionen och dels "the dance mix" på samma skiva, och skivan grenar iväg sig till de olika extra kapitlen om man väljer att se specialutgåvan.

Kruxet med Fellowship of the Ring är att den är tre timmar lång! Med specialutgåvan så blir den tre och en halv timme. Det blir en sjuhelsickes kvalitetsförlust om man försöker pressa ner tre och en halv timme film på en skiva tillsammans med index och kapitel och information för att grena iväg två versioner, speciellt om man dessutom ska ha med ett Dolby 2.0, ett Dolby 5.1 EX och ett DTS-spår på engelska, tyska, franska, spanska, italienska och polska och textspår på femtielva miljoner språk.

Filmen är dessutom rätt knepig att trycka ihop - i likhet med Harry Potter så är det en hel del subtila färgförändringar i form av dimmor, rök, och liknande, och det är svårt att komprimera det bra i MPEG-2. Antingen får man bra rök på stor plats, eller så får man dålig rök på liten plats. Jag är med andra ord rädd att man kommer att se så kallade "artefakter" i bioversionen, eftersom tre timmar på en skiva är snudd på för långt. Tre och en halv timme är definitivt över gränsen. Således krävs det mer eller mindre två pressningar för att få ut bioversionen och specialutgåvan.

Om det nu ligger till på det sättet så kan man se det som en kundservice också: åtminstone jag vill ha både bioversionen och specialutgåvan. Kan jag inte få dem på en multibranschad skiva så får jag nöja mig med det näst bästa: två utgåvor.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Nån gång i början på sommaren blev det känt att bioversionen skulle bli två skivor, en med filmen och en med en massa extra jox, och att specialutgåvan under senhösten skulle bli fyra skivor. Det kom också fram om ett par andra varianter i förpackningen av specialutgåvan: en vanlig fyraskivors box, en samlarutgåva och ett speciellt "gift set" i en högst begränsad utgåva."

Fyra skivor är verkar ju rätt intressant, tycker jag... sån vill man gärna ha i bokhyllan i varje fall!

--
Björn


A New Line executive announced: "one disk to rule them all, one disk to find them, one disk to bring them all... and one for bonus features."
--Chuck Sonnenburg
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
men. tänk sen när gift-settet släpps i ännu mindre limiterad upplaga där alla filmer ingår och boxen rymmer hela 12-15 skivor och dessutom 5 vykort från vardera film.

DEN vill man ha i bokhyllan...

och skit vad jobbig den skulle bli att rippa till SVCD...

chrull - tror starkt på att vänta med DVDn tills alla filmer har kommit, och under tiden mysa med specialversionen av from hell och andra filmer...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Som en nörd-varning vill jag dock referea till Peter Jackson som uttryckligen har sagt att INGEN speciell version av SoR skall betraktas som Director's cut - utan alla ALLA är Director's cut - det är bara olika versioner. Alla är gjorda som PJ själv ville ha dem.
 
Top