Nekromanti Sagan om Gårdarike

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159


Sagan om Gårdarike är ett rollspel jag arbetat mycket med under de senaste året, tillsammans med konstnären Joakim Ericsson. Det baseras på en grundläggande uppsättning enkla grundregler som heter Rulez. Allt som släppts hittills kan laddas ner här. Böckerna är gjorda för läsplatta, men kan skrivas ut i A4-format för den som har gott om bläck.

Rulez är ett enkelt stridssystem, som ursprungligen gjordes för minifigurer (själv spelar jag det med legogubbar). Med hjälp av ett mycket renskalat färdighetssystem kan det byggas ut till ett rollspel. Sagan om Gårdarike var ett försök att utveckla det sistnämnda, med en specialskriven Fantasy-modul.

Sagan om Gårdarike är ett fantasy-spel, som flirtar ganska vilt med de fornnordiska sagorna. Det kan spelas helt utan minifigurer. Men det är också ett efter katastrofen-spel, eftersom sagovärlden i berättelsen har gått under. Tanken är en ödslig värld, där det inte finns så många invånare förutom spelarnas rollpersoner och deras antagonister. Det finns också ett brädspelsinslag i äventyren som ingår. Ganska likt skuggspelet i Svavelvinter eller vinterfasen i Pendragon.

Jag är själv rätt nöjd med resultatet, men har också en fråga. Eller sagt ett par frågor. Vad skulle ni kunna tänka er att använda spelet till?
- Bara bläddra i det?
- Lyfta ut äventyren eller delar av dem och köra i andra kampanjer? Kanske med ett annat regelsystem?
- Sno lite inspiration och bilder till era Trudvangäventyr?
- Spela spelet ungefär som jag föreslår i böckerna?

Det finns inget rätt eller fel svar här. Jag är bara nyfiken på hur ni andra ser på det. Jag har för avsikt att fortsätta utveckla Rulez + Sagan om Gårdarike tills jag tröttnar på det själv. Men det är mycket roligare att arbeta med ett spel om man vet (eller kan gissa) vad användarna vill ha.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Coolt. Det är mitt första intryck iaf.

Måste läsa mer, innan jag kan svar på frågan dock. :gremsmile:
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Sapient said:
Måste läsa mer, innan jag kan svar på frågan dock. :gremsmile:
Tack. Ingen brådska. All feedback är välkommen. Ännu mer om den är välgrundad.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Wow. Detta hade jag missat. Det såg riktig häftigt ut.

Jag gillar isvidder/snö och annat kallt och fornnordiskt fantasyaktigt. Jag får kolla på Rulez och se om de också är bra. Men känslan och bilderna från Trälarnas konung såg verkligen häftiga ut.

Kudos!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jäklar vad häftigt. Väldigt snyggt.

Själv kommer jag nog inte göra mer än bläddra igenom lite. Men hade jag haft barn hade jag nog testat det. Möjligt att jag provar reglerna när/om mina reaperminiatyrer kommer.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Rulez är tänkt att kunna användas av vuxna och/eller barn. Sagan om Gårdarike är visserligen lika enkelt upplagd. Men där tänker jag mig en vuxnare målgrupp, på grund av innehållet i äventyren.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Det här ser väldigt intressant ut! Charmigt tema, snygga illustrationer och reglerna ser enkla ut. Kan det kanske dyka upp i bokform i framtiden måntro?
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Schtajner said:
Det här ser väldigt intressant ut! Charmigt tema, snygga illustrationer och reglerna ser enkla ut. Kan det kanske dyka upp i bokform i framtiden måntro?
Inte osannolikt. Faktiskt. Men i en avlägsnare framtid i så fall. Det beror nog till stor del på vilket mottagande gratisversionen får. Jocke och jag gjorde spelet som en sorts arbetsprov. för att visa folk vad vi kan göra när vi arbetar tillsammans. Vi skulle båda kunna tänka oss att arbeta med speldesign i större skala.

Som en sidoanmärkning gjorde jag dessutom en lustig upptäckt när jag läste Mutant-artikeln i senaste Fenix idag. Nämligen denna: Sagan om Gårdarike har nästan exakt samma upplägg som bakgrundsstoryn till nya Mutant År Noll. Fast SoG är en Fantasy-version av ett klassiskt efter-katastrofen-spel. Lite kul, tyckte jag.
 
Top