Nekromanti Sagan om det röda äpplet.

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Min son, precis som jag gjorde, gillar sagan om det röda äpplet av Jan Lööf. I sagan finns det en bov och en pojke som heter Bertil. Boven har rånat en biograf, grovt rån då han har vapen, och gömmer sig i Bertils klassrum. När en polis frågar efter boven smiter denne men Bertil upptäckter honom och ropar. Dock ropar han: Hoppas han kommer undan.

Varför vill Bertil att boven ska komma undan?
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Min sambo är av den uppfattningen men å andra sidan är det Bertil som tjallar ner boven för polisen. I am at a loss!
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag har inte läst boken, men beskrivningen ovan ger även möjlighet för följande tolkning:

Han vill sätta dit tjuven, men samtidigt inte göra en fiende av en beväpnad man, så han kommer på det listiga att låtsas uppmuntra tjuven samtidigt som han avslöjar denne.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,922
Location
Ludvika
Ellet så har Ymir helt rätt men ungen är för liten för att ha ordentligt konsekvenstänkande. Eller så har han dålih impulskontroll.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,372
Bertil vill förstås höja sin status i klassen. Kolla: han är den som upptäcker boven (score!) men lyckas samtidigt framträda som en rebell genom att hoppas att öppet deklarera att han önskar att boven ska komma undan. Han maxar sin status helt enkelt.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Jag är beredd att köpa den förklaringen. Bertil är en synnerligen tvålfager och hal typ som samvetslöst försöker få bättre betyg genom att ge sin fröken ett äpple. Med tanke på att han cyklar utan hjälm finns det inga gränser för den mannen.
 
Top