Nekromanti Saga-trudvang, slp-konvertering

Fredriksson

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
2
Vi håller på att dra igång och köra DoD Trudvang med Sagas regler baserat på den braiga artikeln på www.sagagames.com/Filer/Fil/35. Vad som saknas där är info om hur man konverterar slp:er och eftersom vi kommer spela befintliga Trudvangäventyr skulle det vara toppen med lite info om det. Har inte regelboken till trudvang, bara världsboken och har inte spelat DoD sen äventyrsspels-tiden. Nån som kan tipsa lite om hur man ska tänka?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Hej och välkommen till forumet!

Jag är inte så bekant med de senare versionerna av reglerna (och bara tittat på Vildhjarta när det gäller Trudvang-äventyren) så jag har tyvärr inte så konkreta tips att komma med för jag vet inte riktigt vad som är bra eller dåligt i de reglerna (samma problem som du har alltså, i och med att du inte har den regelboken?).

Värdena i Saga ser väl ut ganska mycket som de i Drakar och Demoner Expert eller -91:an, så du kanske har en ganska bra känsla för hur bra en SLP måste vara för att vara bra?

Det jag spontant tänker på är att man ju får +1-3 extra i attackbonus från vapen så man kan spara in lite på värdena i stridsfärdigheter om man vill.

Jag hade nog gått mest på beskrivningen av spelledarpersonen och sen höftat. Jag tror personligen inte det är så viktigt att de hamnar jättenära hur de var i originalreglerna. Genom att byta regelsystem kommer det ju ändå bli en annan känsla.

Om det ska konverteras några varelser eller monster så kanske det här kan komma till nytta?
 

Fredriksson

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
2
Tackar! Bra länk.
Jo det funkar ju att uppskatta "manuellt", tänkte om nån funderat ut nån snabbmetod för konverteringen bara. Men jag får köra på och postar igen och meddelar hur jag gått till väga.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Riotminds har väl gått igenom åtminstone 3 iterationer i deras uppdaterade version?
Jag hade nog kollat igenom äventyren och höftat som Demonprinsessan föreslår.
Vildhjarta (som var deras första äventyr) var skrivet för deras första variant som skiljer sig rätt kraftigt från senare?

Lycka till och Happy gaming!

/Tengil
 
Top