Nekromanti Saga Trudvang klart

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
60
Location
Karlstad
Huvudet på spiken RR!
Saga Trudvang tycks mycket lovande, detta är precis vad Trudvang behöver! God korrekturläsning gör dock under för helhetsintrycket.

Jag ser fram emot mer material! Något planerat? Magi? Religion?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag kanske har varit lite otålig men jag lovar att gå egenom texten igen. Självklart vill jag att artikeln ska var så välskriven som möjligt.

Tack för feedbacken! :gremlaugh:
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Sättet att skriva

Nu har jag läst igenom matterialet en gång och det som gör mig mest förrvirrad är yrkena. Jag kan inte bestämma mig om jag gillar sätte de är skrivna på eller om jag ogillar dem.
Sättet du har skrivit dem frångår ju sagas stil en hel del och jag är inte helt säker på att jag gillar det spm sagt, jag måste nog testa att göra någre RP inna jag kan uttala mig helt och dessutom låta någon spelare gära en rp också.

Det som gör att jag är osäker är den historia som varje yrke är beskriven med, jag är lite orolig att det i stället för att inspirrera hämmar tankeverksamheten och man får lite svårt att göra olika inriktningar på rollpersonerna. (De som har samma yrke alltså)

Det är svårt att skriva när jag själv inte vet vad jag tycker... kanske blir det bara svamel av d etta men kanske är det någon som har tänkt liknande och kan sätta fingret på vad jag tycker.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Tyvärr verkar ni ha haft bråttom med att få Saga Trudvang färdigt och helt hoppat över korrekturläsningen. Det är gott om störande småfel, både stavfel och språkliga missar som förefaller vara rena slarvfel."

Säkert för att folk som vant sig med RIotminds ska känna sig som hemma :gremgrin:


Storuggla, I kid because I bought a goat
 

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
60
Location
Karlstad
Re: Sättet att skriva

Jag tror att jag förstår vad du menar. Texten passar som en kursiverad "flavor"-text, men skulle behöva kompletteras med en mer allmän beskrivning av varje yrkesgrupp. Men å andra sidan så finns detta i DoD-böckerna som ju Saga Trudvang är avsett att vara ett komplement till.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Sättet att skriva

Texterna är helt klart tänkt som inspiration och som stämningshöjare. Arketyperna följer mer den mall som de är skrivna i Sagas grundregler och jag har dessutom kollat mycket på DoD 6.0 för att se vilka yrken som fanns med där. Jag tyckte att dom kompletterade Sagas regler bättre än de få som finns med i DoD:T.

Men visste det kan vara en smaksak och en mer konkret Arketypbeskrivning skulle också ha passat in men jag valde bort det före en stämningstext. Många av yrken finns också beskrivna i Riotminds egna kampanjeböcker eller är så standard så man ändå förstår vad Arketypen har för syssla. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kul.. ,men anledning var att folk tjatade på oss att lägga ut den, och eftersom det är en PDF så kan vi byta ut den efter hand vi och andra hittar fel, får in kommentarer osv... All korrhjälp man kan få av utomstående (som inte är hemma blinda) är ju toppen. En sak på nätet går ju enklare att ändra. Annorlunda än en tryckt produkt.

Man kan inte göra alla nöjda samtidigt... de finns de som vill ha en sak NU, fast med några eventuella korrfel, och de som hellre väntar några månader.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"anledning var att folk tjatade på oss att lägga ut den, och eftersom det är en PDF så kan vi byta ut den efter hand vi och andra hittar fel, får in kommentarer osv... All korrhjälp man kan få av utomstående (som inte är hemma blinda) är ju toppen. En sak på nätet går ju enklare att ändra. Annorlunda än en tryckt produkt."

Nu fick du mig att minnas när man köpte spel och med i lådan kom en lapp med erratan... fast, var inte DoD Trudvang det senaste att vara på det viset? Nåväl.

"Man kan inte göra alla nöjda samtidigt... de finns de som vill ha en sak NU, fast med några eventuella korrfel, och de som hellre väntar några månader."

Det är ett ganska vanligt förekommande problem inom vår hobby tror jag. Man får göra en avvägning och släppa det när man tycker att det är okej, helt enkelt. Och som du sa, en pdf kan man uppdatera varteftersom. Jag kan tillägga att jag inte hittade några stavfel och dylikt, men jag skummade å andra sidan bara.


Storuggla, väntar fortfarande på Traveller5
 

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Jag vill inte vara petig men...

I DoD-upplagan heter alfsvärdet Miekka, efter finskans ord för svärd.

I SAGA Trudvang är i och e omkastade för att bilda ordet Meikka, som inte existerar i det finska språket. Majoriteten i vår spelgrupp är finskspråkiga varför vi uppfattar ordet som lite tvistat.

I övrigt är jag väldig nöjd med resultatet. Snyggt gjort!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Jag vill inte vara petig men...

Självklart ska namnet i Saga Trudvang överensstämma med DoD:T.

Då behövs det en ändring. Tack för upplysningen. :gremlaugh:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Inga planer

Nej, det finns inga planer på ytterligare artiklar till Saga Trudvang. Det mesta finns i Sagas grundregler men framför allt i alla de moduler som Riotminds har släppt.

Saga Trudvang gjorde jag för att jag och mina spelare använde av oss detta system. Så, magi, religioner och allt annat får ni göra själva (med utgångspunkt i artikeln).

Dessutom är jag involverad i flera andra projekt som SagaGames arbetar med så mitt fokus ligger på annat håll. :gremlaugh:
 

Fierce

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
9
Location
Karlstad
Jag och Critos håller på att kika igenom och noterar de småsaker som vi hittar. Vi skickar ett PM i slutet av veckan med lite feedback. Hoppas att det kan vara till hjälp!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Helt underbart!

Det låter helt underbart! Skicka även PM:et till Arfert.

Vilket engagemang och härligt initiativ. :gremlaugh:

Jag tacker så mycket för hjälpen.

P.S. Om ni letar språkliga fel så kolla inte enbart stavfel utan om ni kan så spana i meningsuppbyggnad och lite allt möjligt. D.S.
 

Fierce

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
9
Location
Karlstad
Säkert för att folk som vant sig med RIotminds ska känna sig som hemma

LoL! Det var ju riktigt kul :gremlaugh:

Jag tycker att Sagagames gjorde en bra kompromiss när de såg till att få ut Saga Trudvang. Småmissar kan korrigeras i efterhand.
 

Fierce

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
9
Location
Karlstad
Re: Helt underbart!

Vi har hittat lite av varje. Det är lätt att stirra sig blind när man pysslat med ett projekt under en längre tid så två par nya ögon kan se en hel del.

Vi fixar ett PM till Arfert oxå.
 

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
60
Location
Karlstad
Re: Jag vill inte vara petig men...

Intressant... har Illmalaina och Korpikalla någon grund i finska språket?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Jag vill inte vara petig men...

Ingen aning, mina förfäder var valoner och det var typ 500 år sen. Jag kan ingen finska alls med andra ord. :gremwink:
 

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
60
Location
Karlstad
Re: Inga planer

Kanske något för forumets entusiaster att gemensamt sätta tänderna i... ett bestiarium vore kanske inte så dumt!?
 

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
60
Location
Karlstad
Re: Helt underbart!

Inga problem!

Det skulle dock underlätta om vi kunde få ett dokument som inte är låst för kommentarer, så blir det enklare för både oss och er.
 
Top