Nekromanti SAGA-OMSLAG

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tänkte visa hur det färdiga omslaget blir... se bifogad PDF!

NU år det på TRYCK, tjohooo!!! ("bara" 4 veckor efter tidsplanen)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjusigt !!

Mycket snyggt !!

Det var ett "enkelt" men ändock mycket stilfullt & smakfullt omslag. Varken för mycket eller för lite. Tycker att det är likt de bilder som jag skulle tänka finnas i t. ex Västmark.
Hursomhellst, blev ju dirket inte mindre sugen på att se vad Saga har att erbjuda !!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tjusigt !!

åh, tackar och bockar...

jag gillar ju Västmark, och skulle gärna göra illustrationer till det... det är ju ett spel som är lite i samma anda som Saga, även om det finns en hel del olikheter också.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tjusigt !!

Mmkay !
Vad är det för skillnader & likheter mellan Saga & Västmark ?
Funderar på att köpa det nämligen.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: Tjusigt !!

Den största skilnaden är reglemotorn tycker jag. Jag är en ganska traditionell rollspelare och har haft lite svårt med Västmarks regler, de är bra men jag får inte riktigt flyt i dem. Det tycker jag att jag får i Saga, så det är den största skilnaden.
Sedan har Saga en annan värld men känslan är ganska lik ändå.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,510
Location
Helsingborg
Re: Tjusigt !!

Saga tycker jag har mer traditionellt äventyrsspelande. Västmark är mer... jag vet inte. Hur spelar man spelet?

/Han som endast har läst båda rollspelen när de fanns på nätet
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tjusigt !!

Största skillnaden i spelvärlden är mest att Saga är bredare än Västmark... Västmark utspelar sig som bekant på en fiktiv ö utanför Brittannien och Frankrike i "vår värld" (Saga utspelar sig i en "parallellvärld" dill jorden), fast det finns magi och lite fler raser.. som djurfolk. Sagoinspirerad medeltid med andra ord..

Sånt finns också i Saga, speciellt om man spelar i Albion, men samtidigt är spelvärlden öppnare, det går bra att spela byzantinska palatsintriger i Castoria eller episk high fantasy i Calanor eller skräckspel i Mizadhir eller vikingagrisodlarfantasy i Skjagland eller... ja ni hajar... tyngdpunkten är dock på äventyrande ..

regelsystem.. ja det är ju en smaksak vad man gillar... Sagas regler är nog enklare och lite mer oldschool, men jag är ju oldschool... gillar saker som jag vet funkar. Fast jag tor rinte folk kommer köpa Saga för att det är nyskapande regler (även om jag har en del jag inte sett någon annanstans) utan för att de gillar kampanjen, stuket och historieberättandet... och att det är ganska komplett från början... man behöver inte en massa extraböcker för att kunna spela spelet... hela grundkitet är med... komplett med mycket spelvärld och flera äventyr.
 
Top