Nekromanti SAGA: Anders Lekbergs Calanor!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För ett par år sedan skrev Anders Lekberg (tilsammans med mig) ett utkast till en bok eller lång artikel och landet Calanor (...tänk ett keltiskt, hedniskt, England/Wales/Skottland), som ligger strax norr om Albion. Den lades på hyllan när jag fick en stroke 2010, och inget har hänt med den sedan dess.

Med tanke på Anders tragiska bortgång skulle jag gärna färdigställa boken och ge ut den. Det är trist att ett verk han har varit med att skriva bara ligger oanvänt.

Vill nån mer Saga-fan vara med att skriva?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag är nog fel person att skriva fantasy/medeltid, men om du kommer på något annat du tror att jag skulle kunna vara behjälplig med, hojta gärna till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tror att du kan skriva medeltid, Krank, om du försöker. Calanor är en massa klaner som bråkar. Tänk relationer mellan gäng i cyberpunk. :)

Fast du får gärna också skriva till SciFi! sen om du mer känner för det!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det låter toppen, Axelsson! Järn passar utmärkt till Arcaria i allmänhet och Calanor i synnerhet. Har du några idéer?

Jag har Anders del av Calanor-manuset som vanligt textdokument. Min del har jag skivit på en gammal skrivmaskin, så den måste jag skriva in på datorn.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Arfert;n101746 said:
Min del har jag skivit på en gammal skrivmaskin, så den måste jag skriva in på datorn.
Ett tips för att spara in lite arbete är att scanna texten från papper till Word.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jag känner nog inte att jag har tid eller lust att skriva nån text som ska presenteras, men kelt/hednafantasy låter spot on så behövs det korrläsning, feedback eller brainstormning så har du min yxa!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag kan också ställa upp med bollar och korrektur om det finns intresse.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ett tips för att spara in lite arbete är att scanna texten från papper till Word.
Jag gillar att vara tvungen att skiva om det, för då ser man vilka konstigheter man skrivit. Det är en del av processen och texten blir bättre. :)
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Arfert;n101746 said:
Det låter toppen, Axelsson! Järn passar utmärkt till Arcaria i allmänhet och Calanor i synnerhet. Har du några idéer?

Jag har Anders del av Calanor-manuset som vanligt textdokument. Min del har jag skivit på en gammal skrivmaskin, så den måste jag skriva in på datorn.
Jag hade väl tänkt mig att skapa omgivningen och så ska spelarna få skapa klanen. Tänkte placera dem i kanten av Drachmorebergen, med lagom avstånd till Bannok och Balinrod.

Allt börjar med en ganska oskyldig räd för att röva bort lite får från fiendeklanen, eller tvärt om om det visar sig att spelarna är av det fredligare slaget så kommer räden från fiendeklanen. Planer är väl att fiendeklanen har allierat sig med en makt som vill åt en plats inom den egna klanens område.

Så mycket mer har jag inte planerat, men kommer nog att skapa ett antal "äventyrsplatser" som jag kan använda allt eftersom. Och Faunerna måste jag få med på något sätt....
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
När jag yxade ihop ett fårstöldsäventyr så var rollpersonernas får sådana som stulits från en annan klan och som den klanen sen ville stjäla tillbaka samtidigt som de ville ge igen extra mycket och få det att se ut som det var någon annan som låg bakom räden (vikingar i mitt fall, hur jag nu fick det att gå ihop).

Anyways, klart jag är intresserad av att kika på det hela. Exakt just nu känner jag att prio ett för min del nog vore att se till så att eventuella druider inte blir Drakar & Demoner:ska naturflummare, utan ett mystiskt prästerskap vars representanter kommer och går genom dimmorna som de själva behagar. Mer Merlin än hippie liksom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Druidism dyker upp i Saga 2.0, kort beskrivet av Organ här på forumet. Och det är inte gulligt. Det kan dessutom byggas ut mycket i den riktningen du beskriver.
 
Top