Nekromanti Sabriska postiljonstationer

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Eller närmare bestämt: avstånd mellan sagda stationer. Tror ni att dom finns ute i obygden eller bara i byar eller större samhällen... Det låter rimligt att ha strategiskt utplacerade stationer längs de riktigt långa vägarna för att öka hastigheten på breven.
Vad tror ni?

/Marcus
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Omvänt resonemang...

På vältraffikerade vägar ligger byarna tätt - det är därför de är vältraffikerade.

I avlägsna och små samhällen bor det inte så många som ska skicka brev och därför behövs inte så avancerat mycket postiljoner där.

/Duddmannen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Obygd?

Det finns knappt någon obygd i Consaber. Det är tämligen tätt mellan byarna, faktiskt. Vildmark är för ociviliserade barbarer, asharier och annat drägg!
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: Obygd?

Oj, sa jag obygd... ja det gjorde jag visst... Områdena jag i första hand tänker på är vägen mot Dunreith och norröver samt vägen mellan Tene och Welea, den som går genom den norra delan av Rinyaskogen.

Jag är personligen inte helt 100 på hur långt man borde kunna rida fort på bra väg innan man måste byta häst (lämna över budkavlen), dvs. hur nära postiljonstationerna borde vara varandra i den bästa av världer. Ska spelleda ett en-natts skäckäventyr som centreras kring en postiljonstation helst i någon "obygd". I din värld Krille, finns det byar i norra Rinya eller tycker folk att det är för läskigt? En by/3 hus i skogen längs vägen kommer nog att passa mina syften bra. Den lilla byn finns nu i mitt Consaber men det vore ju lite kul att få höra den "officiella" historien :gremsmile:

/Marcus
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: Omvänt resonemang...

I avlägsna och små samhällen bor det inte så många som ska skicka brev och därför behövs inte så avancerat mycket postiljoner där.
Visst, men om dom små samhällena ligger mellan två stora viktiga platser (säg Calnia och Uriens) kan det finnas stationer där för att breven ska löpa snabbt mellan dessa två stora platser...

/Marcus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Obygd?

"Ska spelleda ett en-natts skäckäventyr som centreras kring en postiljonstation helst i någon "obygd". I din värld Krille, finns det byar i norra Rinya eller tycker folk att det är för läskigt?"

Det finns inte ens postiljonsstationer i Rinya, och definitivt inte folk. Utom en och annan henéa, men de räknas inte. :gremwink:

Men det står dig fritt att ändra, förstås.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Exakt!

[PLADDER]

Mellan två stora och viktiga samhällen ligger visserligen mindre samhällen, men eftersom de två stora ÄR just viktiga som finns det behov av att resa mellan dessa. Längs de vägar som då dyker upp...

Men vänta nu! VARFÖR är de stora orterna viktiga? Jo därför att de är stora. Varför är de stora? De ligger på bra platser.

Så: Bra platser att bygga städer på blir till platser där städer ligger. I närheten dyker andra samhällen upp. Något från dessa, ytterligare samhällen. Och så vidare. Mellan viktiga och bra platser uppstår bra och vältraffikerade vägar därför att folk som bor i den omkringliggande landsbyggden ofta vill ta sig till dessa platser. Folk bosätter sig nära vältraffikerade platser. Fler folk strömmar till. Fler samhällen. Och så vidare.

Så: Mellan stora viktiga städer finns massor av små byar och samhällen, tätt, just därför att det är en väg som går där mellan de viktiga städerna.

Läget (geografin) är det som först gör en plats viktig. Sedan kommer vägen dit att växa upp naturligt.

[/PLADDER]

/Duddmannen
 
Top