Nekromanti S&W White Box, Core Rules eller LL?

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det rycker i OSR-morrhåren och jag är sugen på att ta upp mitt setting/äventyrsskrivande igen. Men jag skulle behöva lite hjälp, med skillnader.

Jag äger LL+AEC så de har jag koll på. Vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan de dessa tre produkter?
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
LL = Basic D&D (1981)
LL + AEC = en fattig mans AD&D (1977-1979)
S&W White box = meningen att det skall vara en klon av OD&D (1974)
S&W Core rules = meningen att det skall vara en klon av OD&D + Greyhawk (1974-75)

De kommer att spela relativt lika även om S&W whitebox kommer att vara väldigt simplistiskt jämfört med övriga versioner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,613
Whitebox har ingen tjuv och ngen magic missile och är generellt lättare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,613
Jag gillar lite att köra utan tjuven eftersom alla karaktärer då är en tjuv också. Alla kan dyrka lås och klättra på väggar. Det blir lite mer kompetenta äventyrare OCH deras klass.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,933
Location
Nordnordost
Mmm. Har man med tjyven blir det lätt att krigaren ser alla problem som spikar eftersom han har en hammareett svärd.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag tackar ödmjukast för alla svar hittils!

Ponera att jag kommer skapa min egna klasser; regelmässigt är jag intresserad av en enkel, problemfri OSR-klon med så lite fuss som möjligt. Helst inga tabeller att referera till under strider/spännande situationer och så lite huvudmatte som möjligt.

Vilken?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
lasergreger said:
Jag tackar ödmjukast för alla svar hittils!

Ponera att jag kommer skapa min egna klasser; regelmässigt är jag intresserad av en enkel, problemfri OSR-klon med så lite fuss som möjligt. Helst inga tabeller att referera till under strider/spännande situationer och så lite huvudmatte som möjligt.

Vilken?
LotFP. Exakt 0 tabeller behövs under strid.
Om du inte gillar de ändringar Raggi har gjort för att göra det "Weird" så slänger du undan dem (Summon-spellen, Reglerna för att skapa Protection scrolls, att Alver tar skada av heligt vatten tex) och ersätter dem med dem från LL eller någon annan variant.
Men reglerna för AC, Attackbonusar och liknande är verkligen det lättaste och tabellfriaste jag läst.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,743
lasergreger said:
Ponera att jag kommer skapa min egna klasser; regelmässigt är jag intresserad av en enkel, problemfri OSR-klon med så lite fuss som möjligt. Helst inga tabeller att referera till under strider/spännande situationer och så lite huvudmatte som möjligt.

Vilken?
Jag antar att S&W White Box är den som det är minst att plocka bort ifrån om du ändå tänker skapa saker runt omkring själv. Alla Swords & Wizardry-prylar är väl försedda med stats för både stigande och minskande AC, så det ska väl inte vara nåt problem att köra det tabellöst (eller?).

Nackdelen är väl att det inte finns så mycket material att inspireras av eller stjäla från. Lamentations of the Flame Princess och dylikt innehåller fler exempel på hur man kan lösa vissa saker, så det kan vara värt att kika på av den anledningen även om man tänkt dona eget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
solvebring said:
/solvebring som inte vet vad LLB står för ...
Det står LBB, inte LLB :gremsmile:

OD&D (LBB) = Original Dungeons & Dragons (Little Brown Books)

LBB syftar på de tre häften/booklets (som var små och bruna) som var DnD-reglerna 1974. Vad man menar är att det bara är grundreglerna och inga supplement/tillägsregler.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
anth said:
solvebring said:
/solvebring som inte vet vad LLB står för ...
Det står LBB, inte LLB :gremsmile:

OD&D (LBB) = Original Dungeons & Dragons (Little Brown Books)

LBB syftar på de tre häften/booklets (som var små och bruna) som var DnD-reglerna 1974. Vad man menar är att det bara är grundreglerna och inga supplement/tillägsregler.
Aha, okej. Ja, LBB, of course. Måste vara LL från Labyrinth Lord som spökar bak i hjärnan på mig.

Nå, tackar för infon.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
solvebring said:
Månne att denna tråd från Mythmere's forum kan intressera?

Bland annat är det en snubbe där som besvärat sig med att skapa en jämförelsetabell, mellan de olika versionerna och OD&D.

/solvebring som inte vet vad LLB står för ...
Tack för denna länk, mycket bra!

Och tack för alla andras svar och synpunkter, jag tror jag tar mig närmare beslut.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
lasergreger said:
Jag tackar ödmjukast för alla svar hittils!

Ponera att jag kommer skapa min egna klasser; regelmässigt är jag intresserad av en enkel, problemfri OSR-klon med så lite fuss som möjligt. Helst inga tabeller att referera till under strider/spännande situationer och så lite huvudmatte som möjligt.

Vilken?
Bra förslag i tråden! De spel som nämns är ju de stora spelen inom OSR som de flesta känner till, så det finns mycket material att hämta.

Min nya förälskelse är annars Oldtimers gamla översättning av Mentzers basic- och expertboxar. De är inte svåra att hitta begagnade, och man får mycket spel för pengarna. Det ger en lite säregen smak att läsa det på svenska, men jag tycker man vänjer sig! Rekommenderar också Den glömda staden, som gavs ut i samma veva. Det är en översättning av Tom Moldvays The Lost City. Tycker det äventyret har nåt visst som är svårt att sätta fingret på.

Ska du skriva settings och äventyr själv tycker jag helt skamlöst också du ska kasta ett öga på whitehackrpg.wordpress.com, om du inte redan gjort det. Whitehack är smidigt att göra unika rollpersoner med, och systemet passar för settings med särskilda arter, magiformer, yrken, grupperingar o.s.v. Tydligen funkar det också bra för historiska settings, säger man mig.

Hälsar

Christian
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Som vi pratade om i småpratet så har jag redan kollat på WH :gremsmile: Letar även efter mitt ex av Fantasy...

Hatar att ha städat...
 
Top