Nekromanti S:t Faulks orden

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Hej!
Är här några Eon-spelare som också har Fenixtidningen? Då har ni kanske hunnit läsa artikeln om S:t Faulks? I den artikeln har vi lagt in en del regler kring både sällskap och ordnar samt stridskonster. Frågan är egentligen om ni ”förstår” det som är skrivet och om det håller ihop? Vi börjar närma oss färdigställande av kommande modulen för stridskonster m.m. och vill gärna ha synpunkter!
Mvh PalMer
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Jag tycker det ser najs ut. Kul att få välja Följeslagare/Egendom som Faulksriddare och jag hoppas att stiltekniker är något som ingår i fler stridskonster. Känns vettigt med tekniker som är grundläggande inom de olika stridskonsterna. Reglerna för avancemang och antagning till sällskap ser också bra ut.

Tror att Klubba saknas som färdighet under färdigheter och stridskonster i artikeln. Det jag funderar mest på är hur tekniken Tungt Anfall funkar. Betyder det att alla anfall som utövaren gör alltid är kraftfulla, och att normala anfall och snabba anfall inte är ett alternativ längre när tekniken har lärts in?

Ska bli skoj med mer regler för strid framöver!
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Här kommer en massa synpunkter som jag hoppas tas som konstruktiv kritik. Jag gillar väldigt mycket det jag sett inför strid, våld och död boken.

Jag läste artikeln i fenix och kände mig lite besviken. Inte för att det var något fel på innehållet utan för att det var för lite. Jag förstår att det var många saker som skulle in på väldigt få sidor. Jag är inte den bästa att bedöma om den var begriplig som introduktion för någon som stöter på hela stridkonstkonceptet och ordenskonceptet för första gången. Med detta sagt så fanns det ganska mycket space (ca en halv sida) som hade kunnat fyllas med något (annat än två citat....). Några förslag: karaktärsporträtt av priorn, en del av St Faulkskrönikan som återberättar hans dåd, beskrivning av en typisk gård eller något annat dockskåpsaktigt. (Jag förstår också att det finns layout-problem med att få allt att se snyggt ut...) Hur många medlemmar har orden? Hur är deras relation till sabriska kyrkan? FInns det mer att säga om St Ebothsordenkonflikten? FInns det teologiska avvikelser från andra delar av kyrkan som st faulk stöttar?

Kul med avancemangsreglerna för ordnar! Kanske vill jag ha dem lite mer uppstyrda men det är nog mest baserat på tidigare Eon där det var bestämt vilka färdigheter man skulle ha för att avancera... Dock blir artikeln lite väl spretig av att ha både ordens och stridskonstregler med. Hellre mer förklarande text kring en av sakerna än båda två (eller en sida till för en lite mer pedagogisk förklaring)
Skoj med stiltekniker! Liten farhåga för att de kan komma att bli väldigt komplexa och krångliga att komma ihåg. Min spelgrupp har gillat introduktionen till strid, våld och död och teknikerna där. De har gett en extra dimension utan att bli OP. Jättebra att man lära sig något vid 3T6! Det kändes segt att behöva vänta till 4T6 för att ha någon glädje av sin stridskonst.

Jag är Inte ett fan av att bristfälliga relaterade färdigheter gör en stridkonst svårlärd. Som jag sagt i en tidigare post är det skoj att de finns med som krav för att få lära sig stridskonsten men jag tyckte svårlärdsgrejen kändes onödig. Skaffar man stridskonsten i spel så har man ju klarat slagen, punkt. Med dåliga värden går man ju nästan in för att skämma ut sig. Låt det vara så. Dessutom tar det stycket upp plats i artikeln som jag hellre sett lagts på mer fördjupning.


HELT ANNAN STRIDSGREJ!!!!
I måndags råkade vår spelgrupp ut för några stadsvakter efter att vi flytt från en (maskerad)bal på slottet. Beväpnade med höftskynken och dolkar lyckades vi nedgöra en grupp stadsvakter som var fler till antalet och beväpnade med (härdat?) läder och svärd.
Visst att våra rollpersoner var bättre fighters men ett svärd måste rimligtvis ge övertag över dolk? Vi funderade lite på idén att låta begränsad egenskapen på vapen påverka initativ negativt eller något sådant. (Fanns inte ett sånt förslag i beta pdfen?) Bara någonting som visar på att svärdet ger ett övertag mot ett såpass mycket kortare vapen.

TILL SIST
Jag och min spelgrupp gillar vad vi sett hittills väldigt mycket men NÄR KOMMER KICKSTARTERN?!?!?
Jag upprepar: vi gillar vad vi sett hittills! Det är för att man gillar något man vill ha mer.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har kört med att man måste kontra för att få använda dolk/kniv färdigheten som försvarare.Vill man inte kontra får man använda undvika
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kul att folk är peppade på stridsboken! Jag hoppas ni kommer tycka det varit värt väntan!

Vad det gäller artikelns brister, så är det tyvärr så att all tid vi lägger på att polera artiklar är tid som inte läggs på att få boken färdig, vilket gör att det lätt blir ett lite oslipat ihopklipp av material från manuset. Det kanske är en klen tröst, men det betyder att boken kommer lite snabbare.

Nirbulas;n295399 said:
Det jag funderar mest på är hur tekniken Tungt Anfall funkar. Betyder det att alla anfall som utövaren gör alltid är kraftfulla, och att normala anfall och snabba anfall inte är ett alternativ längre när tekniken har lärts in?
Nej, det betyder att alla anfall får vapenegenskapen Kraftfull (grundboken s.241), dvs +3T6 i skada istf +2T6.

thartvigsson;n296068 said:
Jag är Inte ett fan av att bristfälliga relaterade färdigheter gör en stridkonst svårlärd. Som jag sagt i en tidigare post är det skoj att de finns med som krav för att få lära sig stridskonsten men jag tyckte svårlärdsgrejen kändes onödig. Skaffar man stridskonsten i spel så har man ju klarat slagen, punkt. Med dåliga värden går man ju nästan in för att skämma ut sig. Låt det vara så. Dessutom tar det stycket upp plats i artikeln som jag hellre sett lagts på mer fördjupning.
För att förtydliga, att gå med i orden är inte det enda sättet att lära sig stridskonsten, och alla stridskonster är inte knutna till en orden, skola eller organisation, utan går att lära sig från vem som helst som behärskar den, t ex en annan rollperson. Det är mycket riktigt så att det är svårt att bli bra på en stridskonst utan bemästra de relaterade färdigheterna, vilket är avsiktligt, och ett avsteg från tidigare version där det var ett absolut krav. Man kan se det som en kompromiss mellan ett absolut krav på att behärska de relaterade färdigheterna för att ens få lära sig stridskonsten, eller att bara reducera dem till ren flavor. Boken kommer expandera lite mer på detta och ha med alternativ för dem som vill göra det mer eller mindre komplext.

thartvigsson;n296068 said:
HELT ANNAN STRIDSGREJ!!!!
I måndags råkade vår spelgrupp ut för några stadsvakter efter att vi flytt från en (maskerad)bal på slottet. Beväpnade med höftskynken och dolkar lyckades vi nedgöra en grupp stadsvakter som var fler till antalet och beväpnade med (härdat?) läder och svärd.
Visst att våra rollpersoner var bättre fighters men ett svärd måste rimligtvis ge övertag över dolk? Vi funderade lite på idén att låta begränsad egenskapen på vapen påverka initativ negativt eller något sådant. (Fanns inte ett sånt förslag i beta pdfen?) Bara någonting som visar på att svärdet ger ett övertag mot ett såpass mycket kortare vapen.
Vapenegenskapen Svag fick smygpremiär i vapenkortleken och ger -1T6 på pareringar. Framförallt kommer det vara kedjevapen och korta vapen som handyxor och knivar som har den, dock inte den "vanliga" dolken. Det är värt att komma ihåg att en dolk är ett 30 cm långt stridsvapen, nästan alltid med någon slags parerstång och ett ganska hyggligt redskap att parera med. Det är ganska långt från en simpel brukskniv, vilket betyder att man inte heller ser hjälplös och obeväpnad ut med en hängande i bältet.

Med det sagt så finns det många situationer som är svåra att sätta absoluta regler. Även om en dolk kan vara ett fullt tillräckligt vapen att försvara sig mot en svärdsbeväpnad vakt med, kanske det känns mindre tillräckligt mot en rasande trukh med en gigantisk yxa. Just de här situationerna var svåra att sätta klara regler för utan att skriva om stora delar av stridssystemet i grundboken och göra vapendatan betydligt mer detaljerad, vilket aldrig var planen. I sådana extremfall skulle jag därför snarare råda spelledaren att egenmäktigt slänga modifikationer på slagen baserat på omständigheterna.

Arbiträra bonusar och avdrag från SL kan ju dessutom få spelarna att tänka längre än sina tärningsvärden och försöka få till situationer som gagnar dem, t ex "Jag har lärt mig slåss i Kamors djupa skogar, så jag försöker lura in gladiatorn i skogen, då den ojämna marken där är helt annorlunda från en gladiatorarena".

thartvigsson;n296068 said:
TILL SIST
Jag och min spelgrupp gillar vad vi sett hittills väldigt mycket men NÄR KOMMER KICKSTARTERN?!?!?
Jag upprepar: vi gillar vad vi sett hittills! Det är för att man gillar något man vill ha mer.
Jag har försökt mig på lite spådom med hjälp av ett uråldrigt kodex och fått svaren "Under en höststorm", "Vid första snöfallet" och "Senaste gången farsan syntes till".

Så ganska snart ser det ut som. För tydligare besked föreslår jag att du provar din lokala Xinu-präst, eller möjligtvis morsan.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Nu vet ni antagligen att kickstartern för Strid börjar den 16 oktober ????
 
Top