Nekromanti S&P kritik...

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
...oops.. man ska visst va snäll... kalla det konstruktiv kritik då.

som den ordningsmänniska jag är så blir jag förvånad över att neogames inte kan bestämma sig... om vad, undrar ni då.

på sidan 85 i "Sjöfarare och Pirater" kan man i stycket "Större Sjöslag" se en hänvisning till den kommade boken "Fältherren". samma hänvisning finns i stycket efter medans man i stycket "Kastmaskiner och eldhärjning" istället blir hänvisad till "Krigsherren".

vad ska boken heta egentligen?

tillbaka till det först omnämnda stycket "Större Sjöslag". där står citat:

"Den bästa lösningen är då att använda fältslagsreglerna som finns i modulen 'Fältherren'. För att till fullo spela ett större sjöslag behöver du denna bok."

slut citat.

för det första. att man hänvisar till en bok som inte finns... det är rent skammligt. personligen fick jag redan i högstadiet lära mig att till exempel i källförteckningar aldrig ljuga ihop källor.

för det andra. att ta en så vital del som absolut hör hemma i just den här boken och plita ner det i en annan är fult och sniket gjort. köper man S&P så ska väl det räcka för att man ska kunna spela sjöfarare som slåss i stora slag mot pirater.

jaja jag vet "det fanns ingen plats", "den skulle bli en för tjock bok" etc, etc. det kan ni komma med... det spelar ingen roll det va fult å sniket gjort att lura i folk att dom verkligen behöver en bok till (börjar lukta GW).

nu till det konstruktiva:
kommunicera.

nu till bra saker med S&P (som jag endast skriver i för att minska risken att bli bannad):
att regler för båtbygge finns... nu kan man beställa en unik å specialdesignad jakt att ha som rörlig bas i hela mundana... för min portabla läderlappsgrotta börjar bli dammig.


tack å hej // Gibbon
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
för det första. att man hänvisar till en bok som inte finns... det är rent skammligt. personligen fick jag redan i högstadiet lära mig att till exempel i källförteckningar aldrig ljuga ihop källor.

Så vad föreslår du att man skulle gjort istället? Strunta helt i hänvisningar, och låta folk sitta och undra?
Eller vänta med att släppa S&P tills Krigsherren är färdig och finns ute i affärerna, så att ingen grips av panik när de hänvisas till en bok som inte hunnit släppas än?


-V, förstår inte problemet
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hej Gibbon, Hejdå Gibbon

för det första. att man hänvisar till en bok som inte finns... det är rent skammligt. personligen fick jag redan i högstadiet lära mig att till exempel i källförteckningar aldrig ljuga ihop källor.

för det andra. att ta en så vital del som absolut hör hemma i just den här boken och plita ner det i en annan är fult och sniket gjort. köper man S&P så ska väl det räcka för att man ska kunna spela sjöfarare som slåss i stora slag mot pirater.
Att hänvisa till en kommande modul är det väl inget fel på. Alternativet var att inte nämna det alls. Dessutom är det väl inte alla som vill spela sjöslag. Jag vill påstå att det är något av det sista jag kommer att tänka på. Nåja...det var ju trevligt att du saknade oss och ville komma tillbaks, men i mitt fall måste jag säga att det inte är ömsesidigt.

*inväntar snabb aktion från Moderatorerna*
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Hej Penndraken, Hejdå Penndraken

Att hänvisa till en kommande modul är det väl inget fel på.
Det tycker jag nog att det är.

Alternativet var att inte nämna det alls.
Ja, eller att inkludera det i modulen.

Dessutom är det väl inte alla som vill spela sjöslag. Jag vill påstå att det är något av det sista jag kommer att tänka på.
Jaså? En expansionsmodul som handlar om pirater i ett så stridsfokuserat regelsystem som EON kunde väl innehålla regler för sjöslag. Krigarens handbok inhöll ju regler för fältslag. Protester mot det? Inte?

*inväntar snabb aktion från Moderatorerna*
Av vilken anledning? Tycker inte att det inlägg du besvarade är särskilt provocerande, så vad finns att göra?

Och om man inte har problem med hänvisningar till framtida skrifter så har jag mer att säga i ett kommande inlägg. :gremsmirk:
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
inom litteratur såsom detta är ska man inte hänvisa till annan litteratur som ej är befintlig... det borde alla som någon gång skrivit en uppsats veta.

vad skulle man göra istället frågar du.
vad sägs om att ta med informationen där den är relevant.

exempel:
kalle skriver en kokbok där han beskriver hur rätterna smakar och hur dom ser ut samt vilka ingridienser man ska ha i. men han berättar inte i boken hur man med dessa ingridienser ska gå tillväga för att nå slutresultatet utan hänvisar till nästa kokbok som han ännu inte har skrivit.

fattar du?
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
Re: Hej Gibbon, Hejdå Gibbon

hmm... märklig det första jag och jag vågar nog säga alla jag talat med tänker på när dom får höra om modulen "sjöfarare och Pirater" är just sjöslag.

kram // Gibbon
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
hejdå[OT]

"Av vilken anledning? Tycker inte att det inlägg du besvarade är särskilt provocerande, så vad finns att göra?"
gibbon blev bannad pga av detta inlägg, blir man bannad ska man inte registerar sig på nytt igen under ett annat IP nummer, vilket pendragon antagligen har antgit att $shotgun harvey har gjort eftersom han signerade med gibbon
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: hejdå[OT]

blir man bannad ska man inte registerar sig på nytt igen under ett annat IP nummer, vilket pendragon antagligen har antgit att $shotgun harvey har gjort eftersom han signerade med gibbon

Om så är så var det en helt annan ton från denne Gibbon/$shotgun harvey nu än i tidigare inlägg.

Och om man skärper sig, får man ändock inte vara med?
Alla får väl göra bort sig en gång åtminstonde.
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
Re: hejdå[OT]

jag blev bannad och samtidigt kändis... man tackar.

har haft $hotgun Harvey nästan lika länge som Gibbon så du behöver inte oroa dig för att jag fuskar och skaffar en ny EFTER att jag har blivit bannad. dom e gamla båda två :gremtongue:

hur som helst, droppa det faktum att jag blev bannad å snacka EON istället *skärper till sig å ser sig oroligt omkring efter moderatorer med licens att banna* :gremwink:

kram // Gibbon
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Well...

Gibbon har full rätt att registrera sig igen - en chans till ger vi alla. Om han missköter sig igen agerar vi dock utan misskund.

- Ymir, förklarar hur det ligger till
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Enkel förklaring!

Jag har korrat de flesta sidorna, men stycket om sjöstrid fanns inte i den fil som CJS skickade.

// avatarex, oskyldig, och av denna anledning mycket nöjd :gremcool:
 

Erk

Veteran
Joined
2 Apr 2003
Messages
33
Location
Ume
Källhänvisningar

Kravet på källhänvisningar gäller väl vetenskaplig litteratur (och journalistiskt arbete), vilket Eon-moduler knappast kan räknas som. Det finns liksom ingen mening i att kontrollera att dessa innehåller korrekta uppgifter om källmaterial eller andra (vetenskapliga) arbeten.

Erik, inne på sin fjärde uppsats
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
Re: Källhänvisningar

bra och mycket riktigt.
men det var inte det det hela handlade om.
det har hänvisats till en källa som inte existerar.

har du hänvisat till en obefintlig källa i någon av dina uppsatser så borde du gått bet.
 

nicole

Warrior
Joined
19 Nov 2002
Messages
218
Location
Göteborg
Re: Källhänvisningar

Visst är det frustrerande att vara tvungen att invänta information, men alternativet är att de (neogejmsarna) skulle ha utelämnat informationen om större sjöslag, och det hade väl inte gjort dig lyckligare, eller?

Jag tycker det är ok att hänvisa till moduler under arbete om det inte är en vetenskaplig studie vill säga.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Källhänvisningar

Det är väl inte värre än att en författare till ett verk nämner att 'avsnitt xy tas inte upp i denna del, det kommer i ett senare band'. Bara det verkligen är planerat så.

Och, skärp dig $hotgun. Krigsherren fungerar inte som källhänvisning, utan en förvarning av som komma skallanledningen till val av tempus ('finns i' och inte 'kommer att finnas i'; vilket kanske aktiverade din ilska) kan vara att Neogames planerar att få ut modulen så snabbt som möjligt, och det är den tiden som texten är skriven till.

Skilj på källhänvisning och boktips.
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
Re: Källhänvisningar

folk verkar ha missförstått detta... jag sa aldrig att det va fel med hänvisningar jag sa att det va fel med hänvisningar till saker som inte finns.

och ja, jag tycker fortfarande att det är sniket att dela upp sammanhörande information i flera böcker bara för att punga ut extra cash.
 

$hotgun Harvey

Veteran
Joined
5 Sep 2001
Messages
26
Re: Källhänvisningar

annars skulle ett alternativ vara att ta med den informationen där den hör hemma.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Källhänvisningar

folk verkar ha missförstått detta... jag sa aldrig att det va fel med hänvisningar jag sa att det va fel med hänvisningar till saker som inte finns.
Om nu modulen är en planerad del i en helhet, varför ignorera den tills den publiceras?

och ja, jag tycker fortfarande att det är sniket att dela upp sammanhörande information i flera böcker bara för att punga ut extra cash.
Eller för att få konsekvens och helhet i böckerna. Det är enligt mig onödigt att ha med fältslagsregler (som ligger till grund för sjöslag) i både S&P och Krigsherren. Det är för övrigt ditt val om du vill köpa Krigsherren eller inte.

Men, CJS har en utbildning i Industriell ekonomi och jobbar trots detta för en (troligtvis) lägre lön med något som han troligtvis uppskattar mer (jag ser iaf hellre CJS på Neogames än som ingenjör/ekonom :gremsmile: ). Alltså, låt CJS tjäna sina slantar, det är han värd. Han är en av få i Sverige som lever på denna underbara hobby, se det som nånting positivt.
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Re: Källhänvisningar

Sådana Hänvisningar år inte första gången det används. Mina grundregler vilket är av första tryckningen deluxeversinen hänvisas rätt friskt i Magikapitlet till Mystik&Magi. Såg inget fel i det och gör det fortfarande inte. Fältslagregler finns för övrigt i Krigarens väg :gremwink:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
KV:s inaktuellhet

Det finns vissa problem med preliminära boktips, som när Demoner & vandöda blir två separata böcker, och boktipsen blir inaktuella.

Fältslagregler finns för övrigt i Krigarens väg
Fältslagsreglerna till KV är inte anpassade till sjöstrid, KV är slutsåld, KV.s regler skall med Vapenmästaren och Krigsherren bytas ut, och är därmed inaktuell. Basatt ni (inga namn) som inte vet det, numera vet det :gremwink:
 
Top