Nekromanti S&P - första kommentarer

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmm... efter ett framgångsrikt Sökaslag i brevlådan och en kort promenad i vårsolen till den lokala postmånglaren kunde jag så slå upp S&P och börja studera den. Jag har inte hunnit igenom allt än så länge, men lite kommentarer och funderingar som infunnit sig blir som följer:

Layout, illustrationer och språk: Snygg layout, inte så många bilder men det är för att man verkligen packat in texten för att få plats med den (på sina ställen mindre stil än vanligt), sådant uppskattas - man vill ju ha mycket material. Bilderna är av Hellervik/Dover Publ (eller tvärtom) och funkar bra till. Språket är bra, men tyvärr så har korrekturläsningen inte fungerat denna gång heller - många extraord som uppenbarligen blivit kvar efter ändringar av ordval och tempus, även i ingresserna och kapitelinledningarna, dvs just där språkfel stör mest. Nåväl.

Annars finns mycket skoj och bra om hur man hittar på havet, hur väder ändrar sig och en uppsättning sjökort (som täcker HELA Mundana, inte bara framsidan) med koder för lokala strömmar, vindförhållanden osv. Mycket imponerande att någon orkat göra allt detta. Besättningar, löner & priser, faror med livet på sjön och olika fartygstyper tas även det upp väldigt väl. Stridskapitlet har jag inte hunnit ägna så mycket tid åt än.

Så det som var mest lockande med modulen för mig personligen - regler för handel. Efter att ha läst dessa lite mer ingående (det är mycket nuffror och sånt att sätta sig in i) så känns det som om regelmekaniken för långväga handel kan fungera väldigt väl. Det enda frågetecken jag ser är att vinsten verkar bli väldigt låg, för i grunden så räknar man med att en vara har samma inköpspris som säljpris. Även om avstånd och efterfrågan ändrar detta lite känns det rätt konstigt och räknar man in kostnad för besättning, hamnavgifter, risk för olyckor och piratanfall som kan förstöra hela eller en del av lasten verkar det väldigt svårt att se hur man gör en vinst på detta. En hastig jämförelse med att frakta gods indikerar att det är både mer lukrativt och säkrare att frakta gods än att handla med varorna själv. Jag vill inte på något sätt hävda att hela regelsystemet för långväga handel är knasigt (tvärtom), men undrar om inte just vinsten på en lyckad resa borde vara högre och att det istället är en mycket hög risk för olika former av missöden som gör att köpmän inte blir tokrika?

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: S&P - första intryck

Som vanligt hakar jag först upp mig på detaljer...tex den groteskt anakronistiska bilden på sidan 75, som sänkte mitt första intryck av modulen ned i marianergraven. Men CJS brukar skriva väldigt bra grejer, och textinnehåller verkar vara gediget. Så jag får återkomma med en djupsinnigare analys när jag läst mer av boken, helt sonika. Men jag brukar vara bra på att döma på förhand, å andra sidan :)

Men värjor och dödskalleflaggor...vaaarför?

- Ymir, petig
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: S&P - första intryck

Jo, de där klassiska piratdetaljerna stör mig lite också (flaggan kan jag acceptera, men 1600-talsmode (eller senare) är hemskt). Dessutom har de tänkts sig att sabriska och thalaskiska officerare (bl a) har peruker!!! Som om likheterna med engelska flottan inte räckte. Inget sånt i mitt Mundana. En underhållande detalj var dock att se en hamn på ön Lohemo placerad exakt där jag redan markerat in huvudorten i min egen kampanj...

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Peruker

"Dessutom har de tänkts sig att sabriska och thalaskiska officerare (bl a) har peruker!!!"

Att peruker är på modet etablerades redan i modulen Consaber.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Jag gillar handeldelen också :gremsmile: Ska läsa den mer. Sen måste jag hålla med om att Sjökorten är ett imponerande arbete.

Sen tycker jag också att det var trevligt med en hel karta över Mundana!

Hmm lite klichéartat med piratflaggor men men.

Överlag tycker jag änså länge (måste läsa allt först) att det är ett bra tillbehör. Tack neoGames!

Mvh coZcin
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Peruker

Det gör det inte mer rätt, det innebär bara att min selektiva varseblivning fungerat en längre tid och skyddat mig från styggelsen fram till nu...

Mvh / Phelan
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: S&P - första intryck

"men 1600-talsmode (eller senare) är hemskt). Dessutom har de tänkts sig att sabriska och thalaskiska officerare (bl a) har peruker!!! "

Öh, vad är problemet? Jag ser det snarare som en frän detalj, det är sådarna saker som gör att jag vill prova på att lira Eon seriöst, små detaljer. Det är ju en del av uniformen och ger det hela en viss charm. Officerare är inte stridsmonster. De är modelejon och lökar.


Storuggla, talar av erfarenhet :gremwink:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: S&P - första intryck

Okej, jag trodde problemet var uppenbart... Officerarna får gärna vara modelejon, men måste allting på havet följa någon form av 1600-talets swashbucklingstandard? Kan de inte vara moderiktiga men hålla sig till medeltid ? Även om skeppstyperna är betydligt senare än medeltid tycker jag inte att allt som rör haven måste vara det, då är det bättre om det är mer i linje med hur Mundana är på landbacken.

Mvh / Phelan
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: S&P - första intryck

Vill bara poängtera: Inga fartyg är senare än "medeltid". Skeppstyperna är baserade/inspirerade på skepp från 1100 - 1499 eKr, med några tidigare undantag.

MVH
CJS
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: S&P - första intryck

Then I stand corrected. Fast om även fartygen håller sig inom medeltid så är detta bara ännu ett skäl att inte kasta in peruker och trekantshattar (fast det kanske bara var en av illustrationerna?) så man slipper få känslan av att till havs är det en senare period? Nåja, dessa är bara detaljer som lätt kan slängas ut, vad det gäller det väsentliga är modulen välgjord och väldigt tilltalande - tummen upp!

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Min hatt den har tre kanter...

  • Redan de gamla egyptierna var gamla... ehrm, bar peruk, av exakt samma anledning som sabrierna: kort hår (eller i egyptiernas fall, skallighet) är lättskött, långt hår är stilriktigt. Peruken erbjuder det bästa av de båda.
  • Trekantiga hattar är ingenting som är unikt för 1600+. Ta du en titt på det lätt überlöjliga mode som förekom i Italien under senmedeltid.
  • Mundana är inte Europa. Jag hade kunnat förstå ditt klagomål om du hade klagat på peruker och trekantshattar i Västmark, som trots allt utspelar sig under högmedeltiden i Europa. Men nu klagar du på att peruker och trekantshattar "är trehundra år för tidiga" i Mundana. Liksom, samma värld har välvda romerska sköldar från senantik tid sida vid sida med senmedeltida lansar, svärd och rustningar. Det är för sjutton över ettusen års vapenteknologiskt spann hoptryckt till ett och samma "nu", och du klagar med att hattar och peruker är trehundra år för tidiga. Blä!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Mitt huvud har tre kanter...

Det känns skönt att man från dig kan höra vilka klagomål man ska ha och inte ha. Jag sa i meningen efter den du citerade i mitt förra inlägg att perukbiten bara var detaljer som man lätt kan ändra på, så jag bryr mig inte så mycket. Däremot kanske du skulle kunna förtydliga, när vi nu hamnat i perukträsket, vad för slags peruker som sabrier och sjöofficerare har? Även om peruker funnits länge så nämner S&P peruk och puder. Var inte pudrade peruker något som hörde just till senare tid, 1700-tal eller så?

Vad jag i huvudsak funderat på hittills till S&P, som faktiskt känns mer relevant, det är just det med handeln och lönsamheten när man köper in och säljer varor. Någon kommentar från någon av författarna kring detta skulle kännas mer givande.

Mvh / Phelan
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Re: Mitt huvud har tre kanter...

Jag beslöt att sabriska peruker var av romersk modell, alltså rödlätt krull. Inga engelska lockar inte. Fast det kanske var författarens avsikt om jag förstår kritiken ovan rätt, och i såfall håller jag med. Överhuvudtaget tror jag Neo gör sig en otjänst genom att minutiöst beskriva alla upptänkliga företeelser. Hade ni nöjt er med att nämna att det var inne med perukhade alla varit glada. Nu när ni slagit fast hur den ser ut blir folk ledsna. :gremwink:

Lämna lite åt fantasin.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Vad finns det för fartygstyper? Triremer? Galärer? Vikingaskepp? Inte linjeskepp och fregatter hoppas jag?

Talet om piratflaggor och peruker låter illa. Nog för att man i fantasy brukar låta sjökrigskonsten vara mer utvecklad än vad som stämmer med medeltid, men 1600-tal är väl att ta i lite väl mycket för ett fantasyspel?

(Senare not: Hmm. Jag borde visst gått djupare ner i trädet än jag gjorde innan jag kommenterade. Jag ber om ursäkt. Fast det vore fortfarande intressant att få svar på vilka fartygstyper som finns.)
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Sen tycker jag också att det var trevligt med en hel karta över Mundana!
Trevligt var det verkligen, men jag väntar fortfarande på en karta över hela mundana där även länder & städer är utmärkta. gärna i färg.

/Nicke, geografiälskaren.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Mundanakarta

Det lär väl inte tillkomma så mycket nya länder när hela kartan släpps i Atlas, det mesta utanför det som är beskrivet redan är ju bara vildmark, vita fläckar och hem för allehanda monster. Hmm... det innebär ju en gigantisk lekplats för alla kobolder att få utlopp för sina aggressioner. Praktiskt!!

Mvh / Phelan
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Menon-Aun

Menon-Aun är ett rike nordväst om Forion (läs i Geografica - Forion samt i geografikapitlet i början). Dessutom finns det lite i Spelarens Handbok.

Det finns lite bebodda områden väster om Forion, men mellan dessa och Ebhron, öde.
 
Top