Jag tycker också mycket om agensförlust. Många av mina bästa rollspelsminnen kommer av det. Men jag är ju van att skilja mellan rollpersonens och spelarens agens. Jag kan spela en eollperson som har noll agens och bara kastas från situation till situation, helt styrd av sina känslor som jag som spelare infår bestämma, och ändå ha massor av agens som spelare. Jag kan sätta scener, jag kan hitta på vad för läskiga situationer min och andras rollperson hamnar i, jag kan spela biroller, etc. I samberättande är spelarens och rollpersonens agens frikopplade. Vi kan se det tydligt i Lovecraftesque, där huvudpersonen har extremt begränsad agens, men spelarna har massor att säga till om och deras val påverkar hela berättelsen.
Men om man har ett mer traditionellt spel så begränsas spelarens agens till att besluta om rollpersonens agerande. Med tanke på omgivningen, vad beslutar sig min rollperson för att ta sig till? Så om reglerna tar ifrån en den agensen så har man liksom inget kvar. Och därför upplevs det som negativt. Tänker jag.