Nekromanti Sökes: science fiction-litteratur för bokcirkel

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Jag är med i en bokcirkel där vi, som sig brukar, turas om att välja bok som alla läser och diskuterar. Turen har om igen kommit till mig. Min personliga målsättning är att bredda bokcirkelns läsrepertoar och få höra hur mina föreslagna titlar faller ut hos de andra. Cirkeln består av lärare i allsköns ämnen och åldrar, somliga som föredrar finkulturella titlar, andra som hellre läser populärlitteratur.

Förra gången valde jag en novellsamling som kontrast mot alla romaner vi läst. Den här gången vill jag välja någonting ur fantastiken, gärna science fiction. Jag vill att de ska ge det en ärlig chans och därför bör det inte vara en alltför tjock volym som de inte vill eller orkar ta sig igenom.

Vad jag är ute efter nu är era tips på inbjudande science fiction som gärna får ha litterära kvaliteter och helst finns på svensk pocket, antingen på adlibris eller i volymer om fem sex exemplar på bokbörsen till exempel.

Jag har funderat på att plocka någon klassiker som första boken i Asimovs stiftelsetrilogi eller kanske någonting av Heinlein, men känner mig inte helt nöjd med något av valen. Just nu lutar jag åt "1984" som jag misstänker att max en av dem läst sedan tidigare.

Så, vad rekommenderas?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag tycker att 1984 är ett lite tråkigt val om syftet är att vidga vyer och plocka in genrelitteratur. Framför allt skulle jag vilja välja en sf-bok med mer sense of wonder. Polaris av Stanislaw Lem?
Vimes said:
Äh. "Solaris" heter den ju (Polaris är ju Lovecraftnovellen). Och den finns visst inte som svensk pocket längre.
Man Mountainman said:
johoohno said:
Jag har ju Stanislaw Lem på min egen "att läsa-lista" så det kanske kan vara något. Tackar!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Några tips, mestadels scifi-klassiker från min personliga "att läsa"-lista:
Kallokain av Karin Boye
Mörkrets vänstra hand av Ursula Le Guin
Starship troopers (svensk titel? Stjärnsoldaten?) av Robert Heinlein
År 2001: en rymdodyssé av Arthur C. Clarke
The moon is a harsh mistress (Revolt mot jorden) av Robert Heinlein
Aniara av Harry Martinsson
Jag, robot av Isaac Asimov
Världarnas krig av H.G. Wells
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Brave new world (Sköna nya värld?) av Aldous Huxley
Do androids dream of electric sheep? (Androidens drömmar) av Philip K Dick

Majoriteten av dessa har jag olyckligtvis ännu inte hunnit läsa men av de jag har läst (Mörkrets vänstra hand, The moon is a harsh mistress, Brave new world, halva Kallokain) tycker jag väldigt mycket om Mörkrets vänstra hand. En väldigt intressant bok, inte minst för att den utspelar sig på en planet där invånarna inte har fixa kön utan har en månatlig könscykel där kön bestäms slumpmässigt under några dagar i slutet på varje månad. Jag gillar Heinlein och Le Guin mer än Asimov, Stiftelseböckerna innehåller mycket bra men jag har lite svårt för Asimovs språk och tror det finns andra författare med bättre litterära kvaliteter. Kallokain har jag nyligen börjat med och den verkar riktigt bra. Likt 1984 och Brave new world en dystopiskildring.

Mitt tips är Mörkrets vänstra hand av Ursula Le Guin alternativt The moon is a harsh mistress (Revolt mot jorden) av Robert Heinlein.
Vimes said:
Jag har läst alla!? :O

...förutom den här Orson Welles-boken. Är den lik Wells-boken med samma namn månne? ;)
Vimes said:
Sen kom jag på att det inte var så konstigt att jag läst alla. Det var ju inte en lista med random sf-böcker utan, som du skriver, klassiska titlar.
kloptok said:
Sorry, det ska vara H.G. Wells! Inte Orson Welles så klart! *ändrar inlägg*
johoohno said:
Många fina klassiker där. Glömde att säga att det ju bör vara en bok som jag själv vill läsa också och de flesta på listan har jag redan avnjutit. Men Mörkrets vänstra hand verkade intressant, synd att den är så extremt dyr på bokbörsen bara (c:a 300 pix), vill ju gärna ha titlarna hemma och ge till dem som kommer på cirkeln.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Du skriver att medlemmarna är lärare och åtminstone några som "drar åt det finkulturella hållet". I så fall skulle jag undvika en del av de författare som jag iofs. gillar själv (och som flera inkl du nämnt) från SF:s "guldålder" 50-60-tidigt 70-tal. (Heinlein går således bort, även Asimov...)

Anledningen att jag föreslår det, är att min erfarenhet av att rekommendera dessa författare åt vänner och kollegor under liknande omständigheter, inte har slagit så väl ut. Heinlein, Dick och flera andra från den tiden har en stil som kan verka avskräckande på en "oförberedd" läsare idag. (Bla grabbigt språk, väldig teknikfixering osv.)

Intrigerna är det inget fel på, men framställningen kan vara så pass avskräckande att det spelar mindre roll. (Typexempel är "The Moon is a Harsh Mistress" - jättespännande, om man är beredd att överse med i princip allt med boken. Språket är uselt - både i original och den sv översättn jag sett - behandlingen av intrigen är ganska tafflig, allt är fruktansvärt förutsägbart osv. Några i gruppen kommer säkert att gilla, tom älska den - resten kommer säga att det är dags att glömma och gå vidare...)

Asimov är för all del en betydligt bättre författare än dessa (så också Clarke), men även där kan man behöva välja med omdöme - om titlarna är lite äldre.

Boye, Huxley, Bradbury och Orson Welles bör gå bra. (De räknas ju också som "riktiga" författare i så kräsna ögon som bla Svensk Bibliotekstjänst...) Samtidigt är det inte nödvändigtvis några riktiga "ögonöppnare", eftersom mycket i deras mest kända historier numera också är ganska mycket kulturellt allmängods. (Fler än som tror har tex hört, sett eller läst någon av deras klassiker. "jaja, är det *den*" är en vanlig kommentar...)

Så, svårt val... :)

Jag har rekommenderat bland annat Ursula Le Guin till många. Och det har gett bra resultat. Ibland just "The Left Hand of Darkness", men även andra.

Om gruppen är övervägande "finkulturell" så kanske några av hennes senaste böcker vore rätt läsning, så som "The Telling", "Changing Planes". För ca tio år sedan (och den bör gå att få tag på tex via SF-bokhandeln) gav hon ut en bra novellsamling som heter "The Birthday of the World", där flera av historierna utspelar sig i samma universum som "The Left Hand of Darkness".

Ett tips om du vill ha något som är "nära framtid-SF", som är förhållandevis lättare att relatera till, är tex Peter Hamiltons Greg Mandel-triologi. De utspelar sig i en smått dystopisk (men inte överväldigande) framtid när global uppvärmning mm har börjat påverka världen. De handlar om en detektiv som löser brott som inte borde kunna ha begåtts, i den tiden med mer övervakning, privata säkerhetsföretag osv.

Det är tre böcker, väsentligen mindre till omfånget än Hamiltons produktion idag :) och om jag minns bäst, var den andra boken bäst. (De är ganska fristående, så det går bra att ta vilken av dem som helst.)
johoohno said:
Precis min tveksamhet omkring Heinlein och Asimov också. Verkar däremot som jag ska undersöka LeGuin närmare. Har tidigare alltid tänkt på henne som fantasyförfattare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
För att mjukstarta kan man ju ta någon mer mainstream typ av science fiction. Alltså sådan man kan hitta bland de vanliga böckerna i bokhandlen och som inte har rymdskepp på omslaget.

Jag skulle till exempel rekommendera:

The Road (Vägen) av Cormac McCarthy
Oryx & Crake av Margaret Atwood
Blindheten av José Saramago

Men 1984 passar ju naturligtvis också utmärkt.

/tobias
johoohno said:
Blindheten låter intressant, kanske kan få med sig "finläsarna" på tåget.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Santiago av Mike Resnick. Finns en jäkla massa exemplar på Bokbörsen.

Precis som Kloptok föreslog så tycker jag:

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Do androids dream of electric sheep? (Androidens drömmar) av Philip K Dick

Slutligen kan ju William Gibsons Neuromancer eller Virtual Light kanske vara något.
johoohno said:
Santiago lät intressant för egen del. Bradbury och Dick har jag själv läst och vill gärna läsa en ny bok med cirkeln.

Gibson har jag inte riktigt fastnat för, även om jag läst åtminstone Neuromancer.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Kul förfrågan! LeGuin, som har rekommenderats ovan, är alltid ett bra tips. Dock är det ingen som har rekommenderat hennes mästerverk "The Dispossessed", som dock nog är svår att hitta i svensk översättning (under namnet "Shevek").

Annars kan jag tycka att Max Barrys "Jennifer Staten" lyckas med att smälta samman satir, SF, samtidsrealism och samhällskritik på ett sätt som jag kan tänka mig går hem hos rätt många.

För erkända författare kan du annars kika på Atwoods "Tjänarinnans berättelse" (om ni kan hitta den) eller Vonneguts "Slakthus 5".
johoohno said:
LeGuin verkar vara populär i tråden :)
GnomviD said:
Hon är ju trots allt rent objektiv världens bästa fantastik-författare. ;-)
 

Olsjoh

Veteran
Joined
2 Dec 2013
Messages
5
Asimov skulle jag nog personligen inte rekommendera. Man känner sci-fi-historiens vingslag när man läser den, och man kan verkligen uppskatta insatserna han gjorde inom genren, men har man upplevt utvecklingen som har skett genom åren sedan det skrevs, så är det lite svårt att ta på fullt allvar.
Vissa grejer får man lite Futurama-vibbar av.

Frank Herbert's Dune är ju väldigt välskriven och medryckande, men är kanske lite i längsta laget för ditt gäng.
johoohno said:
Ja, Dune är för omfattande och om någon av dem har sett filmen eller hört talas om den känns det som att det kan smitta läsningen till att bli mer negativ.

Har faktiskt funderat lite på Asimovs "Stjärnmörker" men där tangerar jag ju mig själv då jag valde noveller förra gången och den ju är en omskriven novell. Dessutom funkar den bättre som novell än roman.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Connie Willies! For fuck sake! Hur kan hon vara onämnd? Hon har vunnit flest Hugo och Nebula Awards är någon författare någonsin! Gah! Och dessutom verkar hon passa din grupp.

[h=2]Writing style[/h] Willis tends to the comedy of manners style of writing. Her protagonists are typically beset by single-minded people pursuing illogical agendas, such as attempting to organize a bell-ringing session in the middle of a deadly epidemic (Doomsday Book), or frustrating efforts to analyze near-death experiences by putting words in the mouths of interviewees (Passage).
Other themes and stylistic devices include:
  • a scientist as protagonist (the main theme of Bellwether, but also present in Uncharted Territory, Passage, and—to a lesser degree—the Fire Watch universe stories).
  • an aversion to rampant political correctness (notably the over-appreciation of indigenous cultures in Uncharted Territory, anti-smoking stances in Bellwether, censorship of "addictive substances" in Remake and censorship of an English class in the short story "Ado").
  • the inclusion of meticulously researched, detailed trivia related tangentially or symbolically to the narrative (fads in Bellwether, mating customs in Uncharted Territory, old movies in Remake, the Titanic disaster in Passage, famous pairs of ill-fated lovers in To Say Nothing of the Dog).
  • the constant presence of trying to come to terms with grief, loss, and death; this is often attributed to her mother having died while Willis herself was still a child.[SUP][citation needed][/SUP]
  • "Romantic 'screwball' comedy in the manner of 1940s Hollywood movies, updated"[SUP][12][/SUP]
Willis is acclaimed as a science-fiction writer, with much of her writing exploring the social sciences. She often weaves technology into her stories in order to prompt readers to question what impact it has on the world. For instance,Lincoln's Dreams plumbs not just the psychology of dreams, but also their role as indicators of disease. The story portrays a young man's unrequited love for a young woman who might or might not be experiencing reincarnation or precognition, and whose outlook verges on suicidal. Similarly Bellwether is almost exclusively concerned with human psychology.
Among other themes, Uncharted Territory contemplates the extent to which technology shapes expectations of gender; "technology" here ranges from a land rover and binoculars to Bult's online "tchopping" and the pop-up holograms—even socioexozoology. Remake embraces old movies and the computer graphics revolution, as well as intellectual property, digital copyright issues, and the question of public domain.
Other Willis stories explore the so-called "hard" sciences, following in the classic science fiction tradition. "The Sidon in the Mirror" harks back to the interplanetary and interstellar romanticism of the 1930s and 1940s. "Samaritan" is another take on the theme of Heinlein's "Jerry Was a Man", while "Blued Moon" is similarly reminiscent of Heinlein's "The Year of the Jackpot".
http://en.wikipedia.org/wiki/Connie_Willis

Hon skriver vackert, roligt, djupt, smart och coolt. Och har underbar akademiker humor. Min favoritbok av henne är Bellwather, men den är nog inte science fictions. Men hennes böcker om tidsresefaktulteten på Oxford är mist lika fantastiska.


johoohno said:
Tackar, ska kolla upp henne, låter onekligen intressant.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
För övrigt: Hellre Kallocain än 1984.

1. För att den är bättre.
2. För att den publicerades före 1984.
3. För att författaren är Karin Boye!
johoohno said:
Jag tänkte också på Kallocain, men har läst den själv. 1984 var det alldeles för länge sedan som jag läste (säg väl filmen "Brazil" för femton år sedan - finns det en annan film också?).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Min kanske mesta favoritbok på svenska språket är ju annars Harry Martinssons Aniara.

Nu håller jag på och läser Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Väldigt torr, rolig och sympatisk så långt.


johoohno said:
Fina förslag, men redan lästa av mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Jag tänker komma med det low brow pulp förslaget. Xenos, första boken i Eisnhorn serien följer Inquisitor Eisnhorn genom galaxens utkanter medan han och hans följe spionerar, bedriver inter-planetär politik, hugger folk med monofilament vapen och kastar kropparna i skorstenar. Allt mot en bakgrund av den mest förtryckande och fascistiska regimen föreställbar. En regim Eisenhorn själv arbetar för att upprätthålla med allt med desperata och förbjudna tekniker.

Det är James Bond i rymden. Men det är bra James Bond i rymden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Solaris tyckte jag var ett bra förslag.
Annars tänker jag Stranger in a Strange Land om man vill ha lite mindfuckery och sociala frågor kombinerat med ganska lite teknikfixering.
wilper said:
"Främling på egen planet" är lite bökig att få tag på på svenska dock, eller dyr.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
w176;n9983 said:
Connie Willies! For fuck sake! Hur kan hon vara onämnd? Hon har vunnit flest Hugo och Nebula Awards är någon författare någonsin! Gah! Och dessutom verkar hon passa din grupp.
+1

Annars så är The Empress of Mars fantastisk, lite i samma stil och fantastisk.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För mig är SF inte en fråga om att något ska utspela sig i framtiden, utan det är frågan om att ta ett nutida fenomen, placera det i en (framtida) värld och sedan beskriva fenomenet ur en annan synvinkel - och på så sätt få oss att tänka på fenomenet på ett nytt sätt. Detta gör ofta att personer i SF-litteratur får en underordnad betydelse, eftersom de ofta inte är viktiga för själva historien.

Edwin A. Abbott: Flatland - en novell skriven av en präst/rektor på 1800-talet och boken är så långt ifrån en viktoriansk prästrektor man kan tänka sig. Handlar om människors inskränkthet; om hur vi ser ner på de som vet mindre, utan att tänka på att det kan finnas människor som vet bättre än oss själva. En bok som får en att tänka.

Robert Heinlein: Starship Troopers / Stärnsoldat (har även filmatiserats) - beskriver en fascistisk värld, bl.a. har man bara rösträtt om man gjort militärtjänst. Bra ur diskussionspunkt: vad är fel med Heinleins fascistiska världsbild?

Frank Herbert: Dune - det är SF-motsvarigheten till Sagan om ringen. Handlar i grunden om att kunna forma sitt eget och andras öde/framtid.

Alfred Bester: The Stars My Destination / Tigermannen - handlar om en värld där nästan alla kan teleportera och vilka konsekvenser det får för samhället. Hur skyddar man sig t.ex. mot inbrott. Samt en historia om en man som kan göra saker ingen annan kan och hur omgivningen reagerar på detta.

Philip K. Dick: Do Androids Dream of Electric Sheep / Androidens drömmar - Philip led av schizofreni och försökte förmedla känslan av att inte kunna skilja mellan verklighet och fantasi. Om verkligheten är det vi upplever och det vi minns - vad är då verkligt om man ändrar en persons intryck och minnen? Samt den ständigt aktuella frågan om vad en människa är. Hur avancerad måste t.ex. en robot vara innan den kan anses vara en människa. Få författare har fått så många av sina böcker filmatiserade: Blade Runner, Total Recall, A Scanner Darkly, Minority Report, Paycheck, Next, Screamers, The Adjustment Bureau, Impostor, Confessions d'un Barjo, Radio Free Albemuth.
 

StreetBushido

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
16
Jag vill slänga in en rekommendation för Richard Morgans Takeshi Kovacs-romaner. Böckerna har lite olika teman, men det som håller dem samman är transhumanism. Rollspelet Eclipse Phase har tagit mycket inspiration från dem böckerna.

Peter F. Hamiltons Night's Dawn trilogy är också väldigt bra. Där kan man säga att temat är att människor kommer vara sig lika, trots stora tekniska framsteg och en större spridning i rymden. Vår utvecklade teknik ger oss bara bredare alternativt när det kommer till att göra sådant vi alltid har gjort. Det blandar dock in några övernaturliga element (eller gör det?) och det kan hända att det är avtändade för vissa.
Vimes said:
Ja, alltså, även om Takeshi Kovacs är min all time favorit (anti-)hjälte inom litteraturen, så... Jag vet inte. Jag skulle nog inte rekommendera Morgan i det här sammanhanget.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Cat's Cradle - Kurt Vonnegut. I mitt tycke en av hans bästa böcker.

Galapagos - Kurt Vonnegut. Typisk Vonnegut, läsvärd.

Något av Harlan Ellison. Hans novellsamling Ensamvärk gavs en gång i tiden ut av Bra Böckers bokklubb, och finns därför alltid på i stort sett vartenda ställe som har second hand-böcker, ofta i 2-3 exemplar. Den är mycket läsvärd, has noveller sitter som en knytnäve i magen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
"Idoru" av William Gibson: nära framtid, populärkultur, modig amerikansk tonårstjej på äventyr i Japan, pop-kultur, övervakningssamhället, urspårade dokusåpor. En roman som säger en hel beskt om vår samtid. (Av de sju Gibson-romaner jag läst, anser jag denna vara den bästa.)
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Top