[Sökes] Kunskap i fornnordiska

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Knåpar på ett äventyr som ska innehålla några fraser runskrift. Jag skulle så klart kunna fuska ihop något med spridda tecken från furtharken, men det vore ju kul att skriva det på riktigt. Dels för att det är nördigt roligt och dels för att svensktalande spelare lär kunna få något slags grepp om texten utan att direkt ge dem översättningen, vilket jag tänker skulle ge ett intressant lager till upplevelsen.

Så finns det någon här som är slängd i gammal skandinaviska eller i brist på det modern isländska? Extra plus om du dessutom kan transkribera direkt till någon av runraderna. Tar tacksamt emot all hjälp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Puffar min fråga. Ingen här som sitter på kunskapen eller känner som kan tipsa om någon som gör det?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Önskar att jag kunde, men ack nej.
Däremot så skulle jag rekommendera att kolla in på något lajvforum eller lajvgrupp på FB.
Där finns folk med goda runkunskaper om inget annat.
Dock inte alla där som pysslar med vanligt rpg, men det kanske inte är ett hinder.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Paal;n346125 said:
Det går inte att översätta något till isländska online? Google translate eller liknande? Och sen köra det genom någon futhark-generator? Det lär ju inte bli historiskt korrekt men kanske användbart nog?

Här är några jag hittade med en snabb googling.

https://lingojam.com/ElderFutharktranslation

https://www.nordicrunes.info/runeconverter.php
Hm, testade något åt det hållet innan jag skrev här. Det blev mest trams av det :) Men inte dessa så jag ska spana in dem. Tack.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Bastich;n346097 said:
Önskar att jag kunde, men ack nej.
Däremot så skulle jag rekommendera att kolla in på något lajvforum eller lajvgrupp på FB.
Där finns folk med goda runkunskaper om inget annat.
Dock inte alla där som pysslar med vanligt rpg, men det kanske inte är ett hinder.
Bra idé. Har du något i tankarna?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
FB har en grupp som heter "Vi som lajvar", där borde det finnas någon som kan hjälpa.
Ska slänga ut en förfrågan och se om någon i min bekantskapskrets eventuellt ligger inne med kunskap och hjälpvilja.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Hur avancerade fraser ska översättas?
Jag kan en del om runor, men är väl inte superkaxig. Om du delar med dig av det du vill ha översatt kan jag ta en titt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Bastich;n346202 said:
FB har en grupp som heter "Vi som lajvar", där borde det finnas någon som kan hjälpa.
Ska slänga ut en förfrågan och se om någon i min bekantskapskrets eventuellt ligger inne med kunskap och hjälpvilja.
Super, tack.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
da_bohz;n346203 said:
Hur avancerade fraser ska översättas?
Jag kan en del om runor, men är väl inte superkaxig. Om du delar med dig av det du vill ha översatt kan jag ta en titt.
OK, snällt. Skickar PM.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Då var mina frågor lösta, tack vare da_bohz benägna hjälp. Måste hylla wrnu som nätverk, i vårt smala universum är det verkligen en fantastisk plattform.
 
Top