Nekromanti Sökes: karta gruva/tempel (spoilers mina spelare)

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Hej!

På lördag är det dags för Fantasy!-premiär.
Tiden för förberedelser är knapp.
Jag har en (bra?) story tror jag, men behöver ett par kartor för detaljerna. Är det någon av er som kan tipsa om var jag kan hitta sådana? Jag behöver kartor över:

* en gruva

* ett tempel

Lite kort vad jag tänkt om platserna:

Gruvan
Gruvan är aktiv. Full fart på verksamheten. Berget som sådant är fattigt på vanliga metaller och mineraler. Däremot finns här en överraskande stor förekomst av ädelstenar. Det är dessa som driver företaget.

I gruvan jobbar mestadels invandrad arbetskraft som lockade av riktigt bra betalt utsätter sig för det riskabla jobbet i gruvan. Olycksrisken är mycket stor. Dödstalen är oroväckande. Men betalningen är mycket god.

Gruvan har en handfull ingångar och på insidan finns ett sammanbundet nät av schakt och gångar.

Det är mycket möjligt att RP kommer att ge sig in i gruvgångarna för att undersöka om det finns någon extraordinär orsak till det stora antalet förolyckade och försvunna gruvarbetare. Därför skulle jag vilja ha en karta över gruvan.

Utanför gruvan, längre ner längs bergssidan ligger malmbearbetningen och gruvarbetarbyn. En del byggnader är inte mer än ruckel, som t.ex. gruvarbetarlängorna. Andra är finare, såsom gruvfogdens residens. Däremellan finns ett kapell, en diversehandel, ett värdshus, och en rad olika verkstäder.

Gruvbyn är ett ruffigt ställe och en del tämligen ljusskygga personer rör sig i området. Det finns ingen ordningsmakt. Gruvfogden omger sig av en privat livvakt, som också vaktar värdefulla transporter, o.dyl.

Templet
På en annan plats i regionen finns ett gammalt tempel. Det övergavs för många år sedan efter att en gudarnas förbannelse drabbat templet och orsakat stor förödelse. Många dog och de överlevande flydde. Området blev tabu och anses nuförtiden vara tämligen ointressant, otillgängligt och öde.

Men det är förstås inte öde. Ett gäng intelligenta varelser av en monstruös ras har bosatt sig i templet (som alltså ursprungligen inte hade något med deras egen gud att göra). Varelserna gillar människor. Människor smakar gott. Men varför själva jaga människor om man istället kan betala några mindre noggräknade människor att göra jagandet åt dem? Monstren råkar nämligen ha skatter av en typ som människor åtrår.

Det är mycket möjligt att rollpersonerna kommer att bege sig ut till det gamla templet för att undersöka vad som pågår där - och kanske kommer att försöka sätta stopp för det. Därför skulle jag behöva en karta över ett tempel.

Om äventyret blir bra så hoppas jag kunna dela med mig av det på något sätt.

/Calle
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skulle gärna hjälpa till om jag hade tid. Istället får jag vara lite fuck off och ge dig svaret: "Googla själv, för böveln!" Att bildgoogla på "fantasy maps" + lämpliga sökord, i det här fallet exempelvis: "caves", "mines", "temple", "church", "monastery", "convent", och sådant löser det mesta. Det handlar bara om att orka leta.

Det finns ton av bra kartor och dylika där ute. Man behöver bara googla lite. Samtidigt finner man ofta bra sidor, som t.ex. RPG Archive. ... Eller vad fan den heter.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
solvebring said:
Jag letade lite medan jag tog ett break från annat jag har att göra. Då hittade jag WotC's "Map A Week"-arkiv, vilket jag inte ens visste fanns innan den här sökningen. Najs!
Map A Week-arkivet är en av de bästa rollspelsresurserna som finns på nätet. Gå till skamvrån och ställ dig för att du inte kände till den sedan innan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
solvebring said:
Jag letade lite medan jag tog ett break från annat jag har att göra. Då hittade jag WotC's "Map A Week"-arkiv, vilket jag inte ens visste fanns innan den här sökningen. Najs!
Map A Week-arkivet är en av de bästa rollspelsresurserna som finns på nätet. Gå till skamvrån och ställ dig för att du inte kände till den sedan innan.
Will do, sir. :gremblush:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Skulle gärna hjälpa till om jag hade tid. Istället får jag vara lite fuck off och ge dig svaret: "Googla själv, för böveln!" Att bildgoogla på "fantasy maps" + lämpliga sökord, i det här fallet exempelvis: "caves", "mines", "temple", "church", "monastery", "convent", och sådant löser det mesta. Det handlar bara om att orka leta.

Det finns ton av bra kartor och dylika där ute. Man behöver bara googla lite. Samtidigt finner man ofta bra sidor, som t.ex. RPG Archive. ... Eller vad fan den heter.
Mind your Language, sir.
/ Tomas - med moderatorkepan på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Skulle gärna hjälpa till om jag hade tid. Istället får jag vara lite fuck off och ge dig svaret: "Googla själv, för böveln!" Att bildgoogla på "fantasy maps" + lämpliga sökord, i det här fallet exempelvis: "caves", "mines", "temple", "church", "monastery", "convent", och sådant löser det mesta. Det handlar bara om att orka leta.

Det finns ton av bra kartor och dylika där ute. Man behöver bara googla lite. Samtidigt finner man ofta bra sidor, som t.ex. RPG Archive. ... Eller vad fan den heter.
Mind your Language, sir.
/ Tomas - med moderatorkepan på.
Det är bra att du är med, Arfert. Det är först nu jag inser att mitt inlägg kan tolkas som otrevligt fast jag egentligen sökte skoja lite med "Googla själv"-jargongen. Därmed, ska tänka på språket och inte minst texttolkningar i fortsättningen.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Du har sjukt specifika krav :gremlaugh:

Gjorde de här kartan till ett D&D-lir för några år sedan. En övergiven och ockuperad dvärggruva. Jag gjorde det som ett test med ett ny dungeon-ritat-software (Dunjinni) så ha öfverseende! Tillhörande är ett antal kartor över olika gruvschakt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kom just ihåg en karta jag själv letade upp och rätt så nyligen använde som delar av en gruva i ett DoD-scenario.

Och här kommer en najsig sida jag just hittade. Där hittar du diverse kartor till en mängd olika byggnader.

Och här är en enkel planritning över ett medeltida kloster som kanske kan tjäna som tempelkart?

Några fler schyssta, blandade kartor och planritningar.

Och här är en sökning där jag hittade en massa bra saker.
 
Top