Nekromanti Sökes: Fantasy Litteratur

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
KRIS! Jag kan inte hitta fler böcker!!!! Jag läser för tillfället bara på svenska och nu har jag läst alla Pratchetts, Kerrs, Jordans, Eddings, Brooks, Tolkiens, Rowling och Hobbs böcker på svenska. Nu är jag ute efter fler böcker och jag vill ha dem nu!!!!

"Rolf kommer före Sitor även i ordboken"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Du har även R.E.Feist, Ormkrigskrönika samt R.E.Feist och J.Wurts Imperiets dotter. M.Weis och T.Hickmans Serie Dödens port. M.Stewarts Kristallgrottan. S.Kings Drakens ögon, det var dock länge sedan jag läste den, 80-talet, men tyckte den var bra då.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: JUST DET!!!

"jag har ju även läst Imperiets dotter"

Tja det var inte meningen att tips om något du redan läst, fast du nämde iofs dem inte i ditt första inlägg, å andra sidan är det inte lätt att komma ihåg allt man läst genom åren.

Kom på en bra bok till Barbra Hamblys Drakdödaren tror jag den heter utgiven av äventyrsspel en gång i tiden, de gav förresten ut en massa fantasyböcker på svenska, bla flera Conan och Elric böcker.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Boklåda?

Jag har sett detta uttryck rätt ofta, och förstått att det är en synonym till bokhandel, men varför? Var kommer det ifrån?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Boklåda?

"Jag har sett detta uttryck rätt ofta, och förstått att det är en synonym till bokhandel, men varför? Var kommer det ifrån?"

"Bokhandel" är ett knepigt ord. Det går inte att böja till pluralform på ett bra sätt. Så någon gång för hur länge sedan som helst så sade man helt enkelt att "bokhandel" i plural ska vara "boklådor".

Med samma konsekvens som en sexåring har vissa personer (bland annat undertecknad) böjt tillbaka ordet. "Boklådor" i singular blir således "boklåda", inte "bokhandel". /images/icons/wink.gif

Så det så!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: JUST DET!!!

Kom på en bra bok till Barbra Hamblys Drakdödaren tror jag den heter utgiven av äventyrsspel en gång i tiden"

"Dragonsbane" i original, "Morkeleb den Svarte" i översättning. Av samma författare har vi även "Det svarta citadellet", den första i en serie om legosoldaten Solvarg (Sunwolf) som blev magiker.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Boklåda?

""Bokhandel" är ett knepigt ord. Det går inte att böja till pluralform på ett bra sätt. Så någon gång för hur länge sedan som helst så sade man helt enkelt att "bokhandel" i plural ska vara "boklådor"."

Jag har för mig att det är tvärt om. Att ursprungsformen var "boklåda", inte "bokhandel". I syfte att modernisera svenskaspråket så ändrade man "boklåda" till "bokhandel", men som redan sagts så blir det svårt att böja "bokhandel" till pluralform så den ursprungliga pluralformen fick bli kvar.

Bela
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Varför inte Bokhandled? [NT]

Pluralformen blir då Bokhandleder

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Gene Wolf kan vara värd att titta närmare på.

@:x:x:[:::p:::E:::R:::>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: JUST DET!!!

""Dragonsbane" i original, "Morkeleb den Svarte" i översättning."

Så hette den ju! Har för tillfället lånat ut den så jag kunde inte kontrollera om jag hade rätt, visste att den hette Dragonsbane på engelska.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Varför inte Bokhandled? [NT]

Kan ju lätt tolkas som en sjukdom.

De som läser mycket riskerar få bokhandleder.
de som arbetar mycket vid datorn riskerar få musarm.

Ett dåligt skämt jag vet. men kunde inte låta bli. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Ni har ju missat...

...Elrik-böckerna och Gråkatt (Greymouse) och hans kompis Fafrhd (eller hur det nu stavas).

/[color:green]Han</font color=green> som inte känner igen författarna Kerrs och Rowling
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Ni har ju missat...

Det är säkert någon som redan tipsat om detta, men Äventyrsspel gav ut en serie fantasyböcker en gång i tiden. Bland annat då böckerna om Elric och Graymouser/Fafhrdh (stavning?). Dessa kanske kan vara svåra att gå ta i nu för tiden, men om jag inte minns helt fel så hade Tradition i Göteborg ett antal i serien senast jag var där.

J.K Rowling är ju f.ö hon som har skrivit böckerna om Harry Potter.



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> - ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US!
 

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Re: Varför inte Bokhandled? [NT]

Tur att man handlar sina böcker på antikvariat då.....
Har alltid förstått att det är nåt lurt med dessa bokhandlarernailåderna
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Att ingen har tagit upp..

...Övärlden! Av Ursula K. LeGuin! Den är grym!
(Bara öar i ett oändligt hav, mysigt rått väder, och uuuuuunderbar magi! LÄS!)



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top