Nekromanti sökes: bra namn på eon-hack

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Jo, jag har alltså kommit på att jag inte alls ska försöka göra ett eget rollspel. Det är ju skitjobbigt, tidsödande och mastodontsvårt.

Så istället tänker jag husregla sönder mitt favvospel (Eon). Jag har börjat med att byta ut hela regelsystemet (snart klar med de 1-2 sidorna med regler som ska gälla istället), så får vi se vad jag går vidare med sen.

Men, jag vill ju gärna kalla det här alstret för något. Jag funderade på Beon (Björns Eon), men det känns lite tandlöst. Även Freon (Fritt Rollspel baserat på Eon), men det ger vibbar av sci-fi eller cyberpunk, så det duger inte.

Det behöver ju naturligtvis inte ha ordet Eon med på något sätt, egentligen.

Några förslag?

En fråga relaterad till situationen: vad får man ta sig för friheter med andras verk egentligen?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,598
Location
Helsingborg
poniz said:
Men, jag vill ju gärna kalla det här alstret för något. Jag funderade på Beon (Björns Eon), men det känns lite tandlöst.
Beorn låter inte för långt ifrån ditt riktiga namn när man uttalar det.

En fråga relaterad till situationen: vad får man ta sig för friheter med andras verk egentligen?
Bilder och fotografier är ajabaja.

Text måste du förmedla med egna ord. Särpräglade namn som hyggelmonster och vissa ortsnamn kan vara ajabaja.

Tabeller får du i princip ta rakt av. Varumärken likaså, då varumärkeslagen inte inbegriper privatpersoner som inte bedriver en egen näringsverksamhet.

Mer information finns på Rollspelshörnans FAQ.

/Han som borde ha lagt sig för sju timmar sedan
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
poniz said:
Varför inte "Neon" när man ändå håller på? En trevligare gas... det namnet påminner nästan om något :gremsmile:

Fundera på vad det är för förändring du gör. Om du snabbar upp kärnan i systemet, varför inte "Eon Light" (här inser jag att "Neon Light" ligger nära det gör att "Eon Light" också blir lite skoj...) Om du utökar reglerna med diverse tillägg kanske "Advanced Eon" kan vara något. En massa indie-aktiga tillägg: "IndiEon".

Alltså, ett namn som motsvarar det du tillfört. Det gör det lättare att kommunicera än "Björns Eon", vilket jag antar att du vill.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Hakanlo said:
Varför inte "Neon" när man ändå håller på?
Det där låter som Eon i en SF-setting. Varför inte uppdatera Eon och Mundana till en framtidsvärld istället? :gremlaugh:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Hakanlo said:
Fundera på vad det är för förändring du gör. Om du snabbar upp kärnan i systemet, varför inte "Eon Light" (här inser jag att "Neon Light" ligger nära det gör att "Eon Light" också blir lite skoj...) Om du utökar reglerna med diverse tillägg kanske "Advanced Eon" kan vara något. En massa indie-aktiga tillägg: "IndiEon".

Alltså, ett namn som motsvarar det du tillfört. Det gör det lättare att kommunicera än "Björns Eon", vilket jag antar att du vill.
Just nu vet jag inte vad jag kommer att tillföra eller förändra... har som sagt börjat med att byta regelsystemet till en egen variant som är snabbare, lättare (och mest troligt helt obalanserad; det är inte speltestat än) och mer uniformt.

Efter det kommer jag nog lägga till någon egen magiorden (eller byta ut en existerande) eller skriva om info om någon stad, eller uppfinna ett nytt land, eller något annat jag känner för. Det kommer fortfarande vara trad i allt regelväsentligt. Däremot blir det svårt att hitta på ett namn som beskriver förändringen, eftersom jag inte vet själv vad jag kommer att göra :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hakanlo said:
Varför inte "Neon" när man ändå håller på? En trevligare gas... det namnet påminner nästan om något :gremsmile:
Cirka nittisju eller så så skojades det om det kommande spelet "Neon" i Neogames lokaler. Jag kommer inte ihåg om det var ett fjantnamn på ett seriöst spelprojekt eller om det var fjanterier rakt igenom, men jag gissar på det senare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
En annan fundering är ju beta-Eon, som har för- och nackdelar:
+ den grekiska bokstaven beta ser ut som ett B, som i Björn.
+ det skulle visa att det inte är någon testad kvalitet på regler eller annat.
- det kan blandas ihop med betatester för det officiella Eon IV, vilket kan leda till dålig stämning.

Ge mig fler förslag! Både seriösa och oseriösa förslag mottages med glädje :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Eon: Era.
Era är en kortare tidsperiod vilket kan åsyfta dina lättare regler.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Niklas73 said:
Yes. Era tycker jag är ett vackrare ord. Men Epok funkar.
Jag tycker också att båda dessa är bra! Inte lika bra som Neon, i och för sig, men det kanske ger fel vibbar om det inte är modernt eller framtid. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Är jag ensam om att digga Epok mer än Era? Tänker bara på "Munk Metal Chants" då jag hör Era. :gremtongue:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Jag tycker om de båda lika mycket, men just nu kallar jag spelet Era :gremsmile: Det kanske jag ändrar på längre fram. Speciellt om jag får något coolare förslag.
 
Top