Sökes – bra inspiration till sjöfartsrollspel

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Hur kom det sig att du träffade honom?
Han var i Sverige (eller möjligen Danmark), för att prata om Amistad, och jag drev ett seminarium vid Historiska institutionen i Lund (eller driver, det finns än, men under annat namn) och hade lite pengar. Så jag bjöd in honom, så att jag och hans övriga fanbois på institutionen kunde träffa honom.

"History from the Inside Out: The Amistad Africans and their Struggle against Slavery while in Jail, 1839-1841"
Marcus Rediker, University of Pittsburgh
28 maj 2012
 
  • Like
Reactions: abe

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
149
Location
Ugglebo
Några som inte verkar ha tagits upp.

Rollspel:
En Garde! 1 (har lite sjöfartsinfo - år 1500-1800)
En Garde! 2 (något mer info än 1:an - år 1650-1750)
En Garde! 3 (ungefär samma info som 2:an, men har betydligt fler supplement och tillbehör i övrigt - år 1650-1750)
Skepp! (skeppsregler, skeppsstrid och kort information om livet till sjöss - kräver En Garde! 3 eller Pirater!, fysiska utgåvan inehåller manöverkortlek för skeppsstrid - såg en på Tradera för ett par dagar sedan, vet ej om den finns kvar - år 1650-1750)
Pirater! (innehåller ett kapitel om Karibien och pirater plus skeppsstridsregler - år 1650-1750)
Pirater! 1.5 (ungefär samma info som i 1:an, men utbyggt med allt material från Skepp! - år 1650-1750)
Blood Tide (piratsupplement till BRP - Chaosium)
7th Sea (en del supplement och har för mig även grundboken innehåller en del havsrelaterade saker)
Dragons Conquer America (alternativhistorisk renässans)
Kopparhavets kapare (Äventyrsspels gamla DoD-supplement med skeppsregler, sjömonster och äventyrsuppslag)
Eon har jag för mig har en eller ett par böcker om sjöfart
Corpsewake Cove (tillbehör till Mörk Borg)

Brädspel (finns en del äventyrsspel som fokuserar på piratäventyr och liknande och som innehåller en hel del information och uppslag):
Skull Tales
Isles of Terror (främst utforskning av ö)
Robinson Crusoe (perioden 1600 till 1850 ungefär, varierar med scenario, främst överlevnad efter skeppsbrott, men Voyage of the Beagle-expansionen innehåller en hel skeppsbaserad kampanj)
The Everrain (egentligen efter katastrofen, men segelfartyg av 1700-talstyp används och teknologinivån ligger på ungefär samma nivå)
Sails of Glory (Napoleonkrigen, bara skeppsstrid, men behövs ett relativt intressant skeppsstridssystem där det är rätt lätt att lägga in ett rollspels segment mellan varje rund så fungerar det bra även till rollspel)

Filmer och serier med vettig information och intressanta uppslag:
Hornblower (miniserie Napoleonkrigen, finns även en lång serie böcker)
Master and Commander (bokserie och film, riktigt bra)
Cutthroat Island, Pirates of the Caribbean 1-5, The Crimson Pirate, etc. (klassiska piratäventyr, inte jätteverklighetstrogna, men kan ge roliga idéer eller uppslag till slumphändelser)
Mutiny on the Bounty (finns diverse filmatiseringar samt de äkta historiska skildringarna)
Treasure Island (finns diverse filmatiseringar, någon miniserie samt naturligtvis boken)
Black Sails (TV-serie som är inspirerad av verkliga händelser och personer - första halvan av 1700-talet)
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Han var i Sverige (eller möjligen Danmark), för att prata om Amistad, och jag drev ett seminarium vid Historiska institutionen i Lund (eller driver, det finns än, men under annat namn) och hade lite pengar. Så jag bjöd in honom, så att jag och hans övriga fanbois på institutionen kunde träffa honom.

"History from the Inside Out: The Amistad Africans and their Struggle against Slavery while in Jail, 1839-1841"
Marcus Rediker, University of Pittsburgh
28 maj 2012
Riktigt schysst!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,864
Location
Marjura
Kapar (fniss) möjligen tråden lite här, men vad finns det för riktigt bra piratäventyr med klassiska ingredienser - skattjakter, kartor, sjörövarnästen, engelska flottan, drabbningar till havs (i vår värld, 1700-tal, men ok med ockulta inslag = PotC-style, men rena DnD-fantasypiraterier går bort om inte plotten är riktigt bra och flyttbar till Karibien)?
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kapar (fniss) möjligen tråden lite här, men vad finns det för riktigt bra piratäventyr med klassiska ingredienser - skattjakter, kartor, sjörövarnästen, engelska flottan, drabbningar till havs (i vår värld, 1700-tal, men ok med ockulta inslag = PotC-style, men rena DnD-fantasypiraterier går bort om inte plotten är riktigt bra och flyttbar till Karibien)?
Pirate Borg och äventyren som finns till det!
officiellt releasedatum på talk like a pirate day i år, men har funnits till salu på konvent och via ks, så tredjepartsmaterial har redan börjat dyka upp: https://pirateborg.exlibrisrpg.com/
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Weird on the waves är skrivit av samma författare som det där Kalle och Chokladfabriken scenariot till LotFP. Stor saftig bok, man kan spela sjöjungfrur och det är gratis! https://www.birchandbat.com/gamejoy-returning-to-the-waves-weird-on-the-waves-is-now-free/
Lät klart intressant, men ingen av länkarna till gratis nedladdningar på den sidan verkar fungera nu - får bara ett "error 404"-meddelande. :( Hoppas det är en tillfällig hicka.

Edit: OK, det gick att komma åt om man gick till rätt månadsarkiv https://www.birchandbat.com/2020/07/ och klickade vidare därifrån... :p
 
Top