Söker tjänst för att bjuda in till spelkvällar etc./ersättare till Facebook "events"?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Med oregelbundna mellanrum bjuder jag in diverse kompisar (alltifrån 5 till 25 st) till alltifrån spelkväll, till öl/drinkar/middag på stan till kalas. Normalt gör jag det genom att skapa en inbjudan på Facebook (det enda jag använder det till numera) men jag letar efter ett alternativ som inte är så förbannat creepy. Förslag?

De funktioner jag vill ha är att enkelt bjuda in folk (dvs. kunna ange mailadress eller få en länk som jag kan ge folk via SMS, mail, röksignaler, ...), ange tid, titel, introtext, möjlighet till kommentarer och att folk kan säga ja/nej/kanske. Det finns en hel del tjänster för att bestämma tid ("skall vi spela lördagen den x:e eller måndagen den y:e eller torsdagen den z:e?") men nu söker jag något för själva inbjudan då jag i sann ultra-demokratisk anda redan har bestämt tid och plats och bara vill veta vilka som behagar vara med.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
En kalenderinbjudan från Outlook, Google Calendar eller liknande uppfyller det mesta av det här. Plus att det hamnar rätt i de inbjudnas kalender, vilket är bra.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Nja, erfarenheten ifrån jobbet är inte de bästa – och det är när alla kör Outlook! Diskussionen blir inte heller bra eftersom det blir till att svara till alla med mail och betyder att de som inte kan vara med på spelkvällen fortsätter att få mail. Det är svårt att hoppa av en mailtråd.

Outlook vill dessutom inte leka med de andra barnen, de kör en lite egen variant och det blir knas. Jag t.ex. är iFåne och när jag får möteskallelser i mobilen eller på datorn ser de alltid lite konstiga ut när de kommer ifrån Outlook (och då försöker programmen på min sida göra intelligenta och korrekta tolkningar).

Hade det fungerat bra hade jag självklart använt det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Med oregelbundna mellanrum bjuder jag in diverse kompisar (alltifrån 5 till 25 st) till alltifrån spelkväll, till öl/drinkar/middag på stan till kalas. Normalt gör jag det genom att skapa en inbjudan på Facebook (det enda jag använder det till numera) men jag letar efter ett alternativ som inte är så förbannat creepy. Förslag?

De funktioner jag vill ha är att enkelt bjuda in folk (dvs. kunna ange mailadress eller få en länk som jag kan ge folk via SMS, mail, röksignaler, ...), ange tid, titel, introtext, möjlighet till kommentarer och att folk kan säga ja/nej/kanske. Det finns en hel del tjänster för att bestämma tid ("skall vi spela lördagen den x:e eller måndagen den y:e eller torsdagen den z:e?") men nu söker jag något för själva inbjudan då jag i sann ultra-demokratisk anda redan har bestämt tid och plats och bara vill veta vilka som behagar vara med.
Ja alltså, det fungerar väl att köra nån av dom tjänsterna ändå och bara ge ett alternativ? Problemet med alla lösningar är ju att folk ska orka fylla i, så blir det mer avancerat än en doodle eller så så blir det ju en barriär där.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Jag tycker att Trello är asbra för datumbokning.

Vi har använt det mest för att hitta tider som passar (en lista per vecka, ett kort per dag, dra ditt porträtt till dagar du kan) men funkar även bra för fasta tider.

Tydlig överblick, möjlighet att ladda upp filer och diskutera i varje event-kort.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Problemet med alla lösningar är ju att folk ska orka fylla i
Det är vad jag ser som största problemet, FB tillhandahåller en i grunden rätt bra lösning. "Alla" har det och det är enkelt att säga om en kommer eller inte och så vidare. Synd bara att det är Meta-FB som ligger bakom.
 
Top