Nekromanti Söker testare till Discourse

Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Som titeln säger, jag söker testar till discourse för att se vad vi tycker om det.
Jag vill att du som vill testa är villig att använda forumet och skriva vad du tycker om de olika funktionerna. Att bara skriva "Det är skit" är inte intressant, jag är ute efter att hitta vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,011
Spider Jerusalem;n94394 said:
Här finns länken om ni vill testa Discourse: http://discourse.rollspel.nu/
Jag tittade in som hastigast (det är ju inte jag som har störst problem med VBulletin 5; i och med att ni låste kommentarsfunktionen och fixade nåt till jag nu glömt försvann ju iallafall mina stora biffar) och spontanfeedbackar härmed:

- oj, rörigt. Men okej, det blir nog bättre när förstasidan är översatt och fått WRNU-loggan.
- okej, nu fattar jag. Första sidan är som dagens "senaste inlägg". Kan man få http://discourse.rollspel.nu/categories som defaultstartsida. Jag är mycket mera van vid att ett forums förstasida visar vad det handlar om genom att visa upp de olika underforumen, så man ser vilka ämnen som forumet är avsett att diskutera, och så att jag kan "hitta rätt". Både hitta rätt i betydelsen "är detta forum för mig?" och hitta rätt i betydelsen "okej, nu vill jag posta något om lingonsylt och Björnes magasin, i vilket subforum ska jag posta?".

I övrigt verkar ni redan ha snappat upp de givna problemen. Alltså att en postare inte kan få hitta på vilka kategorier som helst; då blir det ju bara osorterbar soppa av allting. Etc. Men det ser jag ju att ni redan börjat diskutera, så det blir nog bra.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,011
(ursäkta, ny post, tillhör bilden i förra)

Givetvis med WRNU-loggan etc inlagd.

Men alltså en ren och okluddig lista över diskussionsf... kategorier. Givetvis med Meta etc längst ner, och alltså inte i någon "senaste inlägg" ordning.

Det är jävligt viktigt att kunna presentera en statisk oföränderlig forumstruktur så man kan lära sig att hitta "blint". Igenkänningsfaktor osv.

På sidor som "senaste inlägg" kommer förstås allt huller om buller efter stunden just nu. Men den sidan ska inte vara startsidan! (Vill man direkt dit lägger man självklart bokmärke eller helt sonika lär sin webbläsare att när jag börjar skriva "rollspe..." så kommer jag till "www.rollspel.nu/senasteinlägg" typ.)

Men fy vilken huvudvärk om det skulle vara det enda sättet att navigera Discourse.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,011
Tillägg: hoppas vid gud att färgerna är statiska, så man kan lära sig att varulvsspel är lila.

Så dessa färger inte "hoppar runt" beroende på vy eller vilka olika inlägg som görs (ena dagen gult andra dagen blått)

PS. OCH VARFÖR LÄGGER VB5 IN BILDEN I VARTENDA INLÄGG NU??? Okej, jag fick just en ny biff. Carry on med discourse jävligt snabbt :)
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
CapnZapp;n94866 said:
Tillägg: hoppas vid gud att färgerna är statiska, så man kan lära sig att varulvsspel är lila.

Så dessa färger inte "hoppar runt" beroende på vy eller vilka olika inlägg som görs (ena dagen gult andra dagen blått)

PS. OCH VARFÖR LÄGGER VB5 IN BILDEN I VARTENDA INLÄGG NU??? Okej, jag fick just en ny biff. Carry on med discourse jävligt snabbt :)
Ja färgerna är statiska. Man sätter dom när man skapar kategorin.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,621
Location
Rissne
Jag gillade också vad jag såg. Kändes som bra steg framåt, mer minimalistiskt och snyggare. Jag gillar generellt avskalade system mer än jag gillar klumpiga featurejättar som försöker göra allting för alla.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,795
Location
Göteborg
Jag har inte testat Discourse for Wrnu, men jag har använt det på andra forum och är väldigt förtjust i det.
 
Top