Nekromanti Söker tecknarstil och stilbegrepp

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vad kallar man egentligen den här stilen?

Jag menar, det är ju inte manga och det är ju inte klassiskt som Marvel eller DC... Liksom det finns en cartoonig ton över det hela men ändå så är det inte det och samtidigt tycker jag att det finns en viss asiatisk ton också.

Nåväl, jag söker den här stilen och förövrigt söker jag fler tecknare som tecknar just så här - ska väl finnas några WotC-illustratörer på den fronten eller misstar jag mig?

... Föreläsningar/förklaringar, tips och länkar mottages med glädje.

/solvebring som älskar den där tolkningen av Commander Vimes.

P. S. Det är förövrigt Sam Vimes-bilden och liknande bilder jag främst syftar på. D. S.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Verkar vara någon form av Cartoon Comic Art eller American Comic Art. Skulle denna serienörd säga.

Det är definitivt en mer modern serie stil i likhet med filmen Atlantis. Vad jag vet används den mest i Cartoon Comicbooks.

Joe Flood som illustrerade Orcs: Forged for war har ibland en liknande stil.

Jag ska leta i mina comicbooks om jag hittar en liknande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, precis. Disney's Atlantis har ju den där stilen. Det stämmer ju bra det, när jag tänker efter.

Ser fram emot att höra vidare från dina efterforskningar.
Tack! :gremlaugh:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Atlantis comicbooken ritades ju av Mike Mignola som har en ganska unik stil. Den har bland annat kallats "German expressionism meets Jack Kirby" av Alan Moore.

Mike Mignola

Eric Powell som gjorde "The Goon" har annars en ganska trevlig stil som du borde kolla på.


Eric Powell
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skulle säga amerikansk cartoon-stil med franska influenser. Uderzo m flera.. kolla Linda och Valentin av Mézières...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker som Arfert ( :gremshocked: ), att stilen känns lite fransk-belgisk, eller europeisk, even; flera typ italienare på deviantart tecknar sådär. Men vissas av grejerna är vääääldigt Mignola, typ den här.

Det finns Marvel/DC-serier som är tecknade i liknande cartoony stilar, den fantastiska Nextwave tex, Young Justice...bara de första som springs to mind.

Jag skulle helt klart kallat stilen cartoony, utan förbehåll. Jag förstår inte vad du menar inte är cartoony med den.

jag älskar den ofc.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Ymir said:
… den fantastiska Nextwave
Jaaaa! Det var så den hette. Det var den jag satt och tänkte på också, men jag kunde inte för mitt liv komma på titeln.

Precis som Ymir hade jag nog bara sagt ”cartoony” om jag inte skulle gå in på saken närmare. Amerikanskt cartoony med europeiska influenser låter också vettigt i mina öron.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det roliga är ju att det är Stuart Immonen som tecknat Nextwave; han har normalt sett en helt annorlunda stil. Nextwave var mest en ursäkt för honom att go crazy :gremsmirk:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Jag förstår inte vad du menar inte är cartoony med den.
För mig är "cartoony" enklare figurer som för det mesta byggar på enkla former och som är mer knasiga och fåniga än något annat - humorteckningar och sådant, typ Kalle Anka, 91:an, Bugs Bunny osv.

Så, det var vad jag menade.

Fast jag inser iom den här tråden att jag tänker fel kring begreppen och har felaktiga referenser kring olika ord så glöm att jag skrev det...

Okej, men cartoony... Fast problemet med det är ju i så fall att det gäller alltifrån Bamse till typ all Disney-produktion utan att vara mer precis på något sätt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,208
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Sett att stilen inland kallas american manga, med betydelsen mangainspirerad amerikansk stil som inte försöker vara just "mangastil" (här menad i den generaliserade betydelsen).
 
Top