Nekromanti Söker romerska (roll-) spel

Joined
1 Mar 2003
Messages
2
Location
Umeå, Västerbotten
Hejsan alla rollspelsmänniskor!

Jag har en liten förfrågan som jag gärna skulle vilja få respons på. - Finns det några bra roll- och bordsspel som utspelar sig under det antika rom?

Tack på förhand!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det finns ett lite halvlöjligt brädspel som heter "Ave Caesar" som handlar om häst-kärre-race... :gremsmile: Tror det är Ravensburg eller vad de heter som har gett ut det. :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Hmm vad sägs om gamla anrika "Republic of Rome"?

Rena rollspel som utspelar sig under den tiden är det väl lite ont om, men jag har för mig att det finns en del supplement till spel.. Alldeles för trött för att tänka just nu dock.

/Ulfgeir
 
Joined
1 Mar 2003
Messages
2
Location
Umeå, Västerbotten
Tack för tipsen!

Jag har hört rykten om att det fanns ett tillbehör till Gurps, men jag visste inte vad det hette. Jag har spelat Republic of Rome ett par gånger och det är ju riktigt roligt måste jag säga :gremsmile:
Quo Vadis?, The Glory of Rome och Ave Caesar får jag ta och kolla upp och se om det är något att hänga upp i granen!

Valete,
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Hej där. Ett par tips här också. Ave Ceasar som redan nämnt är något jag faktiskt rekommenderar med vissa reservationer. Spelet är ett race med fyrspann men är ganska enkelt att lära sig och har inte något vidare djup. Dessutom så är temat (romarriket) ganska lågt och byter man bara bild på banan så skulle det lika gärna kunna vara ett bilracing spel.

Men som lättsamt spel där alla kan vara med utan problem så är det riktigt kul (och man kan vara elak:) spelas det dock sällan i "gamersgruppen" utan oftare när någon nongamer är med.

Ett annat tips är Res Publica. Har iofs inte heller något djupt tema utan är ett Rummybaserad kortspel (dock inte med vanliga spelkort utan kort som "hunnerna" osv.) där det gäller att samla tre av samma. Själva poängen i spelet är en bytesmekanism som är ganska begränsad men när man väl lärt sig hur den fungerar funkar det bra. Inte heller något favoritspel men ok.

Slutligen så måste jag nämna en jättebra sajt när man letar spel (och har lite mer koll på vad man söker): Boardgamegeek
för att hitta romarriket tema går du in på catbrowse och sen ancient.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Finns det några bra roll- och bordsspel som utspelar sig under det antika rom?
GURPS Imperial Rome är väl självskrivet och rekommenderas som bakgrundsmaterial oavsett vilket spelsystem du tänker använda.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Finns ett rollspel som heter "Fulminata" eller "fvlminata", typ. Jag har inte sett det i Sverige, men det finns!


Storuggla, tyckte det såg intessant ut
 
Top