Ska jag vara ärlig tycker jag inte spelet lyckas så bra med att vara "mer rollspel" heller. Det tar ett tydligt steg bort från det kompetitiva spelandet genom att helt sakna poängbalansering eller andra system, men det saknar också verktyg för att liksom göra något med det. Du slumpar fram egenskaper för nya karaktärer. Så du kan absolut ha karaktärer som är bättre eller sämre, vilket går rakt emot samtidens figurspel där det åtminstone på startbrädet fanns en tanke om balansering. Även om det ju bör nämnas att både
Mordheim och
Necromunda var omtalade som rättså trasiga spel balansmässigt, så på sätt och vis är det väl något som
Inquisitor helt enkelt accepterade.
Majoriteten av regelboken (grävde fram den ur förrådet precis) är egentligen bara olika stridshandlingar och flufftext. Du får inget som ger dig någon riktning, så allt du har att utgå från blir ju egentligen de övriga figurspelen och exemplen i boken. Som främst kretsar kring de figurer som såldes, i praktiken.
Jag skulle snarare mena att det inte är tillräckligt för att vara vare sig figurspel eller rollspel utan liksom fastnat med en fot i vardera läger och inte committat riktigt.
Det hade behövts vettiga scenarier, vettiga idéer kring vad
målet med spelet är. Som allra minst vettiga verktyg för en SL att skapa sina egna mål, som inte bara är "använd din fantasti"-typen av tips.
Reglerna är rättså slappa, även om det har ett par intressanta tankar. Men de mest omfattande reglerna rör ju prylar och vapen.
Som produkt är det helt enkelt inte jättebra.