Nekromanti Söker inspiration till Raunkampanj.

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Lyckades hitta till Ripperdocs raunkampanj Yerlog och sitter i förberedelserna att själv spelleda den. Men för att kunna spelleda den kampanjen riktigt bra behövs mer info om raunerna än vad som är publicerat. Typ hur deras kultur gestaltar sig; lagar, kläder, mat, dryck, spelledarpersoner, händelser.

Jag gillar ju inte att uppfinna hjulet på nytt. Har ni någon kreativ inspiration att dela med er av om Raunerna (Mundanas mongoler för den som inte är invigd i EONs värld)? Jag har inte riktigt någon ram kring vad jag behöver eller inte så allt torde vara bra tips.
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
148
Menar du mer än vad som finns i Eon IV eller har du tillgång till Barbarer och människofolk? För den ger en väldigt gedigen bild av Raunfolket och det aspekter du efterfrågar.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ja jag har Barbarer och människofolk. Tänker mig inspiration som jag inte hittar i EON-böcker. Nätartiklar, musik, bilder osv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Filmen Mongol och dess soundtrack är ett absolut måste i sammanhanget.

Nya TV-serien Marco Polo, kanske? Inte sett den dock.

Atilla - Total War, samt den där mediokra filmen om Atilla som kom nån gång på tidigt 2000-tal eller nåt.

Sen finns en fantasiljard kinesiska och koreanska filmer som tangerar mongoler, tibetaner och andra stäppfolk och deras liv och värld. Några rekommendationer är Musa - The Warrior, Warriors of Heaven and Earth, Xekexili - Mountain Patrol, Painted Skin 2, och, om du mot förmodan skulle kunna få tag i den, den kazakiska filmen "Otrars fall" (Gibel Otrara), som har en episk skildring av Chinggis Khan.

En varm rekommendation är även den inuitiska filmen Atanarjuat - the Fast Runner, som väl mer är veddo än rauner, men har en väldigt målande skildring av schamanism och liv i hårda förhållanden i äldre tid.

Sen finns förstås ett stort antal romaner på stäpp-teman, men jag har knappt läst några jag faktiskt skulle säga är bra. Däremot kan jag rekommendera flera fackböcker, Erik Hildingers "Warriors of the Steppe" är suverän, Jack Weatherfords "The Secret History of the Mongol Queens" håller inte superhög akademisk standard, men är intressant läsning.

Musikaliskt finns en fullständigt blomstrande scen med koola strupsångsrockband i Kina, Ajinai och Hanggai är två av de koolaste. Båda har haft spelningar i Malmö. En av världens bästa dokumentärfilmer någonsin, Genghis Blues (länken är till filmen i dess helhet) handlar också om strupsång, och en fascinerande resa till det bortglömda före detta landet Tuva.
 
Top