Nekromanti söker gamebible...

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
någon som vet nån bra gamebible som man kan få tag på nätet?

en schyst sådan då såklart :gremsmile:
och gärna ganska liten....
tänkte kika igenom en lite innan jag skriver min egna...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
en gameBible är...

ett slags samlingsdokument för hur ett spel skall se ut som man gör innan, och delvis under tiden man gör ett spel (vi snackar dator/arkad/konsolspel nu...)

man kan säga att det är ett dokument som kombinerar flera andra dokument som design dokument, budget m.fl.

kan väl nämna att det inte används speciellt mycket längre (läs inte alls) för att de idag skulle bli alldeles för stora (bara designdokumenten kan bli runt 200 sidor i runda slängar, om inte mer...

så jag kan väl nämna att det är till gamla spel som jag helst får tag på en gamebible, det blir nog med läsande ändå :gremcool:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: en gameBible är...

Faktum är att man, tydligen, har gamebibles till rollspel också. Jag såg, fråga mig inte varför, en dokumetär om hur de gjorde Exalted (det var den roligaste nerd extravaganza jag sett sedan min datorlärare visade oss en film om hans "hjältar") och där hade de en gigantisk gamebible, fast tyngdpunkten låg på designdokument.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: en gameBible är...

ett slags samlingsdokument för hur ett spel skall se ut som man gör innan, och delvis under tiden man gör ett spel (vi snackar dator/arkad/konsolspel nu...)

man kan säga att det är ett dokument som kombinerar flera andra dokument som design dokument, budget m.fl.
OK, det motsvarar alltså en systemspec, med vissa inslag av komplett projektdokumentation?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: en gameBible är...

jo, de brukar ju bli stora....
fast att de skulle användas till rollspel var nytt för mig.. :gremsmirk:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: en gameBible är...

systemspec är ett främmande ord för mig, så det kan jag inte säga något om, men jag anar att det är i stil med design document lite ungefärligt...
så det ska väl stämma
 
Top