Nekromanti Söker feedback till mitt första spel

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Hej,
har egentligen aldrig haft intresse av att försöka mig på ett eget spelsystem, men fick en idé för något år sedan och hade velat få feedback.
Spelet heter Lepra och är ett mikro-rpg på en sida. Jag har försökt att få reglerna att komplimentera spelets setting, utan att göra dem alltför krångliga.
Jag fick feeling och anställde illustratören Lina Blixt till att göra en illustration till det - misstänker dock att det är den bästa aspekten av spelet, hehe.

Det jag vill ha feedback på är:
- Har jag återuppfunnit hjulet, finns det något som gör exakt detta?
- Borde siffrorna tweekas, är det för dödligt? (Det är såklart upp till SL, men tänker allmänt)
- Är reglerna helt oförståeliga?

Angående själva formgivningen så är den ganska liten och möjligen svårläst, men det är en sån sak som jag förmodligen kommer att fixa till.
Som sagt, vore kul om någon smartare än jag hade velat titta på det!

Här är länk:
https://www.dropbox.com/s/78l2kwtet38m1hs/Lepra v.0.9.1.pdf?dl=0
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Kul (?) idé! Men, jag får för mig att du har valt temat av en orsak? Varför? Hur skiljer sig berättelserna från andra spel? Med den höga dödligheten blir det svårt att spela annat än en kort encounter sedan kommer någon dö. Riskerar att bli lyteskomik av det. Jag tror att du bör ge temat en ärligare chans. Om nu inte lyteskomik är själva tanken? Men det känns inte riktigt så.
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Måns;n300400 said:
Kul (?) idé! Men, jag får för mig att du har valt temat av en orsak? Varför? Hur skiljer sig berättelserna från andra spel? Med den höga dödligheten blir det svårt att spela annat än en kort encounter sedan kommer någon dö. Riskerar att bli lyteskomik av det. Jag tror att du bör ge temat en ärligare chans. Om nu inte lyteskomik är själva tanken? Men det känns inte riktigt så.
Min tanke är att eftersom man är spetälsk så förlorar man "kraft" för varje ansträngning man gör - hade först tänkt någon annan nedbrytande sjukdom, men spetälska kändes liksom rätt, på något sätt!
Tror du att det hade varit "bättre" om man fick fler tärningar per attribut? Jag har ju en idé om att spelarna ska ställas inför val ("ska jag använda tre tärningar, då kanske jag dör...! men jag vill verkligen klara den här utmaningen"), men det kanske blir lite väl oförlåtande med max 5 tärningar?

Lyteskomik var nog aldrig min tanke, men jag har försökt få med lite humor i det ("En drake har siktats").

Tack för feedback! :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Det finns en bunt system som använder pöltärningar på liknande sätt, men i allmänhet brukar man inte dö när de är slut. Istället måste något göras/offras för att förnya pölen igen. Kika på The Pool eller Solar System.

Men jag vet inte... Det känns lite märkligt att spela ett gäng leprasjuka på jakt efter kyrkosilvret när det slutar med att alla dör av just lepra. Visst, det är nyskapande, men... Har du speltestat?
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Ska speltesta i helgen, tänkte jag!
Det ska ju sägas att det är väldigt mycket tänkt som ett one-shot, snarare än något som är tänkt för episka kampanjer!

Ska kolla in spelen du nämnde, tack!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Skoj att du har skrivit ett spel!

Jag gillar upplägget och beskrivningarna – det känns som att du förmedlar saker tydligt och effektivt. Möjligen blir arketypens "kod" lite svår att koppla till attributen, det tog i alla fall något extra ögonblick för mig att lista ut det. Min rekommendation hade även varit att byta kalligrafi-typsnittet till något som är lättare att läsa (som du själv påpekar).

Jag är också nyfiken på Måns fråga: "Hur skiljer sig berättelserna från andra spel?" Min känsla är också att det bäddar för ren lyteskomik – vilket spontant säkerligen kan vara roligt i sig, men jag har dålig koll på hur känsligt ämne leprasjuka är i dagsläget.
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Det är intressant, jag har inte tänkt det alls som lyteskomik - men förstår verkligen diskussionen. Det är lite samma diskussion kring Sanity-mekanik i olika skräckspel, huruvida man gör sinnessjukdom till något lättsamt. Såsom jag hade tänkt spelleda så kommer poängen aldrig att vara "kolla så dåliga dem är", snarare än ett försök att gestalta en sjukdom genom spelregler.

En sak som kanske borde inkluderas är att utmaningar som kräver slag bör vara, om inte sällsynta så i varje fall väl utvalda av SL. De flesta utmaningar kräver inte tärningsslag för att lyckas, utan endast saker som är utöver vardagliga saker. Men alltså, om jag märker att mina spelare genast försöker göra sig lustiga på sjukas bekostnad så har jag ju definitivt saknat stringens!
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
joth1006;n300395 said:
Hej,
har egentligen aldrig haft intresse av att försöka mig på ett eget spelsystem, men fick en idé för något år sedan och hade velat få feedback.
Spelet heter Lepra och är ett mikro-rpg på en sida. Jag har försökt att få reglerna att komplimentera spelets setting, utan att göra dem alltför krångliga.
Jag fick feeling och anställde illustratören Lina Blixt till att göra en illustration till det - misstänker dock att det är den bästa aspekten av spelet, hehe.

Det jag vill ha feedback på är:
- Har jag återuppfunnit hjulet, finns det något som gör exakt detta?
- Borde siffrorna tweekas, är det för dödligt? (Det är såklart upp till SL, men tänker allmänt)
- Är reglerna helt oförståeliga?

Angående själva formgivningen så är den ganska liten och möjligen svårläst, men det är en sån sak som jag förmodligen kommer att fixa till.
Som sagt, vore kul om någon smartare än jag hade velat titta på det!

Här är länk:
https://www.dropbox.com/s/78l2kwtet38m1hs/Lepra v.0.9.1.pdf?dl=0

Tror kanske att det bör stå attribut som överskrift över dessa. Bara för att förtydliga för nya spelare. Annars tycker jag det är snyggt, rakt och tydligt.
 
Top