Nekromanti Söker en illustratör för en framsida

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge, ett spel med fantasy och scifitema i skuggan av övernaturlighet är klart men saknar en framsida. Spelet ges ut på Myling Spel under 2013. Skulle du eller känner du någon vilja teckna en framsida i färg till boken så hör av dig här eller via PM. Som de flesta rollspel finns ingen budget men vill du ta dig fram som illustratör har du något att skriva på ditt CV och ditt namn kommer självklart finnas med i bokens början.

Hör av dig via PM, mejl: niklas.gerholm@bredband.net, eller svara i tråden.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Niklas73 said:
Starchallenge, ett spel med fantasy och scifitema i skuggan av övernaturlighet är klart men saknar en framsida. Spelet ges ut på Myling Spel under 2013. Skulle du eller känner du någon vilja teckna en framsida i färg till boken så hör av dig här eller via PM. Som de flesta rollspel finns ingen budget men vill du ta dig fram som illustratör har du något att skriva på ditt CV och ditt namn kommer självklart finnas med i bokens början.

Hör av dig via PM, mejl: niklas.gerholm@bredband.net, eller svara i tråden.
Jag skulle verkligen råda dig att betala för illustrationen. Framsidan kommer alltid att utgöra det första intrycket av ditt spel och en gammal regel är att man får det man betalar för. Om du vill ha något gratis har du i princip ingen möjlighet att ställa någon som helst krav på kvalitet, motiv eller utförande. Tiden då spelmakare kunde gömma sig bakom argumentet att det som vanligt inte finns någon budget i ett hobbyprojekt tror jag är förbi.

Hobbies kostar, och om din hobby är att skriva rollspel skulle jag rekommendera att du ändå lägger en slant på en så viktig komponent som omslaget.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har väldigt bra illustrationer i spelet gjorda för 0 och intet av entusiaster så I beg to differ. Att få tag i nån här är ju ett långskott som fan det inser jag men jag har fått mycket gjort av entusiaster i 0 budget projekt (och långt mer än bara rollspel) genom att försöka. Illustratören skulle gjort framsidan men hinner inte och den andra illustratören är numer upptagen. Båda duktiga - båda gör det för sakens skull.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Kolla med herr Jacobsson här på forumet,
han är ju bra, goa färger å sånt. Solvebring gör ju störtsköna svart-vita bilder. Krank kanske kan tipsa om några av sina illustratörer?

/Per
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
+1!

Eller alternativt letar du upp någon creative commons bild som får användas för kommersiella syften som dy tycker passar. Apocalypse world blev skitfint med den approachen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Mmm. Det är svårare att hitta bra SciFi än att hitta passande bilder för nutid och fantasy. Men det går om man vill.

Det GÅR att göra omslag helt utan bilder. Tex Traveller är ju väldigt snyggt, men det säger ju inget om spelet. Skall du använda omslaget för att låta spelet marknadsföra sig själv är det värt att skaffa en bra bild.

Ett annat alternativ är ju att helt enkelt leta reda på en kommersiell bild och FRÅGA om du får använda den i ditt spel. Är den redan klar, jämfört med att den skall göras från scratch, är ju tröskeln lägre.

Det finns mycket fin SciFi på DeviantArt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Devinart har mycket bra material. Jag ska försöka mer där enligt dina förslag. Tack för de övriga tipsen!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Niklas73 said:
Som de flesta rollspel finns ingen budget men vill du ta dig fram som illustratör har du något att skriva på ditt CV och ditt namn kommer självklart finnas med i bokens början.
De flesta illustratörer jag varit i kontakt med rätt skeptiska till det där argumentet. Skulle du gå till tandläkarn och be honom laga tänderna gratis mot att du sa vem han var om någon berömde dig för dina fina tänder? :)

--

Vad hobbyn behöver är illustratörer som vill ha regler skrivna till sina bilder. Istället för den situation vi har nu där spelmakare vill ha illustratörer till sina spel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag vet. Men mina erfarenheter bevisar trots allt motsatsen. Det här är ett väldigt långskott men jag har alltid försökt och det har ofta bringat frukt även om det varit motigt. Här har jag ju redan fått bra tips om än ingen illustratör (än). :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
DeviantArt visar också vilken licens bilden har publicerats under.

Titta på den här bilden jag gjort till exempel.

http://w176.deviantart.com/art/Red-purple-and-green-253601277

I högra "spalten" lägst ner står det "License" Och där visas det att det är "Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 License." Vilket är den licens jag valt på just den här bilden.

Om du frågar en konstnär om du får använda dennes bild så kan det vara relevant att förklara projektet omfattning.

Liksom det är mycket lättare att säga ja bara för att vara snäll till "Litet svensk bordsrollspel med en tryckupplaga på mindre än 500 ex." än någon som inte specificerar vad bilden ska användas till.
 
Top