Söker Dungeon Master till D&D 5E kampanj

potato

En människa på jorden
Joined
6 Jul 2023
Messages
3
Vi är ett gäng på fyra spelare som vill spela D&D, men har ingen Dungeon Master. Allting kommer att ske online på Discord via voice chat. Spelarna har erfarenhet med att använda Roll20 och Owlbear Rodeo.

Spelarna är i genomsnitt relativt nya till spelet, och dessutom rätt unga så vi söker en DM som är okej med att kanske behöva förklara en del och är okej med unga personer mellan åldrarna 13 - 20 (ja, stort åldersspann). Vi planerar att spela på Lördagar 19:00, men tid kan givetvis ändras om det inte riktigt fungerar.

Om du är intresserad, så kan du kontakta frisaf på Discord. Skicka en friend request och säg att du är från det här inlägget, annars kan det hända att jag glömmer bort att jag ens skrev detta och ignorerar friend requesten. Om du har några frågor, så kommentera bara och jag ska försöka svara efter bästa förmåga :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Vi är ett gäng på fyra spelare som vill spela D&D, men har ingen Dungeon Master. Allting kommer att ske online på Discord via voice chat. Spelarna har erfarenhet med att använda Roll20 och Owlbear Rodeo.

Spelarna är i genomsnitt relativt nya till spelet, och dessutom rätt unga så vi söker en DM som är okej med att kanske behöva förklara en del och är okej med unga personer mellan åldrarna 13 - 20 (ja, stort åldersspann). Vi planerar att spela på Lördagar 19:00, men tid kan givetvis ändras om det inte riktigt fungerar.

Om du är intresserad, så kan du kontakta frisaf på Discord. Skicka en friend request och säg att du är från det här inlägget, annars kan det hända att jag glömmer bort att jag ens skrev detta och ignorerar friend requesten. Om du har några frågor, så kommentera bara och jag ska försöka svara efter bästa förmåga :)
I största välmening:

Om ni redan är fyra pers som redan har kontakt, vill spela samma sak, och har scheman som fungerar, varför är det ingen av er som tar er an att spelleda? De andra skulle ju säkerligen ha stort överseende med att det finns en inlärningskurva, ni kan hjälpas åt att hålla koll på regler och sånt, och ni kan rentav turas om att spelleda varsin liten kampanj i taget.

Vore supertråkigt om ni inte fick spela för att ni inte hittar någon främling som vill ställa upp!
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
OM ni funderar på att följa Ceruleanfives råd så kan jag rekomendera den är youtube-serien om att spelleda DnD:


Den serien fick mig att sluta vara en motvillig SL och istället bli en entusiastisk SL =). Och ni kan alltid rotera spelledandet så att alla får chans att spela =)
 

potato

En människa på jorden
Joined
6 Jul 2023
Messages
3
I största välmening:

Om ni redan är fyra pers som redan har kontakt, vill spela samma sak, och har scheman som fungerar, varför är det ingen av er som tar er an att spelleda? De andra skulle ju säkerligen ha stort överseende med att det finns en inlärningskurva, ni kan hjälpas åt att hålla koll på regler och sånt, och ni kan rentav turas om att spelleda varsin liten kampanj i taget.

Vore supertråkigt om ni inte fick spela för att ni inte hittar någon främling som vill ställa upp!
Jo, jag skulle nog kunna vara spelledare, men känner att jag inte riktigt har tid att förbereda allting. Om jag nu skulle vara spelledare, har du något tips på en svensk färdiggjord kampanj som man skulle kunna köra, eller måste man bara översätta de på engelska?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Jo, jag skulle nog kunna vara spelledare, men känner att jag inte riktigt har tid att förbereda allting. Om jag nu skulle vara spelledare, har du något tips på en svensk färdiggjord kampanj som man skulle kunna köra, eller måste man bara översätta de på engelska?
Om det är mängden förarbete som avskräcker känns det lite anmärkningsvärt att förvänta sig att någon annan ska göra det arbetet åt er? Och i min erfarenhet kräver färdiggjorda kampanjer minst lika mycket arbete som att hitta på något eget från grunden.

Ifall tidsbrist är ett problem rekommenderar jag nog att ni hittar ett annat upplägg – exempelvis mer improviserade kampanjer, eller ett mindre tidskrävande rollspel.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jo, jag skulle nog kunna vara spelledare, men känner att jag inte riktigt har tid att förbereda allting. Om jag nu skulle vara spelledare, har du något tips på en svensk färdiggjord kampanj som man skulle kunna köra, eller måste man bara översätta de på engelska?
Man behöver inte översätta, man kan köra på lite svengelska bara. Förutsatt att alla i gruppen behärskar Shakespeares och Chaucers språk, förstås.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Några lösa tankar ...

Om ni vill spela på svenska kan det kanske vara värt att kika på svenska spel som liknar DnD. Svärd & Svartkonst bygger på samma grundmekanik som DnD men har inte lika mycket regler och är inte lika superhjälteaktigt som DnD 5E. Själv har jag spellett och haft roligt med Svärd & Svartkonst och kampanjen Naram Akaris ruiner. Både grundspelet och kampanjen finns att köpa på DriveThruRPG.

@Oldtimer har även gett ut Dunder & drakar samt några tillhörande äventyr. De finns bland annat att köpa hos Bokus för i mitt tycke överkomliga priser. Dunder & drakar bygger om jag förstått saken rätt på DnD 4E. Jag har dock varken läst eller spelat spelet så jag kan inte uttala mig närmare om innehållet.

När det gäller förarbete kan det också vara värt att fundera på att spela fysiskt istället för digitalt. Jag har själv inte spellett i Roll20 men vad jag hört av andra kan det vara ordentligt tidskrävande att förbereda spel där.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Bara kör på som SL, är mitt tips! Förbered om du hinner, annars bara hitta på allt eftersom. Du kommer märka vad som är mest vettigt att förbereda.

Vidare är vissa typer av äventyr / spel mer tidskrävande att förbereda än andra. Exempelvis tycker jag själv att det går snabbare att förbereda till Svärdets Sång än till D&D 5e. Men det beror även på hur du spelleder! Men sånt kommer du märka under resans gång.

En annan smart grej är att bytas om med att vara SL, och byta system lite ibland. Så får alla testa på, och märka hur det är att SLa. Olika system blir mkt mer lockande när alla testar att SLa, är oxå min erfarenhet. Jag diggar själv D&D 5e men hade inte velat köra det enbart i resten av livet.. :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Tack för tipsen allihopa! Får se hur det går med spelledandet, antingen kör jag eller så försöker vi på engelska istället.
De allra flesta som spelar D&D 5e i Sverige spelar på svenska men använder de engelska reglerna. Kanske är det några som översätter vissa termer och personligen blandar jag lite... typ "jag spelar magiker" eller "Stina spelar warlock". Ibland säger man plate mail och ibland plåtrustning. Ibland säger vi goblin och ibland vätte.
 
Top