Nekromanti Söker de lärdes visdom.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har gett mig på att spelleda Undergångens arvtagare och det var evigheter sen jag spellede MUA senast så en del saker har fallit i glömska och har nu blivit oklara hur dom fungerar .

En sak som förbryllar mig är avancerad strid .

Man kan max utföra 4 offensiva handlingar om man inte har mutationer eller psi-mutationer som säger annat
???
Om du utför endast en offensiv handling under en stridsrunda så utför du den på sitt fulla fv men vill du utföra fler handlingar än den första så får samtliga offensiva handlingar i stridsrundan -25% i avdrag per handling .

Allt är klart så här långt men sen i exemplet säger dom att Rutger blir anfallen av två skurkar och drar sin pistol och skjuter två gånger ,Rutger utför 3 handlingar ,dra pistolen och två skott och får sålunda -50% på båda skotten . Borde inte Rutger i rimlighetens namn få -75% eftersom han utför 3 handlingar dra pistolen och sedan 2 skott
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Av informationen du gett ovan, utan att ha någon större insikt i MUA (jag har spelat det två gånger men tror inte den här situationen kom upp) så låter det som att det ska vara -25% för varje extra handling utöver den första.

För i din tolkning om man ska kunna göra 4 handlingar så skulle man alltså få -100% på alla fyra handlingarna vilket ju låter som att det inte alls går att göra fyra handlingar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tack för hjälpen .

jag ser nu att jag feltolkat och det bör vara så att har man tex fv 50 i pistol och skjuter 3 skott så skjuter man det första på fv 50 och dom följande på fv 25 ist för att skjuta 3 skott på fv-25 vilket inte skulle gå.

Iom att texten säger att vill en rp utföra fler offensiva handlingar än en i en stridsrunda så påverkas ALLA handlingarna negativt och för varje extra handling man utför får SAMTLIGA handlingar -25% så tolkade jag det som utför du 3 handlingar får du 25%*3 = -75% på samtliga handlingar
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En till fråga kom upp i ljuset kring skador och läkning där jag tycker det är lite luddigt skrivit hur det fungerar .

En rp spontanläker kp-skador med en hastighet av 0,5*fys KP i veckan utan vård så där är inget oklart.Kp-skador är skador som inte överstiger traumatröskeln och har sålunda ingen negativ inverkan innan man når 0 kp

Kritiska och dödliga skador är skador som överstiger eller är 2*traumatröskeln och dom läker inte spontant och måste behandlas med första hjälpen , medicin ,läkande händer eller läkedroger .

Den unge junkern Jöns på uppdrag ute i zonen blir skjuten i benet av ett lömsk rubbit och rubbitens muskedunder ger en skada på 15 kp vilket är över Jöns traumatröskeln så Jöns får en kritisk skada i benet .

Dag-bertil gruppens läkare använder medicin på Jöns och slår ett lyckat färdighetsslag ,är nu den kritiska skadan borta och Jöns har 15 kp att läka ?

Säg att Jöns blir skjuten två gånger med två kritiska träffar en på 15 kp och en på 16 KP skall då dessa behandlas separat ,skall man slå medicin för den ena skadan och sen för den andra och när det har lyckats räknas det då som en kp-pott på 31 KP som skall läkas

Om Jöns får en kritisk skada på 15 kp och sen har fått sammanlagda kp-skador på 15 skall man då först administrera medecin på den kritiska skadan och räknas det sedan som två separata skador att det tar 15 kp för att läka ut den kritiska skadan och sen 15 för att läka ut kp skadan eller när väl den kritiska skadan är behandlad så är det sammanlagt 30 KP att läka i en pott
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Dr_Dängrot;n331338 said:
Tack för hjälpen .

jag ser nu att jag feltolkat och det bör vara så att har man tex fv 50 i pistol och skjuter 3 skott så skjuter man det första på fv 50 och dom följande på fv 25 ist för att skjuta 3 skott på fv-25 vilket inte skulle gå.
Nej. Jag tolkar det som att de negativa modifikationerna drabbar ALLA handlingar men så klar bara om man gör mer än 1. 3 skott ger -50% (-25% per extra handling) på alla tre attackerna. Ingen på än att försöka om FV inte överstiger 50% alltså.
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
Bifur har rätt. Det som kan förvirra är att Undvika funkar på det andra sättet. Så första försök till undvika i ronden sker på grund-FV, därefter -25 % på undvika nr. två, -50 % på trean etc. om de sker i samma rond.
 
Top