Nekromanti Söker bra System till Zombie Apokalypse Rollspel.

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Funderade på att köra ett Zombie Apokalyptisk rollspel med min grupp, lite i stil med Left 4 Dead(1 och 2) eller Resident Evil.

Jag funderade på att använda Evolutionens Barn som spelmotor då det låter en strida emot horder av Zombies utan att riktigt sakta ner spelet.

Fast jag vill ju gärna ha "stats" på vapnen osv.
Så jag undrade om det fanns ett bra system som man kan ha mer nutida och ett bra strids system som klarar av flera motståndare och inte saktar ner allt för mycket.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Arfert said:
Har du testat All Flesh Must Be Eaten?
...som inte är sådär jättekul. Liksom, att skilja på en motorsåg och en batong går jag väl med på. Men skillnad på 7.62mm- eller 5.56mm-automatkarbiner är liksom så 80-tal.

AFMBE är ett roligt zombie-spel med intressanta idéer för att göra ett zombie-rollspel. Men reglerna är en sunkig variant av D20 som visserligen har några smarta lösningar (typ hur den hanterar automateld) och kan väl funka ett spelmöte. Men iallafall jag skulle bli galen att använda det längre än så.

För att vara konstruktiv föreslår jag Vo|t.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
När jag själv körde en zombieapokalys för ett år sen använde jag d20 modern. Framförallt för att jag ville ha rollpersoner som initialt var skitkassa men med en skarp kurva i effektivitet. Det funkade sådär.

Mitt andrahandsval var neotech2 pga vapen- och skadedetaljerna men det föll bort pga det jag sökte ovan var svårt att simulera.

Det här: "http://pcdw.wikidot.com/games:left-4:16-dead" har jag inte provat men det är ju ett utalat försök att emulera Left 4 Dead. Det kräver dock att 3:16 införskaffas och förmodligen en del moddande om man vill köra kampanjspel.

/xyas
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
xyas said:
När jag själv körde en zombieapokalys för ett år sen använde jag d20 modern. Framförallt för att jag ville ha rollpersoner som initialt var skitkassa men med en skarp kurva i effektivitet. Det funkade sådär.

Mitt andrahandsval var neotech2 pga vapen- och skadedetaljerna men det föll bort pga det jag sökte ovan var svårt att simulera.

Det här: "http://pcdw.wikidot.com/games:left-4:16-dead" har jag inte provat men det är ju ett utalat försök att emulera Left 4 Dead. Det kräver dock att 3:16 införskaffas och förmodligen en del moddande om man vill köra kampanjspel.

/xyas
Jag kan inte rekomendera 3:16 (jag har spellett det) till zombiespel. Helt olika känsla i att massakrera mjäkiga (?) utomjordingar jämfört med de gående döda. Äventysstrukturen på 3:16 med threat markers som man delar upp på tre fyra olika strider passar inte bra för zombiespel. Väldigt få gånger i zombiehistorier konstaterar man: "jahup, då har vi mejat ner alla, vart går vi nu?".

Det går aldrig att döda alla zombies, man måste alltid vara i rörelse, för varje man stannar upp för att döda kommer två nya. Zombiehistorier handlar om att överleva och komma undan (rätt mig om jag har fel), inte om att knalla in, kicka rumpa och göra sitt uppdrag.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Snow said:
Jag kan inte rekomendera 3:16 (jag har spellett det) till zombiespel. Helt olika känsla i att massakrera mjäkiga (?) utomjordingar jämfört med de gående döda. Äventysstrukturen på 3:16 med threat markers som man delar upp på tre fyra olika strider passar inte bra för zombiespel. Väldigt få gånger i zombiehistorier konstaterar man: "jahup, då har vi mejat ner alla, vart går vi nu?".

Det går aldrig att döda alla zombies, man måste alltid vara i rörelse, för varje man stannar upp för att döda kommer två nya. Zombiehistorier handlar om att överleva och komma undan (rätt mig om jag har fel), inte om att knalla in, kicka rumpa och göra sitt uppdrag.
Nej om det är den sortens zombiehistoria man vill berätta så krävs såklart moddandet jag nämnde. Man får väl ta bort threat token-strukturen och bara ösa på med dem när man känner för det eller nått. Själv skulle jag nog mest sakna mer detaljerade skador. Det är alltid givande om någon bryter benet eller får ett öga utpetat medan man slåss mot zombies.

/xyas
 
Top