Nekromanti Söker assistans av DoD-veteranerna

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Jag kom idag över en bunt gamla DoD-böcker för en spottstyver, men eftersom jag inte var med när det begav sig så tänkte jag kolla med er veteraner vad det är för sorts böcker och om de är värda någonting. Jag är ganska säker på att de flesta är till DoD-91 och DoD Expert, då de alla är utgivna i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet. Jag skriver en kort beskrivning för varje bok och vilket skick de är i. Jag vore hemskt tacksam om någon som vet mer än jag kunde ta sig tid och klargöra vilken sorts böcker det handlar om och vilken utgåva de är till. Om de är värda någonting vore jag jätteglad om ni ville säga det också!

- Drakar och Demoner Monster. Utgiven 1990 av Target Games. Består (enligt första sidan i boken) ”huvudsakligen av nyskrivet material författat av Henrik Strandberg”, men också ”en hel del material från Monsterboken, Monsterboken 2, Sinkadus och Äventyrs kampanj- och äventyrsmoduler. Omslaget är illgrönt med en svartvitgrå bård, samt texten: Monster Kampanj 1. Boken är i mycket gott skick och omslaget har inplastats av en tidigare ägare.

- Stadsintermezzon. Utgiven i sverige 1988 av Äventyrsspel, ursprungligen utgiven i USA under titeln Citybook 1. Omslaget har texten: Spelhjälpmedel 1 Stadsintermezzon – Förlustelser och avkoppling för råbarkade äventyrare och där återfinns också en bild på två synnerligen råbarkade äventyrare i färd med att plundra en dungeon. Omslaget av David Martin, översättning från engelskan av Eva Palm. Boken är i mycket gott skick och omslaget har inplastats av en tidigare ägare. Utanpå plasten på omslaget sitter en prislapp.

- Djupets fasor. Utgiven 1989 av Target Games. Mikael Svanberg, Anders Blixt och Olle Sahlin står listade som konstruktörer. Omslaget har texten: Äventyr Djupets Fasor – Ett äventyr till Drakar & Demoner Expert. Omslaget är rött med en bild på en liten drake och två skumma typer, bilden av Ken Kelly. Boken är i fint skick med aningen slitet omslag.

- Svartfolk. Utgiven 1991 av Target Games, som konstruktörer står Mikael Stenmark och Ola Nilsson. Omslaget är brunt med en bild av Angus McKie, som visar några medlemmar av svartfolket i färd med att skjuta pilar på ett slott som står i lågor. Där finns också texten: Drakar och Demoner Svartfolk – Ondskans Horder. Boken är i mycket gott skick och omslaget har inplastats av en tidigare ägare.

- Magi. Utgiven av Äventyrsspel, men årtal och konstruktör står inte angivet. Boken är 48 sidor, omslaget är grönt med en vit bård och, i röd text: Drakar och Demoner Expert. Längst ner står, i vit text, MAGI m.m. (älskar detta omslag, no nonsense här alltså). På den första sidan finns en bild på en trollkarl i färd med att skapa ett gäng små stenmänniskor. Boken är i mycket gott skick och omslaget har inplastats av en tidigare ägare.

- Magi Formelbok. Boken (eller häftet, volymen är inte ihophäftat längs långsidan utan snarare längs en av kortsidorna) är på 70 sidor, utgivet av Äventyrsspel men utgivningsår står inte listat, ej heller konstruktör. Det verkar mycket riktigt vara en formelsamling, redan på första sidan återfinns rubriken Allmänna Besvärjelser och sedan är hela boken en lista på besvärjelser. Omslaget är grått med röd text: Magi Formelbok. Dessutom är där en bild på ett färggrant pentagram med ett öga i mitten. Boken är i hyfsat skick med slitet och delvis trasigt omslag.

Någon som känner igen dessa volymer?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Stadsintermezzon är egentligen en universalmodul som beskriver platser och personer i en generell fantasystad.
  • Det låter som att din Monster bara är bok 1 från en box som hette just Monster. Det fanns fyra häften och en tabell i boxen, som handlade just om monster. Monster skapades för Expert, men kan användas till DoD'91 utan problem.
  • Djupets fasor var ett äventyr till DoD Expert, men kan användas till DoD'91 utan problem.
  • Svartfolk är en modul om orcher och andra former av hemsketyg. Den är liksom Monster skriven i övergångsperioden mellan DoD Expert och DoD'91 och bör kunna användas med båda.
  • Magi-häftet är det andra häftet som ingick i DoD Expert, och behandlade just magi. Det är alltså hälften av DoD Experts regler som du håller i handen.
  • Magi Formelbok var en av två häften som ingick i boxen Magi. Den boxen var avsedd till DoD Expert och byggde ut det gröna häftet som du har ovan.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Ah! Snabbt och koncist svar av hr. Sundelin, man får tacka ödmjukast. Jag var inte medveten om länken du gav mig, tackar för den också.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Magi Formelbok var en av två häften som ingick i boxen Magi. Den boxen var avsedd till DoD Expert och byggde ut det gröna häftet som du har ovan.
Tre häften. Ett svart (regelbok), ett vitt (spelarbok) och ett grått (formelbok). Om man ska välja mellan dem är det väl dock formelboken som är mest intressant; den bör gå bra att använda med EDD utan de regelutökningar som finns i de övriga två häftena. DoD Magi har varit rätt efterfrågat för att vara en så pass sen produkt, men som Krille påpekar har du inte så mycket som är komplett.

DoD Svartfolk tycker jag själv är en mycket bra modul (och den är ju komplett i o m att det bara var ett häfte) men om det är något större värde i den vet jag inte.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Petimeter

"Tre häften. Ett svart (regelbok), ett vitt (spelarbok) och ett grått (formelbok)."

...helt rätt, och ska man vara helt petig så ingick också två tennfigurer, en golvplan och en liten bunt med tjugotalet kort inspirerade/plagierade från tarotkortens högre arkana.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Återigen, man tackar för assistansen.

För att förtydliga mig lite grand: jag planerar alltså inte att sälja några av dessa böcker, jag kom över dem i princip gratis häromdagen och tänkte höra mig för dels i vilket sammanhang de gavs ut och dels om de var värda någonting överhuvudtaget. Att en del var inkompletta förstod till och med jag, med tanke på böckernas upplägg. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Sent svarat, kanske? Tänkte bara ge min synpunkt

"Drakar och Demoner Monster. /.../ Boken är i mycket gott skick och omslaget har inplastats av en tidigare ägare."
Smart av den förre ägaren.. Hade jag inte varit så slö skulle jag också plasta in mina DoD-prylar.. De är alldeles för "dyrbara" (från affektionvärdet, sett) för att nötas ut.. Boken är väl sådär..

"Stadsintermezzon."
Själva modulen är vid första genombläddringen sådär.. Den "ger" egentligen inte såå mycket.. Idén är dock riktigt bra.. Det är en inspirationskälla för idéer och ger en hum om hur vissa miljöer ser ut.. Namnen är italienskklingande och passar, enligt mig, rätt dåligt in i namnen i DoD ska låta som.. En annan sak som är bra är att det inte står några specifika DoD-värden, utan istället tolkningsbara värden.. Det gör det hela mycket lättare att anpassa äventyrsuppslagen och SLP:na till sin egen spelgrupp, då "Bra" faktiskt kan innebära olika saker i olika spelgrupper (och i olika personers ögon)..

"Svartfolk."
Den enda modul, som Target Games släppte, som var någorlunda välgjord och "hel".. I de flesta andra böcker fick man mest smakprov på vad som fanns att bjudas på, så att säga..

"Magi. Utgiven av Äventyrsspel, men årtal och konstruktör står inte angivet."
Jag antar att man fick den i samma låda som "Drakar och Demoner Expert"-boken (EDD).. *tar sin blåa box och tittar på baksidan*
"Lådan innehåller:
• 2 Regelböcker
• Rollformulär
• 20-sidig tärning"
*Slår upp den blåa EDD-boken* 1985 är boken utgiven och jag antar konstruktörerna är desamma som i övriga EDD-prylar..

"Magi Formelbok. /.../ Boken är i hyfsat skick med slitet och delvis trasigt omslag."
Inte konstigt då den antagligen är välanvänd.. Besvärjelserna i den gröna EDD-boken är bara att kassera då den gråa har uppdaterade regler och besvärjelser.. Bland annat är Fata Morgana (stor illusion) borttagen i den gråa, då det var rätt oklart hur man använde den.. Dock ska allt annat i den gröna magiboken användas..

De två övriga böckerna till magiboxen är endera svart och vit och förklarar lite om magiker och vad skolorna är för något.. De behöver man egentligen inte ha.. Jag har klarat mig utan dem i alla år.. Det är faktiskt inte förrän någon månad sedan jag läste dem för första gången..

"Någon som känner igen dessa volymer?"
Alla förutom Djupets fasor.. Just de gamla DoD-äventyren brukar inte vara någon höjdare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drog förbi DoD-forumet när han ändå var inne och svarade på ett PM
 
Top