Söker äventyr till en rymd-kapare/-upptäckare spel

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Jag ska spelledda ett Rogue Trader rollspel (användande en hakning av Barbarians of Lemuria för regler) och känner att jag kan behöva lite äventyr/äventyrs idéer i bakfickan. Vad för äventyr känner folk till som de tror kan vara av inspiration? Gärna lättåtkomliga sådana.

Har inga problem att försöka göra om pirat/upptäckare äventyr i historisk/fantasy miljö till rymden.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Följer.

PS Antar att du sett ’Dark Heresy’-hacket till BoL? Future ngnting?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
För framtida referens så är en av äventyren jag hittat som jag tänker använda 'Voyage of Mercy' från DnD 3.5 boken Blood Sea: The Crimson Abyss.

Äventyret är summerat att en flaskpost har hittats från en skeppsbruten paladin som beskriver ungefär var han förliste o den något noterbara öarna där han och de andra skeppsbrutna befinner sig. RPna blir kontaktade av paladinens tempel som ber dem hitta ön och rädda de skeppsbruten. De måste först få reda på var ön troligen ligger genom att tala med sjömen eller hanmstads högdjur (de har ju tillgång till sjökort o liknande som man inte visar för vanligt folk). Sedan ska man ta sig till ön, vilket kan leda till problem.

Själva ön är omgivet av ett korallrev som är medvetet och kan infekterar folk med sina sporer (rätt ord?) och göra döda infekterade till en variant av levande skelett. Korallrevet har infekterat delar av de skeppsbrutna, men inte paladinen (den kan inte det) och eftersom den inte kan ta över alla o paladinens maktböner kan driva ut infektionen så har den hållit sig och sina infekterade dolda. Det finns också en grupp ödlefolk på andra sidan ön som är immuna mot korallinfektionen (tack vare sin druidledare) men känner till den o gillar den inte, de känner även till att många av de skeppsbrutna är infekterade o vill döda dem men saknar manskap. Ska kanske ta upp att desa ödlefolk inte beskrivs som egentligen neutrala eller goda o de skulle sannolikt ha problem med de skeppsbrutna även om de inte hade infekterade bland sig. Samtidigt så är det möjligt att förhandla med dem om man gör det på rätt sätt.

Korallrevet vill att de infekterade tas ifrån ön till någon annanstans där de kan lägga grunden för en ny koloni. Även en grupp av levande korallskelett Kommer (om allt går enligt planen) hänga med, klängande på RP:nas skepps undersida. Den vill även ha ihjäl ödlefolket och de infekterade kommer att försöka övertala RP:na att det är mödan värt att döda ödlefolket innan de seglar iväg med de skeppsbrutna.

På hemvägen kan det ske grejer som avslöjar korallskeletten under skeppet, eller att det är något fel med de infekterade. Om tillräckligt bevis mot dem läggs fram kommer de infekterade (med hjälp av skelleten om de är kvar) att försöka döda de oinfekterade. Om de infekterade och skeletten inte upptäcktes kommer de att sprida sig o försvinna, o senare kommer rykten om nya onda korallrev här och där börja höras...


Det jag tänkte är byta ut flaskposten mot ett astropatiskt nödrop, och templet mot någon organisation som inte kan avvara någon sina egna skepp men kan belöna, ön blir en planet. Tänkte att korallrevet är en naturlig grej för planeten.

Det astropatiskt nödropet anger tillräckligt med koordinater för att Navigatör (som en av mina spelare ska vara) kan lista ut det, men först efter lite politikande med de lokala Navigatör husen för att få lite mer lokalkännedom.

Motsvarigheten till paladinen är immun mot korallinfektionen tack vare naniter i hens blodomloppet som ger hen snabbare läkning o utan att hen vet om det immunitet mot korallinfektionen. Har inte bestämt vad hen ska vara men någon viktig nog för att be en Rogue Trader om att hämta hen - alternativ är hen inte så viktigt men uppdragsgivaren gillar hen nog för att göra sig besväret. Några förslag?

Ödlefolket kan vara en inföd ras vars evolution helt enkelt gjort dem immuna, krooter eller orker vars biologi spottar ut korallsporerna, degenererad ättlingar till ett tidigare mänskliga koloniserings försök vars DNA manipulateds för att göra dem immuna. Några förslag?

Är osäker hur jag ska handskas med de infekterade när spelarnas skepp väl lämnar planeten, om nu inte de gör något som gör att de upptäckter den (ex. medicinsk undersökning). Ska de försöka lämna en/flera kolonier i skeppets kloak/vattensystem? Försöka undvika uppmärksamhet fram till de är på en planet? Eller ska kanske resan genom Warpen leda till plötslig och kraftig mutation o man har ett gäng bärsärkar med taggit korall pansar, klor och liknande härjade i korridorerna. Några förslag?
 
Top