Nekromanti Sök, så spelar vi

G

Guest

Guest
Re: Vilket nummer är det?

1701 A+B+C+D... ror väl det är uppe i E nu... Men jag är osäker påd et sista :)

MVH
Lexx
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Perfekta tal

Inlägg 8192 är det enda inlägget vars nummer är ett perfekt tal (inlägg 6, 28 och 426 verkar vara borttagna, och nästa perfekta tal efter det, 33.550.336 har vi inte kommit till än :gremwink: ). Det är förvisso ett ganska harmlöst inlägg, startat av en 16 år gammal Ymir (vilket på ett ganska gulligt sätt syntes. När var senaste gången ni såg Ymir göra en :) smiley på forumet liksom? :gremwink:

Sen kommer jag inte på några andra snygga tal som är heltal.


/Naug, matematiker?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Perfekta tal

Ptroo! Du befinner dig inte bland idel dweebar här, vet du. Var snäll och förklara vad ett "perfekt tal" är, är du snäll.

/Rising
muttrar saker om akademiker, och är för slö för att googla.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Dweebiness.

"Ett perfekt tal är ett tal, större än ett, som är summan av sina delare. Man tar med den triviala delaren 1, men inte talet själv. Det lägsta perfekta talet är 6 då det är delbart med 1, 2 och 3, och summan av dessa tal är 6."
- Susning.nu

Så det så. Fast varken 426 eller 8192 är perfekta tal...496 och 8128 däremot. Och ja, det är dubbelkollat mot flera andra källor. Däremot har jag inte orkat räkna efter själv... ¬_¬
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Dweebiness.

"Så det så. Fast varken 426 eller 8192 är perfekta tal...496 och 8128 däremot. Och ja, det är dubbelkollat mot flera andra källor. Däremot har jag inte orkat räkna efter själv... ¬_¬"

:gremblush:

Skrev av fel, på båda >_<


/Naug, skäms en smula
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Åh just det...

"Ett perfekt tal är ett tal, större än ett, som är summan av sina delare. Man tar med den triviala delaren 1, men inte talet själv. Det lägsta perfekta talet är 6 då det är delbart med 1, 2 och 3, och summan av dessa tal är 6."


Den där definitionen brukar inte matematiker använda. Dom brukar istället oftast säga att ett tal är perfekt om summan av dess delare är lika med dubbla talet. Alltså att t.ex. 1 + 2 + 3 + 6 = 2x6. Men det är ju en pettitessfråga av äkta besserwisserklass. Vilket är anledning till det här inlägget :gremlaugh:

Fast framför allt så är det lite lättare att räkna på, och sen tyckte man att det var inkonsekvent att ta bort den ena triviala delaren (6 i det här fallet) men inte den andra (1 då då). Jag tror den ursprungliga definitionen kommer från de antika grekerna
som inte riktigt köpte det där med att dela ett tal med sig själv. För då delas ju ingenting liksom, om man tänker geometriskt. Vilket dom alltid gjorde. Dom behärskade typ inte algebra :gremsmile:


/Naug
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Då skall vi se på två tuffa tal, vi börjar med "elite", dvs portnummret som Back Orriface använder sig av: 31337 (vilket senare kortades av till 1337 på "hackerspråk" för att symbolisera LEET som uttalas elite).

Detta är ett rätt coolt inlägg då det pekar på en tråd men som alla som knappar in det så är det inte något inlägg i tråden som är markerat, är det kanske någon bugg i systemet, det är i alla fall lite elite.


Siffra nummer två är inte lika tufft, det är ju självklart ondskan i talform, det vill säga 666, som alla som provat så får man bara upp att man inte kan läsa inlägget, det måste vara väldigt ondskefullt ifall redaktionen vill skydda oss från dess innehåll, eller hur?

/Seinet Wintermute - Skall nanna kudde och sussa täcke nu
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bäst/roligast/knäppast/Arvidos sökning får en hyllning..
Åh nej, vilken press.....

Här är några.

190753 är mitt förra telefonnummer, man kan undra hur jag förändrats sen dess? Jaha.. :gremcrazy:

1939 började andra världskriget, men det blev inte så stor kontrovers här, även om chrull pratar på tyska..

24 7 365 låter som något som håller på för alltid, och mycket riktigt..

Du säger att du har funderat på det här i en månad? Tja.. Just det, Han!

Och nu börjar det bli lite läskigt här..

1984, som ingen vill leva i leder till läskig mythos..
42^2, som Lewis Caroll tyckte var så speciellt.. gör också det!!

Tänk om det är någon sorts konspiration.. Jag börjar på 111111, för någonstans måste man ju börja, och där hänvisas jag till 4000..
4000 hänvisar, på ett listigt sätt, till 505, men 505 går inte att läsa! Det går dock att se i URL-raden att det är ett inlägg på redaktionsforumet.. Vad döljer redaktionen för oss egentligen??
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det är jag som skrivit följande kryptiska meddelande: "Du har missat öppen folder för nya meddelande, den som har en röd prick."

Vad det betyder får ni försöka dechiffrera själva.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Google-botarna

En sak som jag kom på medan jag sökte var hur otroligt trista vissa inlägg är.. Jag hoppas att det blev en nyttig läxa för er som deltog i sökutmaningen.. Skriv roligare inlägg i fortsättningen!

Något som däremot är ballt är Google-botarna, som är något utav ett fenomen på forumet.. De brukar finnas om natten på Inloggadesidan och söker igenom gamla inlägg till Googledatabasen.. Alldeles nyss såg jag på Inloggade-sidan att en bot "läste" det här inlägget.. Ett inlägg som är hur grymt som helst.. Så ta gärna för vana och klicka på några av de inlägg som de anonyma läser, för kanske är det en bot som går igenom någon bortglömd guldklimp..

/Han som inte orkade starta en ny tråd bara för att säga det där om Google-botarna

PS. I övrigt vet jag nog inte vilka sökningar var roligast men Arvidos sökningar var rätt grymma.. DS.
 
Top