Nekromanti Sång i rollspel...

Eliara

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
35
Location
Luphion, världens största slum
I äkta Toklien-anda fyller vi ibland tråkiga värdshusbesök med lite trevlig sång. Sång kan förnöja, och återberätta världens historia. Ifall en karaktär har typ en bard-skill eller singing-skill så förser allting vår GM denna med trevliga sånger som återberättar viktiga händelser i spelvärldens historia. Det kan också berätta om en plats som spelarna kanske senare kommer fara till. Det blir alltid lite skoj att besöka en plats man hört talas om i sånger som man lärt sig av sin farfar, typ. /images/icons/smile.gifDen här sången berättar om en plats. Den är tagen ur halvhoben Golos lilla sång-sortiment:Värdshuset Solens GrinI norra söderns väster,i landet känt för fester,där finns en byggnad stor och fin,den heter värdshuset Solens Grin.Där hörs en massa skratt och böloch man dricker mycket öl.Man dricker aldrig något vinpå det världskända värdshuset solens grin.Mången äventyrare har där druckit,mången trollkarl har där ätit.Man festar dag ut och dag inpå det världskända värdshuset solens grin.Mången kamp har där uträttats,mången saga har där berättats,i denna byggnad stor och finsom heter värdshuset solens grin.(Golo är inte så bra på texter så därför är kvaliteten på denna sång inte så bra.... Förlåt mig Golo! )
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Hehe, påminner mig om när jag spelade en bard. Modellerade honom efter Barden i Monty Pythons "Search for the Holy Grail". Riddaren i gruppen(som jag nödvändigtvis kände mig emotionellt tvingad att skriva låtar om) blev ganska sur när han gick i en fälla för 5 gången i rad(den här gången en klassisk Fot-i-snara-och-flyga-upp-i-luften-fälla) och jag gjorde låten "Riddar Skrammelplåt av Landet Upp och Ner".

Skrammelplåt, ja dena krigare så stark
trampar fram genom skogen.
Och Skrammelplåt han charmar en prinessa så skön
som han hittade djup in i skogen.
Men prinsessan ack så skön
är ändå en SNARstucken mö.
Han blir prinsessan vigd av en fee.
Ett stor vackert bröllop det blir de.

Skrammelplåt, ja dena krigare så stark
trampar fram genom skogen.
Och Skrammelplåt han charmar en prinessa så skön
som han hittade djup in i skogen.
Med prinsessan fast han var
Som ett koppel som håller han kvar
Vigd till prinsessan av en fee.
Och han blir Riddare av landet Upp och Ner.
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Haha, det var ett exempel på en skön riddarvisa det! Applåder och visslingar. Några funderingar på att skicka in den till melodifestivalen nästa år? Jag skulle garanterat lägga min röst på den, om den så framfördes av dansbandet Bahamas eller vad de nu heter.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
En undran

Eftersom ni nu plitar ihop sånger och liknande till era rollpersoner, så började jag fundera på om ni sjunger domdär sångerna under spelmötena också? Det skulle vara diskriminerande mot spelare som spelar barder men inte kan sjunga /images/icons/wink.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vem ska sjunga ??

Vem är stackaren som ska framföra dessa sånger ??/images/icons/wink.gif
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: En undran

Bah, det behöver ju inte låta bra! Jag kan bara sjunga halfhyfsat och mina komponerings talanger är icke de främsta men jag skrålar glatt varje gång min bard sjunger en sång(till mina medspelares fasa)
 

Eliara

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
35
Location
Luphion, världens största slum
Re: Halvhob? och absurt sex

Svar till "ha sex med en hob?"
Han/hon (människan asså)va väl lite (/images/icons/grin.gif) desperat.Eller så var hon så liten att hon inte kunde göra motstånd när den stora elaka våldtäktsmannen kom. /images/icons/devil.gif Vaffan, NÅGOT HÄNDE!


Svar till "det blir väl en quarterling"
Nee. Han är inte riktigt en halvhob.
Hans farfarsfar var typ hob, eller hans farfarsmor, eller hans mormorsfar, eller nåt. Du fattar säkert.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
för min del låter den där sången mer som en dålig infomercial... /images/icons/wink.gif, fast å andra sidan så kanske han sjunger en sång som ska hylla värdshuset...
tack för tipset förresten, jag har en känsla av att jag kommer använda det i min nya kampanj /images/icons/smile.gif
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Re: halvhob? Snacka perverst sex!!!!

Han kanske råkade ut för en fruktansvärd olycka när han var liten. kanske lekte han för nära skördetröskan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ett botemedel... (lätt oseriöst..)

Jag har ett bra botemedel mot dålig sång & det stavas alkohol. Om man i gruppen intar en lagom mängt av detta så kan det bli ganska skojsigt sedan..../images/icons/grin.gif
 
Top