Nekromanti Såga min pose

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Här är en bild på två krigare. Tiden är antika egypten. Den ska ritas av så att den ser tecknad ut (se nedan för ett step-by-step-exempel). Jag har fruktansvärt svårt för armar, ben, fingrar och sånt. Så jag använder datorn som stödhjul. Ovanpå de nakna kropparna ritar jag rustning/kläder.

Kommentera gärna allt, vapen, poser, motiv, ljussättning etc.



Jag gör bilder till mitt rollspel såhär (bland annat). Först modelerar jag scenen i blender. Sen sätter jag upp kamera och lite enkel ljussättning och rendrerar ut en ful bild. Bilden printas och läggs på ljusbordet så att jag kan rita av den för hand.

 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Tycker dom ser lite stela ut, Speciellt han hopparen. Skulle gjort yxkillen mer ihopkrupen bakom sin sköld och gett hopparen en mer böjd rygg och ett tvåhandsgrepp på svärdet
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Du har helt rätt. Svårt att se själv. Men tvåhandsfattning på en falcata blir svårt. :)

Jag ställde mig i redo-position själv och upptäckte att benen fasen är på fel håll. Sen har jag böjt lite ryggar och nackar. Pillat lite mer.

 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ratsalad;n98994 said:
Lekte lite med din "gubbe". Problemet är att den är lite odynamisk, man får känslan av en kille som snubblar över en tröskel med svärd i handen - testa att ta ut svängarna mer och skapa mellanrums-former mellan lederna. Gjorde ett sinnesjukt snabb skiss på vad jag menar, så be gentle. ;)
Coolt, din gubbe ser bra mycket bättre ut! Speciellt svärdsarmen. Har du något emot att jag snor den?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Den nya posen är mycket bättre. Framför allt på mannen på marken. Möjligtvis behöver han luta sig framåt lite mer för att verkligen ta emot kraften från anfallet. Som det ser ut nu så är han i mitt tycke lite för upprätt.

/Ulfgeir
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Nästa version. Ska jag räta ut armen lite på hopparen? Att vissa leder ser lite kajko ut är inget att bry sig om, det fixar jag så gott jag kan med penna, eller så försvinner det under kläder.

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Posen är helkonstig. Det är också svårt att ge definitiva svar när du inte säger vad bilden faktiskt ska föreställa. Vad har krigaren gjort? Vad är hans motivation i ögonblicket? Vad försöker han göra?

Vi börjar med krigaren till vänster.
Som Ratsalad sa så verkar det för tillfället som om han snubblat över en tröskel.
1. Har han hoppat ifrån en högre avsats? Isåfall så bör hans ben vara längre fram, och gör sig redo för att landa (titta på hur parkour folk ser ut mitt i hoppet) Exempel Exempel Exempel
2. Har han hoppat upp i luften för att göra någon slags powerstrike? Isåfall så bör hans dominanta ben vara utsträckt och hans andra ben befinna längre fram. Åter igen. Titta på folk som faktiskt hoppar.
Hans överkropp är också konstig. Om han förbereder sig för ett kraftslag så bör hans svärdsarm vara längre bak och hans högra arm längre fram. Om han är i mitten av ett kraftslag så bör hans vänstra arm befinna sig längre bakåt och torson vara mer vriden (med svärdsaxeln frammåt) så att han får kraft bakom hugget. Om han håller på med ett lätt hugg och samtidigt för fram vänstra armen för att blockera yxan så bör vänstra armen vara mer utsträckt (och högre upp) och svärdet mer vinklat frammåt (med en 30 graders framåtböjning av vristen) så att han faktiskt kan få fram bladet i tid för att hugga.

Sen tittar vi på krigaren till höger. Grej ett är att hans sköld är fel. Sköldar i den storleken bärs i ett centergrip, dvs att han håller skölden i sin hand, och inte strappad vid armen.
Utöver det så är stansen ganska konstig. Hur har han rört sig?
1. Möjlighet ett. Han försöker powerblocka den flygande killen och sen leverera ett krafthugg. Isåfall så bör hans vänstra ben vara FRAM i posen och högra benet bakåt (försök själv stå med en sköld redo). Han bör ha center of gravity längre frammåt. Om hans ben flyttar sig så är resten av posen okej även om kanske sköldenarmen bör vara i en starkare pose
2. Möjlighet två. Han försöker sidesteppa flygande killen och sedan leverera ett hugg medans han stiger tillbaka. Höger ben bör var mer utsträckt, höger axel kan inte befinna sig så långt bak (överlag bör hans torso vara mindre vriden med vänster axel längre bak och höger axel längre fram).
3. Möjlighet tre. Han fegar ut. Bör inte vara så bredbent (och överhuvudtaget så står benen fel). Huvudet bör inte vara så rakt på fienden utan mer undflyende. Högerarmen bör vara i en mindre "JAG SKA HUGGA DIG MED MIN YXA!" pose.


Överlag. Torson böjer sig MED lederna, inte emot dem.
Tänk också på "Var befinner sig Center of gravity? Är detta rätt med hur lederna befinner sig och var karaktären försöker göra?"
Vad jag skulle föreslå är att innan du posar modeller så bör du själv försöka göra rörelserna som du försöker avbilda, helst medans du filmar.

P.S: Detta var som svar till första bilden. Posen på yxbäraren är mycket bättre i följande bilder (och det är i princip bara skölden som är konstig även om posen bör vara lite mindre bredbent. En regel är en person står axelbrett för avslappnad och och ungefär en fotlängd längre ut för power-poser). Svärdbäraren är fortfarande konstig.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Han som hoppar ser nästan lite rädd ut, kan han inte vinkla in svärdet lite snett bakom huvudet? Fast det vore med sidohugg och svårt få snygg kanske. Men hoppar man sådär känns det som att han borde skrika lite mer, ha armen V böjd så svärdet går ner bakåt (för ett riktigt jädra superhugg liksom, varför hoppar man annars. Andra armen lite närmare kroppen, för finns ändå inget vettigt att ta emot sig mot, om man inte är rädd typ.. Lite mer framåthuvud och kropp tänker jag nog + att ena benet skulle jag nog ha rakt snett neråt istället så det ser ut som man nästan gör ett "indianhopp" eller ska knäa motståndaren.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Några serietidningstips:

-När någon slår, hugger, sparkar eller kastar något är lemmen sträckt först när rörelsen är fullbordad. Innan ser det bättre ut om person är hopkrupen i en pose som möjliggör den tänkta rörelsen.
-Ta i! Överdriv posen och rörelsen. Det ger mer kraft åt upplevelsen. Tänk också på att man använder sig av hela kroppen när man slåss. Ett slag börjar i överkroppen och slutar i handen.
-Stjäl! Titta på vad andra gjort och utgå från det. Man behöver inte göra ett jobb som någon annan gjort.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Mitt tips vore att leta poser på nätet, t.ex. via google image search. Sedan kan du pose:a dina 3D-figurer efter dessa.

Robban har f.ö. helt rätt i att armen inte ska vara utsträckt innan hugget inleds. På så vis var den första pose:n bättre. Armen bör vara vinklad vid armbågen. Det är armbågsleden som huvudsakligen utför själva hugget, varvid den då rätas ut.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tack för alla tips. Ska göra lite nya poser och posta, snart. Fick lite annat att göra.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
1. Komplettera med riktiga referensbilder på riktiga personer. Det gör att saker ser mer rätt ut, och mer levande.

2. Låt det som inte syns inte synas. Till exempel kvinnans ansikte. Hela ansiktet är i skugga, och låt det vara så det blir en bättre blid. Samma sak med kvinnans hand. I den där posen ser man inte alla de individuella fingrarna, så rita inte ut dom. Det räcker med en outline av handen.
3. Vinkeln på bärstolsbilden är fullständigt korrekt, men svårläst. Det där ensamma paret ben som sticker ut under stolen ligger i sån vinkel att att blir svår att läsa.
4. Linjer. Alla linjer är inte likvärdiga. Vissa linjer är viktiga än andra. Låt det linjer som är viktiga för att förstå former vara tjockare och djärvare.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Snow;n98997 said:
Coolt, din gubbe ser bra mycket bättre ut! Speciellt svärdsarmen. Har du något emot att jag snor den?
Har du användning för den, absolut, sno på bara. ;)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Han som hoppar ser nästan lite rädd ut,
Jag har ingen face-rig. Så jag kan inte röra ansiktsmusklerna. :-(
När jag ritar med penna ska han få så mycket war-face jag kan. Bilden i tryck blir 9cm bred så det spelar nog inte såå stor roll.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
2. Har han hoppat upp i luften för att göra någon slags powerstrike? Isåfall så bör hans dominanta ben vara utsträckt och hans andra ben befinna längre fram. Åter igen. Titta på folk som faktiskt hoppar.
Så har jag tänkt mig. Dominant ben (=höger?) är det det han gjort sitt avstamp med?

Jag har gjort skölden större, droppformad. Den ska sitta på armen. Yxkillen är till att börja med överraskad och kryper ihop bakom skölden samtidigt som han laddar med yxan.

EDIT: Skölden kanske ska hållas i handen.

Nåt sånt här:

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Vilket ben som är dominant beror på. Det är det starkaste benet, men då avstamp inte kräver finmotorik så brukar det bli lite olika beroende på hur man tränar. De som tränar fäktning mycket brukar få ett dominant vänsterben (då man använder vänster ben för utfall), men det är lite annorlunda när man har en sköld eller använder svärd med tvåhandsfattning.

Överlag är det mycket bättre nu.
Det du bör göra nu är att flytta hopparens armbåge utåt.
Om du ska drämma till någon så vill du ju använda pectoralis major snarare än deltoid muskeln (då pectoralis är mycket kraftigare). Kraftiga slag brukar gå "över axeln" snarare än rakt över huvudet om man inte använder båda händerna. Det betyder att man också kan använda torsorotation för att få ännu mer kraft.

Det blir också mer dramatiskt.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Mycket bättre! Men om jag vore du skulle jag böja hopparens huvud framåt om det går, så att han tittar ned på försvararen.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Snow;n99075 said:
Jag har ingen face-rig. Så jag kan inte röra ansiktsmusklerna. :-(
När jag ritar med penna ska han få så mycket war-face jag kan. Bilden i tryck blir 9cm bred så det spelar nog inte såå stor roll.

Dåså! Börjar se riktigt bra ut :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tack tack.

Pectoralis Major är bröstmuskeln, blir då hugget mer från sidan?

Jag har vinklat ut armbågen och böjt ner huvudet:

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Snow;n99190 said:
Tack tack.

Pectoralis Major är bröstmuskeln, blir då hugget mer från sidan?

Jag har vinklat ut armbågen och böjt ner huvudet:

Gah. Fick muskelerna fel. Det är inte deltoid utan latissimus dorsi, vilket är en bättre muskel...men i alla fall. De starkaste huggen är från ungefär 45 grader om du hugger vänster->höger (hugger utåt), men inte riktigt lika vinklat om du hugger innåt. Kanske 30 grader.
 
Top