Nekromanti Såg något nytt....

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
...ni har placerat gratisrollspelen i kategorier fantasy, sci-fi etc... :))

Det tycker jag är bra....fast skulle även vilja ha en indelning, på seriöst och oseriöst

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Seriöst/oseriöst?

"Vad menar du med seriöst/oseriöst?"

Visst, gränsen kan vara lite flytande, men t.ex. Zhoria och Västmark är ju inget snack om att det är seriöst.

Men rollspel som snickras ihop på en kafferast, eller sådana där man spelar saker, det klasser åtminstone jag som oseriösa. Kan vara kul ibland, men det är inte seriöst.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Seriöst/oseriöst?

Problemet är väl att om man ska införa reglen att seriösa rollspel hamnar på ett ställe och oseriösa på ett annat, så är det bra om man kan närmare definiera vad som menas med respektive variant, inte bara genom exempel "Jag tycker att si och så är seriöst/oseriöst", utan genom någon slags krav eller regler som ett spel i en viss kategori bör uppfylla för att kunna hamna där. Annars hamnar man just i det förhatliga tyckandeträsket, och då blir det bara den som gör urvalet som tycker. Inte så trevligt tycker jag.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Regler

Ok...ger några förslag på stolpar, är det dock tveksamheter så placeras t.ex. det aktuella som seriöst

1) Innehålla regler som behövs (skapa rp, strid, magi och liknande), minst 10 sidor
2) RP är någon form av levande varelse (med viss utveckling), dvs saker och växter är inte tillåtet, men former av djur t.ex.
3) Skall ha ett syfte (kanske är lite svårt att definiera, men jag menar, skall handla om att kunna göra flera saker, inte bara att utrota (kriga) bort några andra varelser)
4) Skall gå att utveckla, alltså det skall gå att skapa äventyr av olika typer, inte bara som har samma innebörd
5) Rollpersoner skall kunna skapas från början
6) Rollpersoner skall kunna utvecklas och bli bättre och även sämre

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Seriöst/oseriöst?

Visst, gränsen kan vara lite flytande, men t.ex. Zhoria och Västmark är ju inget snack om att det är seriöst.


Men rollspel som snickras ihop på en kafferast, eller sådana där man spelar saker, det klasser åtminstone jag som oseriösa. Kan vara kul ibland, men det är inte seriöst.


Personligen anser jag inte att det är reglerna som gör ett spel "seriöst" eller "oseriöst", det är hur MAN spelar spelet. Tycker stämplar som "seriöst" eller "oseriöst" faktiskt är en form av kultursnobberi och nedvärderande av de som nyttjar spelen.
Typ: "Aha, ni spelar X, men det är minsann inte seriöst som Y!"

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Redaktionen sätter inga betyg eller något annat på de rollspel vi lägger upp och vi står inte för innehållet i dem osv. Därför vill vi inte heller sätta någon sort seriositetsstämpel på rollspelen.

Krilles förslag skulle möjligtvis kunna användas, att skaparen ger sitt rollspel en sorts seriositetsnivå eller vad man kan kalla det. Det kan jag snabbt lägga till i databasen så det kommer upp i info-rutan och så att man kommer att kunna söka på det så småningom. Problem som då uppstår är dock att folk kommer skicka in mail (eller klaga på forumet) om att ett visst rollspel minsann inte alls borde ha just den nivån osv. Detta kommer ske hur mycket vi än försöker påpeka att vi inte har något med graderingen att göra. Förvisso får vi liknande mail redan nu, fast nu är det påpekande om att ett visst rollspel inte borde få ligga uppe då det inte är tillräckligt bra eller seriöst eller vad det kan vara, så det kanske inte spelar så stor roll. Det andra problemet är att få alla som skickar in rollspel att ge ett seriositetsbetyg på sitt alster och att få in det på redan inlagda rollspel.

Men tycker ni att det är ett bra förslag så kan vi lägga till det.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Fritt

Hero
Joined
7 Feb 2000
Messages
841
Location
Bullmark
Kolla in artiklarna och recensionerna också:)

// André Andersson
- Luck is a horse to ride like any other
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Alltid skall man...

Tyckte inte det var en tillräckligt stor ändring för att basunera ut det, de har ju redan varit indelade förut, bara att de inte listades efter indelningen utan det stod bara i den grå info-rutan.

Ska vi sitta och skriva alla grejer vi ändrar på så lär vi ju inte få göra något annat, och vi skulle knappast ha tid att göra ändringar... =P

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Japp!

I slutändan är det ju bara skaparen som vet, om han gjorde rollspelet som ett serisöt projekt, eller om han bara flamsade ihop det för skojs skull.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top