Nekromanti Så: Vilka träffade jag på Stockholms spelkonvent?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Då har jag avslutat mitt hängande på Stockholms spelkonvent för den här gången.

Jag drällde mest runt och småpratade med folk, kollade in Mekanurgs föreläsning och försökte säga hej till så många forumiter som möjligt.

På fredagen satt jag och höll Peter Bergting sällskap, för det var extremt glest med besökare. Men jag hälsade i alla fall på krank, Möller och Vicotnik (och några till som KAN ha varit forumiter men som i så fall glömde presentera sig som såna).

Illern dök upp, liksom Storuggla, Dr Graevling, Rising, Cybot och Arvidos – som tog rörande väl hand om en av våra nyaste användare, Hanna c S, som bevistade sitt första spelkonvent. Bra jobbat grabbar!

Vilka mer? Jo, Lambi förstås, Simon, Tsianphiel, Mask(!), Arfert, TobiasWrigstad och … och … um?

Vem har jag glömt? Vem av er träffade jag utan att ni presenterade er som forumiter?

(Håll i minnet att jag är sämst i världen på namn och ansikten. Så om vi träffades och jag inte minns det är det alls inte avsett som någon förolämpning.)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Re: Så: Vilka träffade jag på Stockholms spelkonve

Vet inte om man kan säga ett du träffa mig, men du såg mig i alla fall under fredagen,
jag spelade värmedöd med bla Krank och Möller
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Så: Vilka träffade jag på Stockholms spelkonve

Lukas said:
Vet inte om man kan säga ett du träffa mig, men du såg mig i alla fall under fredagen,
jag spelade värmedöd med bla Krank och Möller
Ameh?! Varför skuttade du inte upp och utbrast »Hej pellejöns! Det är jag som är Lukas«?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Nu ska vi se... Jag är också urusel på namn. De jag minns just nu är Cybot, Arvidos, Rising, Dante, min vanliga spelgrupp (Yreburre, Vicotnik, Möller), Lukas, Mekanurg, Sven, Björn(?), Arfert, Dr Graevling...

Jag har för mig att det borde vara fler.



Dante said:
(Håll i minnet att jag är sämst i världen på namn och ansikten. Så om vi träffades och jag inte minns det är det alls inte avsett som någon förolämpning.)
Jag kände ju inte ens igen dig, så jag är nog sämst.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Re: Så: Vilka träffade jag på Stockholms spelkonve

eftersom jag är lat och inte orkade ställa mig upp.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ska vi tävla om dethär att vara sämst i namn och ansikten?

Jag träffade självklart vanligt folk som krank, Vicotnik, Yreburre och Lukas. Kändes igen av Dante och Arfert. Ömsesidig presentation med Simon. Förstod att Björn som jag träffade på förra SSK var forumiten Björn. Fick Rising presenterad för mig. Så Ban-nånting. Snackade med Åsa Roos, men inte om forum (för hon har ett konto här va?). Och så var jag på Mekanurgs spelvärlds-föreläsning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Banarok också, såklart.

Jag får ta och lägga upp mina foton så får folk claima...
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Eftersom jag inte kunde bevista årets SSK undrar jag om ni kan ge några betyg - jag var oerhört intresserad av nya Western!!!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Razzo said:
Eftersom jag inte kunde bevista årets SSK undrar jag om ni kan ge några betyg - jag var oerhört intresserad av nya Western!!!
Väldigt glest med besökare.

Alby ligger way off, och Subtopias hangar ligger way off i förhållande till Alby.

Jag vet faktiskt inte om det blev något Western 4. Anders och Tove var tyvärr tvungna att ställa in sin närvaro.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Dante said:
Väldigt glest med besökare.

Alby ligger way off, och Subtopias hangar ligger way off i förhållande till Alby.
Location, location, location! Inte för att jag själv hade en chans att komma, men jag tror ett konvent gynnas oerhört av en bra, central lokal (samt vettig möjlighet till boende, om man satsar större).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
RipperDoc said:
Location, location, location! Inte för att jag själv hade en chans att komma, men jag tror ett konvent gynnas oerhört av en bra, central lokal (samt vettig möjlighet till boende, om man satsar större).
Ja, det kan jag nog hålla med om. Å andra sidan så var Subtopias hangar en i min mening utmärkt lokal. Skolan i Gröndal där SSK var förra året (och, om jag förstått rätt, många gånger tidigare) var en riktigt dålig lokal.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
SSK, lokaler, stockholmare och framtiden

Jag gillade också Hangaren. Det är alltid trevligt när man kan samla de flesta arrangemangen tillsammans i en och samma lokal. Det blir som en naturlig samlingspunkt för besökarna.

Men jag funderar på om inte SSK borde satsa på ett mindre konvent framöver. De tre senaste åren har besökarantalet varit alldeles för litet i förhållande till lokalernas storlek.

Antingen det, eller försöka få tillbaka något stort officiellt Magic-arrangemang (typ SM eller så) för att locka dit lite mer folk.

SSK vill ju profilera sig med fler rollspelsarrangemang än något annat konvent samt föreläsningar om spel och spelmakande. Men det kanske är så att det helt enkelt inte lockar särskilt mycket folk.

Ett annat bekymmer är förstås Stockholm och stockholmarna. I Stockholm är alla lokaler svindyra. Lilla Blommensbergsskolan i Gröndal kostade tre gånger så mycket som Gothcon betalar för hela Hvitfeldtska gymnasiet (om de siffror jag fått är korrekta). Och stockholmarna tycks mindre benägna att bestämma sig i förväg. I samtal med representanter för andra konvent har jag fått höra att till Gothcon och Lincon är 80–90 % av besökarna föranmälda. Till SSK har den siffran (sedan 2005) oscillerat runt 50 %. Resten verka bestämma sig samma helg – vilket förstås påverkas av saker som: något roligare dyker upp; vädret; bakfylla; etc. Har man anmält sig och betalat i förväg är man såklart mer benägen att ta sig till konventet även om man är bakis och det spöregnar.

Jag tror på att dra ner storleken (till kanske 200 besökare) och försöka få SSK mer etablerat (samma helg varje år, samma lokal varje år, etc.). Om det lyckas kan konventet gradvis växa till sig.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Angående Western så blev det inget sådant, vilket var både bra och dåligt. Dåligt för att det var ett arrangemang (egentligen det _enda_ arrangemanget) med många föranmälda. Man kan alltså tänka sig att många blev en smula besvikna.
Bra var det däremot för alla andra, eftersom jättens frånvaro gjorde att spelarna fördelades en smula mer jämt över de andra arrangemangen.

En mer generell bedömning av SSK hittar du här.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Re: SSK, lokaler, stockholmare och framtiden

I stort delar jag din bedömning. SSK har lidit mycket av att flytta runt, av att byta helger och av dålig reklam. Men det har också lidit av att vara parodiskt stort, vilket varje år resulterar i en hög andel inställda pass.

Att ha sjutton rollspels-arrangemang, tre brädspelsbarer(!), kontinuerliga föreläsningar, fem figurspelsbord, ett lajv, en prisutdelning o.s.v. är helt bortkastat på 200 besökare. I slutändan är var fjärde person involverad i produktionen, och även det som inte ställs in känns halvhjärtat. Även om tanken kanske var god, blev resultatet att "konventsklassikerna" effektivt konkurrerade ut de nyskrivna äventyren, samtidigt som de själva led brist på spelledare. Detta var en genomgående tendens, att varje arrangemang inte bara satte käppar i hjulet för sig själv, utan också för något annat.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Yes! I was there, dude!

Har numera ett fungerande konto också av någon anledning. Dante har ninjat ihop något. Tackar. Det var inte igår jag postade här.

Jag var för övrigt den numera oskäggiga individen som hade XKCD-tröjan "Science - it works, bitches" på mig.

Oh, lovade Krank att jag skulle förolämpa honom här om jag fick igång mitt konto.
Krank, må bjärvarna ta dig! *hytter med näven*

Själv hade jag skitkul på SSK, trots att de jag skulle åka dit med bangade ur. Spelade lite diverse spel, fick mest stryk i dom alla. Lyssnade på Mekanurg som pratade om spelvärldar vilket var riktigt intressant.

Kaffe drack jag också. Mycket kaffe. Omnomnom.

Kikade lite på 40K-tävlingen också. Kanske tar och slänger in mig i något sånt när jag lyckats måla klart en armé.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Re: SSK, lokaler, stockholmare och framtiden

Instämmer. Gillade Hangaren, men tror på idén att satsa lite mindre framöver och öka i stället för att tvingas ställa in arrangemang.

Själv hade jag skoj, även om besöket blev kortvarigt. Kikade på Warhammerslagen, lyssnade på föreläsningar och spelade några omgångar Förbjuden Zon. Kul.
Men jag har noll koll på er andra forumiter, måste bli ändring på det :gremsmile:
Tror att jag såg krank vid ett bord dock...

Vill också passa på att skicka en uppskattande ryggdunk till arrangörerna. Skitkul att SSK lever!
 
Top