Nekromanti Så vilka podcasts lyssnar du på - och varför?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
The Grognard Files - roligt och intressant. De pratar om rollspel från 80-talet, och är väldigt personliga och duktiga på att strutkutera avsnitten så att det inte bara är en massa gaggande.

The Adventue Zone - rollspel som underhållning. Fantastiskt roliga och helt bisarra äventyr med famlijen McElroy. Om du börjar från början är det lite rough going ett tag men med några riktiga guldkorn. Sedan blir det bara bättre och bättre. Sista avsnittet i den första kampanjen är en av de bästa pod-avsnitten jag någonsin lyssnat på.

Fummelpodden - kul snack om rollspel av trevliga programledare. De är väldigt ärliga med sina erfarenheter av spel och vad som gått bra och dåligt, och det lär jag mig mycket av.

Nordnordpost - kul snack om rollspel med trevliga programledare! Intressant för mig mig med Indie-vinklarna, jag spelar ju inte sånt utan är så traddig man kan bli. Så det ger mycket. Jag gillar verkligen sånt.

Old World Podcast - rätt bra producerat, kul att lyssna dem snacka om WFRPv4.

Mud&Blood - samma som ovan faktiskt. WFRPv4 är ju superintressant för mig just nu.

/Magnus
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
the adventure zone... Enligt mig (o patrick Rothfuss) något av det bästa historieberättandet, oavsett genre. Mycket humor men också en del tårar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Lyssnar inte på några rollspelspoddar numera, även om jag lyssnade på Glass Cannon Podcast och deras Starfinderspinoff Aliens & Artifacts ett tag. Men här har jag fått många intressanta tips.

Den enda podden jag lyssnar på annars är Jay & Miles X-Plain the X-Men, för att det är roligt att höra folk analysera sönder X-serier från 80-talet (eller numera inne på tidigt 90-tal).
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Staffan;n302727 said:
Men här har jag fått många intressanta tips.
Jag också! Tack för alla tipsen!

För egen del har jag bestämt mig för att ge Nordnordost en chans till (har lyssnat på ett par av de senaste avsnitt, tyckte de var lite trötta och ostrukturerade [jag gillar struktur!]) och testa Fummelpodden ett avsnitt eller två.

Jag kan också rapportera att jag redan lyssnat på ett avsnitt av Fear of a Black Dragon och två avsnitt av Dungeon Master’s Handbook. Den första var la bra, men inte riktigt min tekopp. Den andra gillar jag skarpt, skön röst att lyssna på och riktig bra innehåll. Dessutom är avsnittens längd som gjorda för att passa mina lunchpromenader. Så jag kommer nog att lyssna igenom hela den.

https://thegrognardfiles.com/ går in som bubblare.

Ingen som lyssnat på Save or Die? Jag har plöjt de tidiga avsnitten som var rätt mediokra, men undrar om den har tagit sig längre fram. (Den som går igång på tidig DnD-historia kan dock rekommenderas att lyssna på intervjuerna).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Skarpskytten;n302742 said:
Ingen som lyssnat på Save or Die? Jag har plöjt de tidiga avsnitten som var rätt mediokra, men undrar om den har tagit sig längre fram.
Jag lyssnade på Save or Die för flera år sen, och jag lyssnade inte på allt. Tyckte inte den blev riktigt bra så långt jag kom, utan hängde nog mest med för att jag fortfarande var nykär i Basic D&D just då.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag lyssnade på Save or Die ett tag (den lade väl ner sen?)

Började med att varva gamla och nya avsnitt, och jag tröttnade ganska fort. Det var för dålig redigering, för mycket interna sidospår. Undrar om det inte var den som jag upplevde var rätt infantil humor också.

Happy Jacks var lite samma; långa avsnitt med mycket internhumor och alldeles för mycket rapar och töntigheter. Den är å andra sidan gjord för att följa i livesändning på twitch.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Björn Wärmedal;n302751 said:
Jag lyssnade på Save or Die ett tag (den lade väl ner sen?)

Började med att varva gamla och nya avsnitt, och jag tröttnade ganska fort. Det var för dålig redigering, för mycket interna sidospår. Undrar om det inte var den som jag upplevde var rätt infantil humor också.
Jag tyckte mest att de aldrig kom bortom det rätt så kända och uppenbara, och ibland till och med missade det senare. De var absolut kunniga men inte ens i närheten av Krytan-folket.

Nu kollade jag just upp den, och den lever än men det är rätt glest mellan du nya avsnitten. Tror jag ska ge den en chans till, de hade tex ett rätt nytt avsnitt om nya (?) B/X Essentials.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Skarpskytten;n302742 said:
[jag gillar struktur!]
Den typ av mer eller mindre fria diskussioner som du hittar i Nordnordost och Fummelpodden är inte en särdeles bra metod för struktur. Tvärt om blir det många tvära kast och sidospår. Det tycker jag är en del av charmen, även om det också kan bli väldigt förvirrad lyssning ibland.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag har sedan länge lyssnat på Fear the boot, en av de tidiga amerikanska podcasts om rollspel, efter hand har även börjat lyssna på Happy Jack's RPG podcast, GamersTable och Ken and Robin talk about stuff. Och sedan nått år tillbaka lyssnar jag även på GlassCanon Podcast.

http://www.happyjacks.org/
https://www.feartheboot.com/ftb/
https://glasscannonpodcast.com/

Varför jag lyssnar på dem. Tja det är lite för att döda tid, då jag sitter och jobbar ensam. Men det är också intressant att höra diskussioner kring Spelledar teknik, spel system, och funderinga kring hur andra spelleder osv. Man blir inte sämre spelledare/spelare för att man får förståelse hur andra tänker och löser problem.

/Honken
 

lofty

Veteran
Joined
2 Dec 2018
Messages
7
Underbara poddar ni alla lyssnar på. Jag är fascinerad över hur mycket tid folk lägger på poddar, Går ni alltid runt med lurar i öronen=)
Själv följer jag Critical roll, skall jag spelleda några av mina spel så tar jag alltid inspiration utav olika poddar t.ex rollspelsmåndag som kör de spelen jag spelar/leder e.g. Symbaroum, Varselklotet och Coriolis...

Jag har dock svårt för det långa formatet och kan oftast då bara följa en poddcast, kommer nog aldrig släppa Critical Roll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
lofty;n302928 said:
Underbara poddar ni alla lyssnar på. Jag är fascinerad över hur mycket tid folk lägger på poddar, Går ni alltid runt med lurar i öronen=)
Själv följer jag Critical roll, skall jag spelleda några av mina spel så tar jag alltid inspiration utav olika poddar t.ex rollspelsmåndag som kör de spelen jag spelar/leder e.g. Symbaroum, Varselklotet och Coriolis...

Jag har dock svårt för det långa formatet och kan oftast då bara följa en poddcast, kommer nog aldrig släppa Critical Roll.
Jag pendlar väldigt långt och då är podcasts guld värda! :D Critical role är bra! :)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag kollar på Into the darkness på youtube, i mitt tycke den bästa Call of Cthulhu-podcasten. Fantastic dimensions är ok också när det gäller Call of Cthulhu, likaså Crazed Sheep med en kvinnlig Keeper. Adventure Bastards var den första Cthulhu-podcasten jag följde, även om de är mer "pulp" i sin framtoning, Seth Skorkowsky är suverän när det gäller recensioner av Call of Cthulhu-produkter.

När det gäller andra rollspel som t ex Mutant Chronicles och Symbaroum så är det Rollspelsmåndag och True Mask Games som gäller. Spelledaren som kör Symbaroum i True Mask Games är riktigt bra.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag är inne i en ljudboks-period nu, så antalet podcast jag lyssnar på har gått ner drastiskt den senaste tiden. Men försöker hinna med att lyssna lite då och då. Just rollspelspoddar har jag dock fallit bort lite från på senare tid. Det är få AP-poddar som fångar det jag vill ha ut av en AP-podd numera, nu när jag själv är aktiv i poddvärlden.
Men de jag försöker lyssna på kontinuerligt är PodCon och min egen Svartviken Rollspelspodd. Vet inte vad det säger om mig, men har stor behållning att lyssna på våra egna avsnitt... Vi producerar ju obviously precis det jag vill ha gällande klippning och sånt, och tycker det är supertrevligt att lyssna på spelmötena "utifrån" efter att ha varit med och spelat dem. Det är en helt annan upplevelse än när jag sitter vid spelbordet. Och det hjälper mig identifiera vad jag och gruppen kan göra bättre/annorlunda i framtiden.
Jag avskyr flams och trams i rollspel, och ibland är det lite för mycket skoj i många andra AP-poddar. Så har fallit bort lite där.

Gällande prat-poddar lyssnar jag främst på Fummelpodden och Rollspelsfika. Men det är också något jag gör i perioder. Visa veckor lyssnar jag bara på pratpoddar för att sedan inte lyssna alls en period.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Om du är insnöad på DnD så rekommenderar jag Dungeons & Diceappointments i första hand, och stand alone-avsnittet med det i Svartviken Rollspelspodd också som heter Flynns Kompani. Det finns också ett one shoot-scenario i Tärningen är kastad också. Alla dessa vävs samman i en och samma spelvärld som skapats av Agnes Rudbo. Värt att lyssna på om man gillar DnD.

Personligen är mina topp fem favoriter just nu:
  1. Svartviken Rollspelspodd: Välpolerat, distinkta röster och en härlig personkemi. Rekommenderas med värme.
  2. Vi Spelar Rollspel: Först, störst... och vackrast? I alla fall, avslappnat lir som ddet kan låta vid spelbordet. De har en grym Coriolis-kampanj och spelar även konflux-sviten.
  3. Sweden rolls: Avslappnad rollspelspodd där Forbidden Lands spelas med fyra röstskådespelare, vilket gör att samtliga karaktärer har distinkta röster. Avslappnat spel som det kan låta vid spelbordet.
  4. Red Moon Roleplaying: Kanske en av de mest välproducerade och polerade rollspelspoddarna. Har spelat igenom Svarta Madonnan och håller på med Curse of Strahd nu. Stämningsfullt som fan med musiken i bakgrunden.
  5. Tärningen är kastad: Avslappnat spel med sköna personer som det kan låta vid ett spelbord. Bra humor, sköna individer.
Ska vi se bortom actual play-poddarna får man förstås inte glömma Fummelpodden. Grymt skönt gäng, intelligenta personer som nästan alltid lyckas väcka någonting tänkvärt hos en.

(Sedan tycker jag förstås att man ska lyssna på rollspelsdiskussionspodden Bortom Bortom och actual play-podden Soloäventyret men eftersom jag ska vara typisk jantig av mig så tänker jag inte nämna dem mer än så.)
 

Lilla Melmoth

Veteran
Joined
6 Jan 2019
Messages
4
Nu verkade ju flera vara inne på att AP-poddar inte hörde till er favoritlyssning och i synnerhet inte de redigerade men den rollspelspodd som blev lite av vägen tillbaka in i hobbyn för mig var Red Moon Roleplaying. Har liksom inte haft någon att spela rollspel kontinuerligt med på år och dag, men att få höra en genomspelning av gamla Kult-äventyret ”Svarta Madonnan” som var helt ”immersive” och med flera skådespelarutbildade spelare, bra tonsatt och tight redigerad var häftigt tyckte jag. Har haft svårt för AP-poddar som rinner ut i flams och skratt, i synnerhet om det är skräck som är ärendet. ”Tomes and Tentacles”-podden spelar Call of Cthulhu och den tyckte jag också om, av ungefär samma anledningar.
 
Top